امروز: پنجشنبه 1398/01/01
×
گزارش کامل آئین انتخاب جشنواره کودکآنلاین؛ اپ‌های برگزیده و ایده‌های برتر معرفی شدند

نشست ارائه آثار و داوری بخش ایده جشنواره «کودکآنلاین» از 7:30 تا 16 امروز شنبه 18 اسفند ماه در سالن یاس باشگاه پیام وزارت ارتباطات برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودکآنلاین، در ابتدای این نشست «محمد ابوالحسنی» رئیس شتاب‌دهنده و عضو هیأت داوران با اشاره به لزوم اهمیت‌بخشی به ایده‌ همه علاقه‌مندان و متخصصان برای ارتقای تولید وب‌سری در کشور گفت: بارها در سفرهای مختلفی که به شهرهای ایران داشته‌ام، با این روبه‌رو شده‌ام که ایده زیاد است و همواره این پرسش وجود دارد که چگونه این ایده‌ها باید به اجرا دربیاید؟ خیلی‌ها به من می‌گفتند که شما رانت و پول در دست دارید و به این دلیل در اجرا فعال هستید اما واقعا هیچکدام از این مسائل مطرح نیست.

او گفت: کودکآنلاین بستری را فراهم کرده تا هرکس ایده‌ای دارد بتواند آن را بسازد.

ابوالحسنی با اشاره به اهمیت توجه به وب‌سری گفت: بازارهای بزرگی داریم و می‌توانیم از آن سهم بگیریم. بازار تبلیغات به وب‌سری سهم داده است و بعضی موسسات هستند که تبلیغ می‌کنند و می‌توانیم از آن سهم بگیریم.

او گفت: سهم ما از بازار سرگرمی و آموزش، 30 درصد است و تأکید ما بر فعالیت در حوزه وب‌سری به این خاطر است که بتوانیم به درستی برای گروه‌های سنی مختلف کودک نوجوان از رسانه‌های نوین استفاده کنیم. ابوالحسنی گفت: روی کوتاه بودن زمان وب‌سری‌ها اصرار داریم. ما انتشارات تلویزیونی نداریم و رسانه‌های جدید داریم. در مورد نوع کسب و کارهایی که قرار است اتفاق بیفتد باید دقت کنیم. دیرین‌دیرین چرا موفق شده است؟ چون کسب و کاری به تولید رسیده است. باید کسب‌وکاری فکر کرد. اهمیت تولید یک چهارم قضیه است و بیش از این، بقیه گروه تولید، انتشار، مارکتینگ و بازاریابی مهم است. ما اگر توانستیم با بازاریابی درست درآمد کسب کنیم، این محصول تفکر کسب و کار و توسعه بود. می‌خواهیم این چهار گروه را ایجاد کنیم و ایده‌ها به کسب و کار تبدیل شود.

او گفت: در جشنواره‌های دیگر غالبا بعد از انتخاب آثار کار تمام شده است اما اینجا، کار ما تازه شروع می‌شود. در واقع ما نماینده شتاب دهنده آورده‌ایم که به کار شتاب دهد.

عضو هیأت داوری بخش ایده جشنواره کودکآنلاین گفت: ما باید بتوانیم با انتخاب درست از بازارهای تبلیغات، سرگرمی و آموزش سهم ببریم. ما می‌توانیم امکان انتشار در یوتیوب داشته باشیم. کارها بهتر است برای کودکان شاد و مفرح و سرگرم‌کننده باشد. ترجیح می‌دهیم کارها، فقط لبخند ایجاد کند و ترجیحا پیامی بدهد که می‌تواند هرنوعی باشد. کارها باید کاراکترمحور باشند که اگر کاراکترهایش را دربیاوریم، امکان ساخت گیم وجود داشته باشیم. امکان ادامه‌دار بودن یکی از شاخصه‌ها است. کارها بهتر است خیلی پیچیده نباشند، اما قابل تولید باشند و ما بتوانیم آن را به پلتفورم تبدیل کنیم. او ادامه داد: ما دنبال ایجاد کسب و کاریم. طرح‌های انتخاب شده را وارد مرحله تولید می‌کنیم. بعضی از طرح‌ها مجری طرح دارند و برخی امکان تولید ندارند. ما افرادی را که حرفه‌ای سالها انیمیشن ساخته‌اند، مجری طرح می‌کنیم . 15 منتور تخصصی داریم و اینها به بحث هنری فیلمنامه، تولید و... کمک می‌کنند. مثلا می‌گوید چطور درآمد داشته باشید و تجاری‌سازی کنید. اینها کمک می‌کند پول درآورید. برای ساخت 10 قسمت از کار کمک می‌کنیم و قرار نیست در این قسمت‌ها کسی سود کند و سود از درآمدی که ایجاد می‌شود به دست می‌آید.

او در ادامه با اشاره به پرسش‌هایی که در باید صاحبان 44 ایده نشست ارائه و داوری به آنها پاسخ بدهند، گفت: ما تولید را در قالب یک تیم دیده‌ایم و آنهایی که ایده فقط دادند، باید تیم داشته باشند تا کارشان عملی شود. آنهایی که می‌توانند مجری طرح باشد، موضوعشان متفاوت است.

در بخش دیگری از این نشست، صادق زنگنه عضو شورای سیاستگذاری جشنواره طی سخنانی خطاب به صاحبان ایده‌ها اظهار داشت: از بین 600 ایده‌ای که به جشنواره آمد، شما انتخاب شدید و تا چندساعت آینده 20 نفر از بین شما برگزیده می‌شوند اما این داستان همین جا تمام نمی‌شود و با حمایت بخش خصوصی در حوزه‌های دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

او گفت: تقریبا همه ایده‌ها برایم جذاب بود اما من متوجه شدم که خیلی از دوستان با وب‌سری آشنا نبودند و کارشان بیشتر تلویزیونی بود و برای وب طراحی نشده بود اما حتما برای سال‌های آینده ایده‌ها به نحو بهتری ارائه می‌شود و جوایز بیشتری خواهیم داشت.

زنگنه گفت: تقریبا همه ایده‌ها برایم جذاب بود، اما ایراد این بود که قابلیت ارائه در وب نداشتند.

در بخش پایانی این مراسم پس از ارائه هر اثر توسط صاحبان ایده و بحث پیرامون آن، صاحبان 44 ایده آرای خود را به صندوق انداختند و هیأت داوران نماینده شتاب دهنده برای انتخاب 20 اثر نهایی وارد شور شدند.

*گزیده‌ای از ارائه ایده‌ها توسط صاحبان اثر

در ادامه هر یک از صاحبان ایده در حضور داوران به معرفی اثر خود پرداختند و به سئوالات داوران پاسخ دادند که گزیده‌ای از این بخش در ادامه می‌آید:

*امیرمشهدی عباس/ آرزوهای بزرگ:

در «آرزوی بزرگ» کودک 7 تا 12 ساله به جای پدر و مادر و...سرکار می‌رود و شغل آنها را تجربه می‌کند. گروه فیلمبرداری با کودک به محل کار مثلا پدر کودک می‌رود و خانواده بچه نقش‌ها را بازی می کنند. مخاطب با فضای فانتزی با سختی و شگفتی شغل آشنا می‌شود و به شغل خانواده افتخار می‌کند. ما آدم‌هایی را دور و برمان داریم که می‌گویند بچه‌ام بازیگر است. با ایده ما، استعدادهای بازیگری در قالب یک وب‌سری دیده می‌شوند دغدغه شغل در ذهن‌ها تجربه می‌شود. هر قسمت از این برنامه بین 4 تا 5 دقیقه می‌تواند باشد.

*محمدصادق لواسانی/ آقای اُه:

دوسال قبل کارگاه انتقال تجربی داشتیم و با آقای ابوالحسنی راجع به فیلم کوتاه 100 ثانیه‌ای بحث کردیم و در مورد مجموعه‌هایی که به تعداد بالا تولید کنیم. پاتوق را مطرح کردیم که در 10 قسمت آماده پخش شد. «آقای اُه» بعد از چندین طرحی که کار شد، بحث اولیه‌اش آماده شد و در ابتدا نمی‌دانستیم کاراکتر این فضا مناسب کودک است یا نه. دو فیلمنامه مناسب کودک و برای بزرگسال نوشتیم. 6 کار ساخته شد که هرکدام 1 و نیم دقیقه بودند. کار را به چند جشنواره خارجی دادیم و دیدیم مجموعه با رویکرد کودک بازتاب بهتری داشت اما انیمیشن بزرگسال ما کمتر مورد استقبال قرار گرفت. ما برای «آقای اُه» سه بحث را مورد توجه قرار دادیم و از آنجا که پروزه خصوصی است سعی کردیم سراغ یک تیم جوان و کم هزینه برویم. «آقای اُه» داستان یک دایناسور است و بدمن قصه انسانی است که خرابکاری می کند و ماجرا در عصر حجر می‌گذرد.

*پوریا عبداللهی چهاردانگه/بازنوازی و تصویرگری آهنگ‌های کلاسیک جهان:

ما فقط سبک کلاسیک را در نظر نداریم و در نهایت موسیقی‌هایی را درنظر می‌گیریم که حافظه موسیقایی کره زمین هستند و کاراکترها را برهمین اساس طراحی کرده‌ایم. گروه ما محدود است و می‌خواهیم پیوندی بین انیمیشن و موسیقی برقرار کنیم. سن مخاطب ما بین 10 تا 14 سال است. ما اگر حافظه موسیقی کلاسیک را جلو ببریم به موسیقی نواحی و ملل هم می‌توانیم راه پیدا کنیم. ما می خواهیم مثلا موسیقی باخ را که سنگین است، شادتر اجرا کنیم. این اثر قصه کودکی است که با اصوات و حس ماجرا پیوند دارد.

*اسدالله دیانتی/ بوگولو:

ایده ما زندگی جن‌ها در آینه است. ما دو سیزن هم تولید کرده‌ایم. کاراکتر بو، گو و لو را داریم. بو، کوچک مغز متفکر گروه است. گو پرخور و لو شخصیت احمق گروه است. شخصیت جنبی دیگر پیرمردی ست که سه شخصیت اصلی با او در چالش هستند و این سه جن بدجنسی جن‌ها و دیوهایی را که تا به حال معرفی شده‌اند، ندارند. آنها برای پیرمرد موانعی ایجاد نمی کنند، حتی کمکش می‌کنند و حتی در دوران بیماری پیرمرد را مداوا می‌کنند و... گربه ای هم در قصه داریم و پیرزنی که سگ دارد و پیرمرد عاشق زن است. هرآیتم ما 4 دقیقه است. قابلیت تجاری پروژه فرازمانی و فرامکانی. آنها دیالوگی ندارند پس در بازار خارجی راحت‌تر منتشر می‌شود. در مورد گیم هم قابلیت دارد و پخش در بستر وی.او.دی هم ممکن است.

*میثم زیدی/ به همین سادگی:

من روی مسئله تربیتی کودک و نوجوان کارم را متمرکز کرده‌ام. خانواده‌ای را می‌بینیم که کودک و نوجوان دارند و این قصه می‌تواند تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند. این ایده قابلیت پخش در یوتوب دارد. اسپاسنرها می‌توانند کمپانی‌های مربوط به غذای کودک، لباس کودک، شبکه‌های خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور از کار استقبال می‌کنند و مخاطب این وب‌سری، هم کودک و هم نوجوان است.

*امیرمهدی انصاری/ پشیمان:

همه ما با مفهوم پشیمانی آشنا هستیم و آنقدر ان را لمس کردیم که ماجرا بیش از حد لوث شده. ما تصمیم گرفتیم معنای دیگری به آن بدهیم و تغییرات را از خودتان آغاز کنیم و کلمه پشیمان را بار دیگر تعریف کرده‌ایم. پشیم به معنای مو درآوردن و بر وزن فعیل می‌شود کسی که موزیاد درآورده. پشیمان را از اینجا به بعد پشمالوها تعریف می‌کنیم. تصمیم ما این است دنیایی از پشمالوها بسازیم. شخصیت‌های ما همه پرمو هستند و پشیمان شخصیت اصلی ما است. او پیری است که در زندگی کارهای زیادی کرده امروز به پشیمانی رسیده است. پشمگین شخصیت دیگری است و خشمش لب پشمشه و از هرچیزی عصبانی می‌شود. پشم‌چین را داریم که موهایش دائم می‌ریزد. پشمینه همسر پشیمان است. پشت‌پشیمان به دلیل پشتوانه محکم، هرکاری از دستش برمی آید. پشی مام مادر پشیمان هستند و... ماجرا اینطور شروع شد که چند قسمت ساختیم و مسیرداستان‌نویسی را تست زدیم که به استقلال تولیدی برسیم و برای جشنواره هم ارسال کردیم و امروز به این نتیجه رسیدیم که موزیکال کار کنیم. قصه‌ها سرگرم‌کننده و سیاسی، اجتماعی است و بچه‌ها با موسیقی همراه می‌شوند و این وب‌سری برای بچه ها هم راوی حقایق جامعه است.

*مهدی شاه پیری/ پوف‌تق:

موضوعات این وب‌سری برای کودکان 5 سال به بالا جذاب است. در این مجموعه مردی علم‌ستیز به اسنم جلبک خان را می‌بینیم که سراغ ساختمان دانشمندان می‌رود و ازآنها یاری می‌گیرد. او اشتباهات علمی دارد و مثلا می‌خواهد فرمولی را از بین ببرد و... به غیر از جلبک خان دانشمندان دیگری هم وجود دارند. ساختمان دانشمندان نه قصر قصه‌های تکراری است نه پیچیده، بلکه شبیه ساختمان‌های واقعی است و ویژگی‌های خاصی هم دارد. هرکدام از دانشمندان از نظر ظاهری ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

*ایمان محمدامینی/ پیت و بومبو:

ایده من برگرفته از داستان معروف رابینسون کروزوئه است. او می‌خواهد از جزیره فرار کند. تایم 1 تا 3 دقیقه برای آن درنظر دارم. اکشن است و دیالوگی نداریم و بار حرکت‌ها به دوش انیماتورها می‌افتد. بازاری که برای ارائه‌اش درنظر گرفته‌ام، یوتوب است. اگر بازخورد خوبی داشته باشد، برای بازارهای مدیا و... می‌توان اقدام کرد.

* نیما میربابایی/ تنها ماموت دنیا:

من 10 سال است که انیمیشن کار می‌کنم. قصه من در مورد انقراض است. از زمان ظهور تا منقرض شدن 10هزار سال طول می‌کشد و کاری که ما با طبیعت کرده‌ایم، همین است. قصه ما در مورد ماموتی است که برای بچه‌ها شعر می‌گوید. او و سایر موجودات منقرض شده با ایجاد فهم برای بچه‌ها جلوی انقراض را می‌گیرند. ماموت تنها در فضای شهری زندگی می‌کند و به صورت پنهانی با چند حیوان دیگر تلاش می‌کند جلوی انقراض سایر حیوانات را بگیرد.

* رضا باباخانلو/ توتو، گم‌شده‌ای در زمان و مکان:

قصه ما در مورد سرعت بالای پیشرفت تکنولوژیِ و تأثیرات آن است. توتو نوجوانی 13 ساله به اسم تورج است که فکر می‌کند می‌تواند ماشین زمان درست کند. همه او را مسخره می‌کنند. توتو دستگاهی دارد که در زمان حرکت می‌کند و هدف این است که به کودک و نوجوان آموزش بدهیم، اما مستقیم نباشد. ما می‌خواهیم آنچه می گوییم درست باشد به این دلیل که باید به تاریخ وفادار بود و کیفیت بالای اثر هم برایم مهم است. ما شخصیت‌هایی را تعریف نمی‌کنیم که مثل هری پاتر شود و شخصیت‌هایی مثل کلاه قرمزی را کم داریم. من شخصیت قصه را اینطور می‌خواهم ارائه دهم که بتواند درآمدزایی کند و بین همه جا بیفتد.

*رامین کرمی/ توفان (سیاهپوش):

ما علاوه برقصه این انیمیشن به گیم آن هم فکر کرده‌ایم. سیاه پوش ما شب رو است و در شب مبارزه می‌کند. ما بعد از گیم فکر کردیم از کار می‌توانیم فیگور اکشن بسازیم. ما محدوده و جغرافیایی انتخاب کردیم که در محدوده خاورمیانه رخ داده است و کمک می‌کند از نظر بصری جذابیت بیشتری ایجاد کند و با توجه به تجربه خارج از کشور فکر می‌کنم جذابیت کافی دارد. ما می‌خواهیم با کامیک شروع کنیم و وقتی جاافتادند سراغ سریال و سینمایی انیمیشن می‌رویم.

* حرف حساب/ اعظم مهدوی:

این اثر مجموعه‌ای مستند است. والدین و فرزندان با یکدیگر در مورد خیلی مسائل مهم صحبت می‌کنند و خودشان را به چالش می‌کشند. من می‌خواهم در این وب‌سری آدم‌های واقعی با هم بحث کنند. بچه‌ها خیلی حرف دارند که می‌توانند در موردشان بحث کنند.

*دارالوحوش /مهدی شاه‌پیری:

ماجراهای این مجموعه درمورد یک مدرسه‌ حیوانات است. آنها با هم اختلاف ظاهر و سلیقه دارند، اما یک ویژگی منحصربه فرد دارند و آن اینکه همه معتقدند انسان‌ها درموردشان اشتباه فکر می‌کنند و وحشی نیستند. تازه فکر می‌کنند خیلی متمدن‌تر هستند. عکسی روی دیوار کلاس دارند و آموزش‌هایی می‌بینند. شخصیت‌های انیمیشن به این ترتیب هستند؛ معلم بزی است که ریش دارد و عینک می‌زند. دم کلفت ژن خوب دارد و خیلی اتفاقی پدرش در جنگل بروبیایی دارد و خز بچه پایین شهری است. هیچکس آفتاب پرستی است که مدام تغییر رنگ می‌دهد. ناصر، خنگ بالفطره است و از وضعیت خود راضی است. خال‌من‌خالی هم یک بچه یوزپلنگ است.

*وریا نیک‌منش و مریم هاشم‌نژاد/ چل‌دیو:

این ایده به ذهن ما رسید که قصه‌ای در مورد دیوها بسازیم. ما می‌خواهیم شخصیت‌های خودمان را به صورت جهانی معرفی کنیم و به سبک خودمان برسیم. ما زیاد روی دیوها کار نکرده‌ایم و دوست داشتیم از قابلیت قصه‌های آنها استفاده کنیم. ماه‌ها تحقیق کردیم و دیدیم 70 دیو داریم و که اسامی جالبی دارند. 40 دیو را که خصوصیات بارزی دارند، درنظر گرفتیم و دیدیم دیوها جای کار زیادی دارند. مثل هیچ دیو، دیو آز، آندرا دیو، دیوهای نر و ماده. دیوهایی که زن و شوهر باشند و... مثل مادر فولادزره! هرکدام از دیوها، خصوصیاتی دارند که اسامی مناسب با آن گرفته‌اند. سری اول این وب‌سری 40 قسمت است و هربار دیوی را معرفی می‌کنیم و درامی شکل می گیرد که ناشی از خصوصیات دیو است.

*پریسا شمس/ خبیث‌های قطب شمال:

هدفم این بود که شخصیت‌های این وب‌سری همه شر باشند و مدام درگیری یک سری شر کنار هم را ببینیم. در همین بین ترانه‌ای شنیدم که فضای قطب را تداعی می کرد و حس کردم قطب چقدر مکان عجیبی است. موجودات قطب خاص هستند و گرمایش زمین و محیط زیست هم در نظرم بود. یکی از شخصیت‌های من جغدی است که یک چشم دارد. این جغد سیری‌ناپذیر است و موشی هم همراه او است. جغد و موش به تنها نقطه سالم قطب می‌روند که یک خانه سالمندان است و پنگوئنی درآن زندگی می‌کند. میگوی ایرانی تنها موجود مثبت انیمیشن است و به‌شدت خودش را مثل ایرانی‌ها، با شرایط وفق می‌دهد. داستان را اسلپ‌استیک می‌بینم و بیشتر سرگرم‌کننده است.

*وحید گلستان/ خوره‌ها:

این اثر وب‌سری مستند و برای فضای اینترنت است. «خوره‌ها» مشخصا برای نوجوانان است. ما هرهفته یک استریم از یک خوره می‌بینیم. نوجوانان زیاد به سمت خوره چیزی شدن می‌روند. ما می‌خواهیم 20 ساعت بدون وقفه زندگی یک خوره را ببینیم. استریم‌ها در همه جای دنیا این کار را شروع کرده‌اند و درسایت آپارات هم استریم‌ها وجود دارند. لایف‌استایل خوره‌ها با دیگران فرق دارد. هدف کار ما آشکار نیست و به نظر می‌رسد صرفا برای سرگرمی است. مخاطب می‌تواند در تولید محتوا دخالت کند و در ساعات مشخصی به صورت صدا یا ویدئو وارد زندگی خوره‌ها شود.

*مرتضی جذاب/ خوشحالش کن:

ایده طرح من این است که کودکی با کمک شخص دیگر برای خوشحال کردن یک نفر اقداماتی می‌کند. طرح مستند است. شخصی را که تولدش نزدیک‌تر است، کمک می‌کنیم تا هدیه‌اش را تهیه کنیم. این هدیه اصلا هزینه‌بردار نیست و کودک در روز تولد کادوی خود را می‌دهد. ما کار طنز نمی‌کنیم و دنبال نوعی فرح‌بخشی هستیم که حس پایدارتری دارد. امتیازات دیگری که این کار دارد، بحث روانشناسی است و باتوجه به افسردگی و مشکلات روحی در جامعه کمک زیادی به مخاطب می‌کند. از نظر گستردگی مخاطب، جامعه هدف ما کودکان مقاطع مختلف سنی است و محدودیت جغرافیایی هم ندارد و به فضای وب نزدیک است.

* سمیه قاسمی/ دختران بسکتبال:

این اثر داستان دختری است که به دلیل قد بلندش در بین دوستانش احساس بدی دارد و وقتی بسکتبال را دنبال می‌کند تا جام جهانی هم می‌رود. سبک ساخت این کار اهمیت دارد. برعکس باقی انیمیشن‌های وب‌سری که سعی می‌کنند کوتاه باشند، ما می‌خواستیم بلند و سینمایی کار کنیم. نوع ساخت ساده است و بچه‌ها راحت‌تر با آن ارتباط برقرار می‌کنند. ما برای این کار در نظر داریم که اپلیکیشن داشته باشیم و همزمان فضای اینترنتی هم باشد. نظرات افراد را هم می‌توانیم در نظر بگیریم. نوجوانان مخاطب ما هستند، اما به دلیل هیجان موجود در این وب‌سری، همه گروه‌ها می‌توانند مخاطبش باشد.

*پوپک کفیلی/ دفتر سیاستگذاری در امور داخلی:

این اثر یک اثر رئال است با پنج تا شش نفر کودک کمتر از سن دبستان که در دو پارت اتفاق می‌افتد. پارت اول گفتگوی کودکان در خصوص چالش و سئوال اصلی هر قسمت است. پارت دوم و اصلی در مورد گفتگوی کودکان در شورای سیاستگذاری برای جواب دادن به این سئوال‌ها و چالش‌ها است. تولید این وب‌سری از آنجا که کودکان قابلیت‌های زیادی برای حضور در این وب‌سری دارند می‌تواند جذاب و تولید آن توام با تداوم باشد.

* دوقلوهای خل و چل /سیدنوید سیدعلی‌اکبر:

خل و چل شخصیت‌های دوقولویی هستند که تفاوت‌هایی باهم دارند. یکی مغزمتفکراست و یکی خنگ است. آنها فکر می‌کنند آدم به درد نمی‌خورد و دائم درگیر این مسئله هستند. به این دلیل که خل و چل هستند، زبان خاص خودشان را هم دارند و با مدل مشخصی حرف می‌زنند. من این مجموعه را به شکل کتاب دو جلدی درآوردم که در مدت یک سال خوب فروخته است. ژانر وحشت هم در این بین هست یا ژانر پلیسی معمایی، مادرانه و احساسی و...تکنیک کارم هم می‌تواند انیمیشن باشد هم عروسکی. بیشتر قصه‌ها در خانه می‌گذرد و دو کاراکتر در فضای مینی‌مال کارهایی را انجام می‌دهند.

*سید محمدباقر امیرواقفی/ دیروز چه خبر:

تولید طنز صوتی روی ویدئوهای سلبریتی‌ها در اینستاگرام یک روش است و هدف ما این است که نسبت به رفتار سلبریتی‌ها فرهنگ سازی کنیم. اگر خوب است اشاعه پیدا کند اگر نه تصحیح شود بدون اینکه به کسی بربخورد. کاراکترهای ما صوتی است و دوستان پیشنهاد دادند آدم واقعی جلوی دوربین نیاوردید که احتمال سلبریتی شدن اینجا هم وجود دارد. در آپارات فعالیت کرده‌ایم اما در یوتوب هنوز زیاد شناخته شده نیستیم. بازدیدهایمان زیاد است.

*سعید ترخانی/ ربات‌ها:

درشهر ربات‌ها زمانی که همه انرژی خود را از باد می‌گرفتند با کشف نفت همه چیز عوض شد. ربات‌های الکتریکی دیگر باارزش نیستند. استفاده بیش از حد از نفت محیط زیست را آلوده کرد. همه چیز زیر سر ربات است. یک ربات پیر هم هست که همه را راهنمایی می‌کند و سه شخصیت هم داریم که آنها هم ربات هستند. ما سعی کردیم حداکثر استفاده را ار فضاهای مختلف ببریم و به همه آنها فکرکرده‌ایم.

*کوروش مشهدی/ سال صفر:

چندسال پیش ایده این وب‌سری در ذهن ما شکل گرفت. قصه در مورد چند جوان است. پایلوت هم ساختیم و طرح کامل آماده است. هر قسمت موضوعی خاص دارد. مثلا یک بار موجودی فضایی به زمین می‌آید یا قصه ضحاک را عنوان می‌کنیم و... ما تریلری را که نمایش دادیم، خیلی زود و کم‌هزینه ساختیم و می‌توانیم از نظر جلوه‌های بصری خیلی قوی‌تر هم کار کنیم.

*رضا احمدیاری/ سبزیجات خنگول:

«سبزیجات خنگول» ایده وب‌سری دارد، کاراکترهایش سبزیجات هستند و یک انیمیشن اسلپ‌استیک است. روندی داستانی داریم و زمان هر قصه یک دقیقه است. مثلا در یک قصه، وقتی سبزیجات به ملاقات یکی از دوست‌هایشان می‌روند، خرابکاری‌هایی می‌کنند که سبب می‌شود خودشان هم در بیمارستان بستری شوند. ما سن دبستان حدودا 9 تا 12 سال را مناسب این کارمی‌دانیم. فضا ساده و بی‌کلام است تا بتواند ارتباط وسیع‌تری داشته باشد. هزینه تولید این اثر کم است و به تبلیغات آنلاین و مسابقات آنلاین فکرکرده‌ایم. فکر می‌کنم می‌توان از روی این انیمیشن بازی هم ساخت.

*شروین فضلعلی‌زاده/ ستون هما:

بچه‌ها از فضای زندگی واقعی دور شده‌اند و خلاق و فعال نیستند. نمی‌توان از بچه‌ها تبلت و... را گرفت و باید خلاقیت آنها را در این راستا پرورش داد. در داستان ما دو پسربچه هستند و گربه‌ای وجود دارد. مادر بین عالم تخیل و واقعیت قرار دارد و خرده داستان‌هایی گذاشته‌ایم که کار کشش کافی داشته باشد. ما با چند پخش‌کننده بین‌المللی صحبت کردیم و پیشنهادهایی برای جذابیت بیشتر به ما دادند و گفتند بهتر است دیالوگ‌ها کم باشد و ما هم روی اثر کار می‌کنیم. این داستان می‌تواند دنباله دار باشد و به مرور به نتیجه دلخواه برسیم.

*فهمیه عباسی/ سلو:

در فضایی که داستان در آن روایت می‌شود، کاراکترهایی را نشان می‌دهد که افراد به وب‌ها و فضای مجازی معتادند و بچه‌ای را می‌بینیم که از این وضعیت خسته شده است و دوستش سلو به او کمک می‌کند که دستوری در برنامه‌نویسی است. وب‌ها و برنامه‌ها همه دارای کاراکتر هستند. مثلا در یک قسمت وارد فضای گوگل می‌شود و می‌بینیم که چطور با معایب و مزایای فضای مجازی آشنا می‌شود.علاوه برقصه معرفی اپ و وب‌های دنیا راداریم. همچنین پدربزرگی در قصه هست که به کودک یاد می‌دهد چطور وقتش را بدون فضای مجازی پرکند. من فکر می‌کنم بچه‌ها خیلی درگیر وب هستند و باید بدانند پشت آن چه خبر است.

* مریم سلیمی/ سنگ ملل:

داستان از آن جایی شروع می‌شود که دنیا در مرز نابودی است و پیرمردی می‌آید به یک خواهر و برادر دوقلو می‌گوید دنیا در حال پایان است و به شما سنگی می‌دهم و اگر تکه‌های دیگر را پیدا کنید، دنیا نجات پیدا می‌کند. این دو بچه با سرزمین‌های مختلف و آداب و رسوم گوناگون آشنا می‌شوند و این آشنایی و تقابل فرهنگ‌ها برای سطح بین‌الملل جالب است. کاراکترهای اصلی خواهر و برادری دوقلو هستند که هردو خیلی خلاق هستند و کاراکترهایشان را طراحی کرده‌ام.

*داوود ضامنی/ شطرنج:

من به دنبال تولید 40 فیلم کوتاه درمورد بچه‌هایی بودم که مبتلا به سرظان خون هستند. تجربه آنها را از زندگی، مرگ و خدا می‌خواستم به تصویر بشکم. سال 1393 فرزند اول من که 8 ساله بود مبتل به سرطان خون شد و من به جهت درمان دخترم با خانواده‌های زیادی که فرزندانشان مبتلا بودند، آشنا شدم. من با صدمات سرطان آشنا شدم. من سال‌های زیادی است که کار پژوهشی می‌کنم اما احساس کردم متن نمی‌تواند درونمایه تجربه سختی‌های زندگی چنین بچه‌هایی را به تصویر بکشد. من فکر کردم اگر فیلم‌های کوتاهی 3تا4 دقیقه‌ای که مستند است و شخصیت اصلی آن بچه‌های مبتلا هستند، بسازیم می‌توانیم حرف‌های زیادی بزنیم. مرگ، زندگی و خدا موضوعی است که همه انسان‌ها درطول زندگی به آن فکر می‌کنند. ما تشنه مسائل روحی و روانی هستیم و از 40فیلم کوتاهی که ساخته شده، می توان کولاژِ تهیه و پخش کرد.

*بهناد نکویی/ سفررانا:

داستان ما هر سیزن 13 قسمت می‌شود. سفر رانا داستان بچه‌هایی است که برای ساخت شیرینی و کیک به مناطق مختلف می‌روند و به معرفی غذاهای آن مناطق می‌پردازند. دو شخصیت رانا و رایا دو دوست هستند و سفرشان به شرایط بستگی دارد و در مناطق گوناگون جابه جا می‌شوند. آنها در آخر آنها به سرآشپرمعروف می‌رسند.

*سعید ترخانی/ غاز کارآگاه:

در دهکده‌ای نزدیک به جنگل حیواناتی باهم زندگی می‌کنند. آلپو همیشه نقشه‌ای برای خرابکاری دارد. از وقتی غاز در معجون افتاده توانایی‌هایی پیدا کرده است و همین باعث اتفاقات خنده دارد می‌شود و... ما با تکنیک دیگری نمونه‌ای را ساخته‌ایم. در نمونه جدید کار بدون دیالوگ است و ظرفیت‌های بین‌المللی دارد. نمونه قبلی تولید شده و ایده این بود که بین پیام بازرگانی‌های تلویزیون پخش شود...

*فربد احمدجو/ قصه‌های سلفی:

محتوای این مجموعه قصه کودکان مختلف در نقاط مختلف کشور است که به روش سلفی گرفته شده است. با توجه به اینکه بستر ارائه فضای مجازی است، می‌توانیم از امکانات آن فضا استفاده کنیم. رده سنی این وب‌سری ب و ج و بزرگسال است و در آن، ما کودکانی را که در منطقه خودشان کارهایی انجام داده‌اند و به موفقیت رسیده‌اند، مطرح می‌کنیم.

*اعظم مهدوی/ کله شکم و شکم کله:

من نویسنده کودک و نوجوانم. ایده شکم کله وکله شکم اینطور است که شکم کله مدام می‌خورد و کله شکم برعکس است و مدام فکر می‌کند و فکرش غذا است. این دو کاراکتر همیشه باهم بحث می‌کنند و ماجرای این دو شخصیت همیشه پیرامون غذا است.

* سیدنوید سیدعلی اکبر/ مامان طوطی و بچه طوطی:

بچه‌ای است که هرچه می‌شوند را مدام تکرار می‌کند. بچه و مادر بحث‌هایی پیرامون مسائل ساده دارند که تکرار می‌شود. می‌توان درمورد هر سوژه‌ای این کار را انجام داد.

* اعظم مهدوی/ گوشت و پیاز ودمبه:

داستان در مورد سه کاراکتر گوشت و پیاز و دمبه است که مدام در حال ماجراجویی و رقم زدن اتفاقاتی هستند. سنین 10تا 15سال ممکن است این ایده را بپسندند.

*فرهاد علیزاده/ ماجراهای شهر الفبا:

داستان در مورد حرف الفبا است و داستان پسرکی است که وارد دنیای الفبا می‌شود. این داستان قابلیت آموزش الفبای فارسی در داخل و خارج از کشور را دارد. 38 قسمت فیلمنامه کامل شده و متخصصان آموزش و پرورش آن را اصلاح کرده‌اند و درباره‌شان نکات آموزشی گفته‌اند. ما 20 قسمت استوری برد و 5 قسمت کامپوزیت آماده داریم. سه فضای مختلف اجرایی داریم. نشانه‌ها سه بعدی هستند، سایر عناصر هم به همین ترتیب طراحی و ساخته شده‌اند.

*اعظم مهدوی/ ما یازده نفر:

این ایده درباره جایگاه دو که همیشه خالی است نوشته شده و هرکس به این جایگاه می‌رود، جای خودش خالی می‌شود و این به هم ریختن نظم جامعه را نشان می‌دهد. بیهودگی که عمل آنها دارد، ما را می‌خنداند و بیشتردیالوگ‌محور بودن سوژه برایم مهم است.

*عزیزالله اسماعیلی خوشمردان/ ننجون:

طرحی که من ارائه کردم، کاراکترمحور است و ما قصه‌های مادربزرگ‌ها را به یاد داریم. پیشینه سنتی ایرانی مادربزرگ‌ها می‌تواند تاثیرگزاری زیادی روی مخاطب داشته‌ باشد. این شخصیت برای هرکدام از ما تداعی کننده ننجون است که همه دوستش دارند و برای او احترام قائل هستند. ننجون ما ظاهری سنتی دارد و با چادر گل گلی و در خانه قدیمی زندگی می‌کند. او علاوه بر اینها از تکنولوژی روز بهره می‌گیرد و... طراحی چهره، ژست‌ها و... همراه با موسیقی مناسب، ننجون را به برندی منحصربه فرد تبدیل می‌کند. او برای انکه مخاطب را مجاب به دنبال کردن کند، باید تضادهایی داشته باشد. مادربزرگ می‌تواند پیرزنی باشد که صحبت‌هایش مهربانانه باشد یا برعکس مادربزرگی که حرف‌های مدرنی می‌زند و ...

*مرجان پورغلامحسین/ هتل پنج ستاره شادمانی:

این داستان در مورد پیرمرد صاحب هتل ورشکسته‌ای است که نوه‌اش را وارد هتل می‌کند و نوه می‌فهمد که اشیای داخل هتل جاندارند. آیتم‌ها 4 دقیقه‌ای هستند و تکنیک کار تلفیق عروسک و انسان با هم است.

*محسن شیری/ ایربراش:

شخصیت این اثر ابزاری است که از بدنه خودش به وجود آمده است. من این اتود را 16 سال پیش کار کرده‌ام و باز هم پایش می ایستم. این شخصیت گاهی می‌بازد و شکست می‌خورد و گاهی پیروز می‌شود. سطل رنگ استعاره از عقل است. ما صبر و تظاهر را در این اثر می بینیم که دو مبحث فراموش شده است. زبان این طرح تصویرش است و صدا ندارد. وابسته به جریانات زودگذر نیست و می توانیم تا صبح قصه بگوییم. شخصیت خیلی بکر است.

*محمد عرشیا/ دیجی‌تیم:

توکوساتسو از دهه 50 شروع به تولید شده و بیشتر در ژاپن و چین تولید شده‌اند. همه نوجوانان می‌توانند در این سبک بگنجند و بازه گسترده‌ای دارد و حتی بازی‌ها را در برمی‌گیرد. بیشتر در این سال‌ها تحقیق کرده‌ام و به نظرم مکان عرضه این نوع کار، تمام فضاهای مجازی است.

کد: 1724 | يكشنبه 19 اسفند 1397 ساعت 10:41
82
FCF News | يكشنبه 19 اسفند 1397 ساعت 10:41