امروز: دوشنبه 1398/05/28
×
گفت‌وگوی ماهنامه «سینما و ادبیات» با علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی؛
حمایت از سینمای کنشگر و فرهنگی

ماهنامه «سینما و ادبیات» ویژه نوروز 97
زهرا نجفی - علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این پرونده که به سرمایه‌گذاری در سینمای ایران اختصاص پیدا کرده است، به سوالاتی پیرامون چگونگی تعلق گرفتن سرمایه به فیلمسازان، سیاست‌های جدید بنیاد سینمایی فارابی درخصوص سرمایه‌گذاری در فیلم‌ها، وضعیت گروه کودک و نوجوان و نگاه بنیاد سنیمایی فارابی به فیلم اولی‌ها پاسخ داده است. آنطور که او می‌گوید، فیلمنامه اصلی‌ترین معیار بنیاد سینمایی فارابی برای اختصاص سرمایه به فیلمسازان است. البته ترکیب تهیه کننده و کارگردان، مشاور کارگردان و تیم فنی و هنری پروژه هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. وقتی فیلمنامه‌ای همسو با اولویت‌ها و دغدغه‌های فرهنگی و ارزشی باشد می‌تواند در سبد حمایتی بنیاد قرار بگیرد.

- چرا بنیاد سینمایی فارابی سرمایه در اختیار سینماگران مستقل نمی‌گذارد؟ در حالی که سینماگران مستقل اغلب کارنامه خوبی در سینمای ایران دارند و معمولا آبروی خوبی هم برای سینمای ایران خریده‌اند. اصولاً فارابی رسالتی برای کمک به سینماگران مستقل حس می‌کند؟
سوال بسیار خوبی‌ست. فارغ از قضاوت شما و اسامی فیلمسازانی که به آنها اشاره کردید، و اغلب در جای خود در مقام کارگردان هنرمندان بااستعدادی هستند، اختصاص سرمایه یک بحث است و سینماگر مستقل بحثی دیگر. اگر بخواهیم، نگاه جامع‌تری به تولید در عرصه سینمای ایران داشته باشیم، جدا از اهمیت كارگردانى و ارزش‌های هنری، باید متوجه مباحث ظریف و مهم اقتصادی، عرضه و نمایش و تأمین بودجه تولید هم باشیم. در مورد ظرفیت‌های مالی یک پروژه، نهادهایی همانند بنیاد سینمایی فارابی، جدا از توانایی‌های هنری یک فیلمساز، تأکید و نگاه خاصی نسبت به ظرفیت‌های نمایش و تهیه‌کننده‌ای که قرار است منابع مورد نیاز یک فیلم ارزشمند را فراهم و مديريت نماید، دارد. سوابق شفاف تهیه کننده، توانایی خوش حسابی و از همه مهمتر، اشراف او بر مباحث فرهنگی و فنی، نکات مهمی است که مقدمه همه همکاری‌های احتمالی بعدی است. و اما اگر منظورتان از تعریف سینماگر مستقل در دنیا این است که سینماگری بدون اتکا به منابع کمپانی‌های بزرگ یا نهادهای سینمایی – که معمولاً مشی معینی دارند- فیلم خود را بسازد، بنابراین فیلمسازی که می‌خواهد با منابع شرکت‌های بزرگ یا نهادهای سینمایی فیلم بسازد نمی‌تواند جزو سینماگران مستقل باشد.

- سیاست‌های جدید بنیاد سینمایی فارابی برای سال جدید به چه سمتی می‌رود؟ با توجه به اهمیت بنیاد فارابی در تأمین مالی بخشی از سینماگران و اوضاع مالی این روزهای کشور که مخالف تصدی‌گری دولتی است، چه تغییرات سیاستگذاری در فارابی متصور است؟
در زمینه تبیین و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در حوزه سینما مهمترین گام، اجرایی کردن طرح و برنامه‌های جدید در بنیاد سینمایی فارابی است. بنیاد سینمایی فارابی براساس سیاست‌ها سازمان سینمایی از سال گذشته اقداماتی با هدف پایدار کردن توان اقتصادی فعالان بخش پشتیبانی فنی سینما در دستور کار خود قرار داده است. برای تقویت سینما در کشور باید به دنبال تقویت زیرساخت‌های آن باشیم. باور ما این است که تحقق چنین برنامه‌هایی با هدف «پایدار کردن اقتصاد سینما» در راستای اقتصاد مقاومتی جلوه‌گر خواهد شد.

بخش اقتصاد و صنعت سینما برای ادامه فعالیت و تداوم بقای خود باید توجیه اقتصادی داشته باشد و از این رو کمک به پایداری فعالیت‌ها در بخش خصوصی، دغدغه جدی بنیاد در سال جاری است. حذف تصدی‌گری‌های بخش دولتی، ایجاد بسترهای لازم برای توسعه فعالیت بخش خصوصی و افزایش ظرفیت‌های عملیاتی بخش خصوصی، توام با ارتقای سطح فناوری صنعت سینما یکی از این برنامه ها و اقدامات است.

- نقش دولت و نهادهای دولتی را در رابطه با تولیدکنندگان محصولات سینمایی چگونه می‌بینید؟ نقش حمایتی برای خود قائل هستید؟
در شرایط کنونی، تنوع و گستردگی فعالیت‌های تخصصی و حرفه‌‌ایِ بخش خصوصی از یک سطح و ظرفیت قابل قبول در کشورمان برخوردار است. به باور ما دوره فعالیت، دخالت و حضور مستقیم دولت در حوزه پشتیبانی فنی سینما به پایان رسیده و بنیاد سینمایی فارابی از سال گذشته به تأسی از سیاست‌های کلان سازمان سینمایی به سمتی حرکت می‌کند که شائبه رقابت با بخش خصوصی در آن حذف شود. البته اجرای این سیاست و برنامه، نافی تنظیم و اعمال برنامه‌های حمایتی در این بخش نيست.

موضوع «حمایت از سینما» در حوزه‌هاى اقتصادی، فرهنگی، فناورى و بين‌الملل، موضوعی مبنایی در سينماى حرفه‌اى است که متناسب با تحولات، ضرورت‌ها و شرایط روز، تاکتیک‌های متفاوتی را طلب می‌کند. برنامه‌های بنياد به گونه‌اى طراحی مى‌شود که بخش خصوصی انگیزه و رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری و حضور جدی در تولید آثار شاخص داشته باشد.

بنیاد سینمایی فارابی ضمن توجه به اولویت‌های فرهنگی و مأموریت‌های پیش‌بینی شده در زمینه سرمایه‌گذاری کلان در تولید فکر و اندیشه که معمولاً در قالب نگارش فیلمنامه و پژوهش‌های سینمایی محقق می‌شود، درصدد است تا با تکیه بر ادبیات غنی ایرانی و دینی و با تکیه بر اندیشه‌ نویسندگان و هنرمندان خلاق ایرانی، و یا اقتباس از آثار برجسته‌ جهانی، اقدامات گسترده‌تری را در خصوص «حمايت از سينماى كنشگر فرهنگى» برنامه‌ريزى کند.

حمایت از طرح‌های پیشنهادی در حوزه كار آفرینی و خودباوری و یا پشتیبانی از رویدادهای فرهنگی در قالب جشنواره‌های موضوعی با هدف افزايش تعداد مخاطبان سينما در كشور و نياز و سلايق متنوع مخاطبان، جایگاه ویژه‌ای را در چارچوب فعالیت‌های بنیاد به خود اختصاص داده است.

- قرار است حمایت‌ها به چه سمتی برود؟ آیا تغییرات بنیاد متصور است یا در جزئیات اداری و مصوبات باید منتظر تغییر باشیم؟ اصولا شما به سرمایه‌گذاری در چه نوع کارهایی علاقه‌مند هستید و این علاقه روی اعطای تسهیلات موثر است یا رسالت شما فراتر از این علاقه است؟
حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی به چند حوزه تقسیم می‌شود؛ اول پروژه‌های سینمایی که به آن‌ها تسهیلات اعطا می‌شود، این تسهیلات تا نیمه اول سال جاری، بطور مستقيم توسط بنیاد سینمایی فارابی پرداخت می‌شد. اما باتوجه به اينكه عمده وام‌هایی که فارابی به تهیه‌کنندگان سینما پرداخت می‌کند، به‌سختی وصول می‌شود و مطالبات انباشته موجب مشکل جدی بودجه‌ای و مالیاتی برای بنیاد شده است. بنابراین ادامه این مسیر ممکن نیست زیرا بنیاد اساساً یک بنگاه اقتصادی نیست. به همین دلیل توان و منابع بنیاد تحلیل رفته و مديران سينمايى همواره با اين پرسش روبرو می‌شوند که قرار است کی و چه وقت این وام‌ها به خزانه بنیاد، عودت داده شود. در همین راستا، براساس انعقاد تفاهمنامه‌ای با صندوق اعتباری هنر، متقاضیان دریافت وام، به صندوق معرفی شدند و از ميان پروژه‌هاى معرفى شده طى چهار ماه اخير، چهار پروژه سينمايى وام دريافت كرده‌اند. بنیاد سینمایی فارابی با جلب مشاركت نهادهاى مالى ديگر براي اعطاى وام کم بهره به پروژه‌هاى سينمايى عملاً فرصت جدیدى براى تأمین سرمایه در سینما فراهم کرده است. در این روش، تهیه‌کننده متقاضی وام در یک مهلت زمانی تعیین‌شده، باید مدارک خود را تکمیل و طرح مورد نظر را آماده کند و بعد از بررسی کارشناسان و انجام فرآیند رسیدگی، پرداخت وام به متقاضی انجام می‌شود.

طی چهار ماه گذشته، فهرست فیلم‌ها و تهیه‌کنندگان از سوی فارابی برای دریافت وام به صندوق اعتباری هنر، معرفی شدند که اغلب آن‌ تعداد از تهيه كنندگانى كه خود را با شرایط اعلام‌شده وفق داده و شرایط را پذیرفته‌اند وام را در قبال تكميل مدارك و تضامين به فوريت دريافت كرده اند؛ البته در این میان برخی از افراد هم هستند که این نوع تسهیلات را نمی‌پسندند و به شيوه سابق اخذ تسهيلات از بنياد عادت كرده‌اند. همچنین برای حمایت از سینماگران، علاوه بر سهمی که از اعتبارات بنیاد سینمایی فارابی تخصیص یافته، سهمی نیز از اعتبارات صندوق اعتباری هنر برای اختصاص وام در نظر گرفته شده است. در واقع می‌توان گفت برای تأمین سرمایه در حوزه سینما هم‌افزایی صورت گرفته است و این فرآیند به نفع سینمای ایران خواهد بود.

بخش دیگر حمایتى که به‌وسیله بنیاد سینمایی فارابی از اهالی سینما انجام می‌شود، حمایت از فیلم‌هایی است که فارابى علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و مشارکت در آن است. آثاری که شامل سوژه‌های مورد نیاز سینماست و در کارگروه‌های تخصصی بنیاد سینمایی فارابی که در حال حاضر ۵ کارگروه تشکیل شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از اولویت‌بندی لازم، به کمک سایر حامیان مانند حوزه هنری و سازمان هنری اوج، موسسه تصوير شهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای دفاع مقدس و... از این آثار حمایت می‌شود.

- در سال جدید، چه ایده‌های جدیدی در سیستم سرمایه‌گذاری و شکل‌های جدید درآمدزایی برای بنیاد فارابی متصور است؟
تغییر در متغیرهای حمایتی از تولیدات سینما، بارزترین مؤلفه صنعتی شدن سینما است که تلاش می‌کنیم در این مسیر، به آرامى و با تدبير گام برداریم. در ماههاى پايانى سال جارى تلاش خواهیم کرد تا با راه اندازی «صندوق سرمایه گذاری سینما»، بخش دیگر تامين سرمايه از این کانال صورت بگیرد و ارزش افزوده‌ی حاصل از این جریان، منجر به توليد فيلم‌هاى متنوع، ایجاد و رونق سالن‌های سینما و تامین نیازهای سینمایی کشور ‌شود. شاید یکی از مهمترین دغدغه‌های بنیاد در راه‌اندازی این صندوق، موضوع ضرورت در شفاف‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها و به کارگیری شیوه‌های نوین برای تامین مالی تولید فیلم باشد.

در کنار این موارد و با توجه به تحولات روز افزون در جهان مدرن، فارابی دامنۀ حمایت‌های خود را در سال آینده گسترش خواهد داد و در حوزه کسب و کارهای فضای مجازی و حمایت از ایده‌های خلاقانه، ماموریت جدیدی را آغاز خواهد کرد. ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما بسیار بالاست و ما تلاش خواهیم کرد تا با کمک این بستر، اهداف نهضت تولید محتوا در سينما را محقق کنیم.

- شما به 5 کارگروه تخصصی در بنیاد فارابی اشاره کردید که یکی از آنها قطعا کارگروه کودک و نوجوان است، چه برنامه‌ای برای آن دارید؟ البته که در کنار مراکزی مثل کانون پرورش فکری که حتماً وظیفه اصلی حمایتی از این ژانر را برعهده دارند.
بله، یکی از این گروه‌ها کودک و نوجوان است. بنیاد فارابی همواره در طی سال‌ها، یکی از تنها نهادهایی بوده که دغدغه فیلم کودک و نوجوان داشته است، منتها اتفاقی که افتاده به گونه‌ای طی سال‌های گذشته ملزم به حمایت از فیلم‌هایی شده که در حال حاضر در انبار خاک می‌خورند و هرگز رنگ پرده ندیده‌اند. در دور جدید حمایت از سینمای کودک و نوجوان، که البته مسئولیت و متولی آن در بنیاد برادر عزیزم آقای حبیب ایل‌بیگی هستند، بنیاد علاوه بر دغدغه تولید فیلم در این ژانر، دغدغه اکران، پخش و مخاطب، فناوری‌های تولید، بین‌الملل و... را نیز در سرلوحه توجهات خود قرار داده است، به همین دلیل است که اولویت تولید مشخصا با فیلمنامه‌هایی است که گذشته از مقبولیت مضمونی و ساختاری، بتواند برای مخاطب خود، جذاب و سرگرم کننده باشد، همین جدابیت باعث می‌شود سهم بیشتری از اکران سالانه به سینمای کودک تعلق بگیرد.

- در خصوص سینمای مستند چه برنامه‌ای دارید؟ یا حتی سینمای داستانی مستند؟ کسانی مثل محمدرضا اصلانی سال هاست که به دنیال سرمایه برای ساخت فیلم هایشان هستند آیا قرار است تجدید نظری در خصوص حمايت از این افراد صورت بگیرد؟
همانگونه که مستحضرید، متولی اصلی حمایت از آثار مستند سینمایی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. بدیهی است بنیاد، ضمن احترام ویژه‌ای که برای بزرگان و قله‌های این عرصه از جمله آقای اصلانی عزیز، قائل است، ترجیح می‌دهد، موضوعاتی از این دست، در مراکز تخصصی خود، مورد بررسی قرار بگیرد.

- بنیاد فارابی در چه شرایطی از سینماگران حمایت می‌کند؟ آیا باید موضوع فیلم یا خود سینماگر سفارش شده باشند؟
رویکرد ما در فارابی یک نگاه کاملا حرفه‌ای است، زیرا یکی از مهمترین رسالت‌های سازمان سینمایی، موضوع حمایت در سینمای حرفه‌ای کشور است، بنابراین موضوع سفارش شدن خود به خود از مدار بحث خارج می‌شود. در این دوره با چشم انداز «حرفه‌ای مداری» که ترسیم کرده‌ایم و آن را به عنوان یک اصل پذیرفته‌ایم باید تولیدات سینما به سمتی حرکت کند که هم جذاب و در عین حال متنوع باشد و مخاطب را به سینما بکشاند و استانداردهای سینمایی نیز در آن رعایت شود.

مبنای حمایتی بنیاد سینمایی فارابی چه در خصوص کارگردانان اول و دوم و چه در مورد فیلمسازان حرفه‏ای، «فیلمنامه» است. البته ترکیب تهیه کننده و کارگردان، مشاور کارگردان و تیم فنی و هنری پروژه نیز مهم است. وقتی فیلمنامه‏ای هم سو با اولویت‏ها و دغدغه‏های فرهنگی و ارزشی باشد می‏تواند در سبد حمایتی بنیاد قرار بگیرد.

معمولاً تجربه نشان داده است؛ فیلمنامه‏هایی که برای جلب حمایت ارائه می‌شوند از چهار حالت خارج نیستند. یا کلاً بخاطر ضعف‏های ساختاری مردودند، یا اینکه قابلیت ارتقا دارند که مشاورین و کارشناسان بنیاد فارابی، طی گفتگوهایی با نویسنده یا کارگردان، شرایط و قابلیت‌های لازم را برای تولید فراهم می‏نمایند و یا اینکه فیلمنامه از ابتدا مقبول و مورد تأیید و حمایت است. یا ممکن است فیلمنامه به لحاظ رعایت موارد دراماتیک کاملاً خوب نوشته شده باشد ولی هم سو با اولویت‏های فرهنگی بنیاد نباشد. که این مورد آخر - چنانچه موفق به اخذ مجوزهای لازم از سوی معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی شده باشند- می‏توانند با تکیه بر حمایت‏ها و جذب اسپانسرهای خصوصی، شرایط تولید را برای خود فراهم کنند.

- ممکن است برخی از فیلم‌ها سفارشی شده نباشند یا ارتباطی با فارابی نداشته باشند ولی فیلم‌های خوبی باشند و باید در کشور ما تولید شوند. سیاست‌های شما در این صورت چیست؟
برخی از آثار سینمایی از نظر استراتژیک تولیدشان برای ما مهم است. فیلم «سیانور» هیچ ربطی به فارابی نداشت اما به عنوان یک مدیر سینمایی برای کمک به این فیلم از هیچ تلاشی فروگذار نکردم. چون اعتقاد قلبیِ راسخ من بود که فیلم‌هایی مثل «سیانور» و «امکان مینا» و «ویلایی‌ها» و... باید در کشور ما تولید شوند و حضورشان در سبد فرهنگی و سینمایی کشور لازم و ضروری است. اما در کنار این نگاه استراتژیک، در شوراهای فارابی راجع به اینکه فلان فیلم چه میزان امکان جذب مخاطب را دارد هم بحث می‌شود. ضمن اینکه برخی از موضوعات برای ما ارزش و اولویت است. تفاوت ما با تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان بخش خصوصی در همین جاهاست که فیلمی مثل «رستاخیز» یا «محمد (ص)»را که فیلم‌های ارزشمندی هستند و به نوعی میراث فرهنگی سینمای ما محسوب می‌شوند حمایت کنیم. وقتی سال‌های بعد برمی‌گردیم و به کارنامه گذشته نگاه کنیم احساس می‌کنیم اگر این فیلم‌ها نبود، سینمای ایران آثار مهمی را کم داشت.

بعضی جاها سرمایه‌گذاری ما روی این موضوعات بوده و هست. ولی فراموش نکنید که در سال‌های نه‌چندان دور، فارابی صرفاً سرگرم تولید چند فیلم پر هزینه می‌شد. ما در کنار توجه به یکی دو موضوع استراتژیک، به فیلمهای دیگر هم توجه کردیم و ژانرهای متنوع، مثل اجتماعی، دینی، خانوادگی، طنز، کودک‌ و نوجوان را هم حمایت کردیم تا حمایت‌ها صرفاً به یک سمت و سو نرود.در دوره‌ی ٩٢ تا ٩٦ با توجه به سیاستگذاری انجام شده و البته شرایط اقتصادی کشور و توان مالی فیلمسازان بخش خصوصی، بنیاد فارابی از سرمایه‌گذاری روی صرفا فیلم‌های پرهزینه فاصله‌ گرفته و بودجه‌ای را که داشت بین فیلم‌های بیشتری توزیع كرد. در فهرست حمایت‌های فارابی تنوع وجود دارد بین آنها جوان‌هایی هم بودند که تجربه کردند و فارابی این فرصت را فراهم کرد تا کسی که فیلمنامه قابل قبول و استعداد داشته، فیلمش را بسازد.

- اتفاقی که امسال افتاد یعنی انتخاب فیلم یک کارگردان زن جوان برای اسکار، نکته مثبتی در اقدامات بنیاد بود. اما چرا در بحث سرمایه‌گذاری برای کار کارگردانان جوان همین نگاه را نمی‌بینیم؟
قبل از پاسخ به این سوال، ذکر نکاتی ضروری به نظر می‌رسد. بنیاد سینمایی فارابی در تمامی ادوار قائل به آن بوده است که کارگروه انتخاب فیلم برای اسکار، با حضور جمعی از نام‌های قابل اعتماد سینمای ایران، استقلال رای خود را حفظ کند و با نگاهی همه جانبه به محصولات اکران شده در فاصله زمانی یک سال، با توجه به مقررات فرهنگستان، فیلم منتخب برای معرفی به اسکار را برگزیند. نقش بنیاد در معرفی فیلم به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، در وهله نخست، دعوت از چهره‌هایی شاخص که در محصولات اکران شده ذینفع محسوب نمی‌شوند، در تعامل با سازمان سینمایی و خانه سینما، و پس از آن، میزبانی جلسات، تهیه اسناد و اطلاعات لازم، رعایت مقررات، حمایت از رأی مستقل کارگروه و پیگیری مراحل معرفی رسمی فیلم است. به این شکل، در طول این سال‌ها، در تمام ادواری که بنیاد پیگیر امور بوده است، فیلم‌های معرفی شده ایرانی حائز شرایط شناخته شده‌اند و از سوی فرهنگستان مردود نشده‌اند که همین نکته موید پیگیری صحیح روندی حرفه‌ای و مبتنی بر آرای اعضا بوده است. از طرف دیگر، کسب دو جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، یک نامزدی اسکار همین رشته و یک نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه برای سینمای ایران از تفوق همین دیدگاه حرفه‌ای و غیر فرمایشی خبر می‌دهد، چون اگر کارگروه در برخی دوره‌ها از موجی که به راه انداخته شده بود، تبعیت کرده بود، این کارنامه پر افتخار در این حوزه به جا نمانده بود.

امسال برای اولین بار این کارگروه، در میان تمام محصولات اکران شده، فیلم یک کارگردان زن را انتخاب کرد که این موضوع نشان دهنده توجه به استعدادهای کتمان ناپذیر فیلمسازان زن در عرصه تولید هم هست.

- یعنی این انتخاب دلیل دیگری نداشت و صرفاً به دلایل فوق بود؟ مثلا برای فیلم اولی‌ها چه برنامه‌ای دارید؟
این انتخاب از منظر حرفه‌ای، به دلیلی دیگر هم اهمیت داشت. انتخاب فیلمی که توزیع بین‌المللی آن به عهده یک پخش‌کننده ایرانی در بخش خصوصی بود و توجه به توانمندسازی بخش‌های خصوصی فعال در این حوزه را بیش از پیش نمایان می‌کرد.

در روزگاری به سر می‌بریم که سینما هم در فرم و هم در ساختار، پوست انداخته و نسل نویی از سینماگران وارد عرصه‌ی تولید شده‌اند و در جذب مخاطب و حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی توفیقات نسبتاً خوبی کسب کرده‌اند. هم سازمان سینمایی و هم بنیاد فارابی در این دوره نقش حمایتی خود را برای فیلمسازان جوان و فیلم اولی‌ها ایفا کرده‌اند. از سال 94 در بنیاد فارابی موفق شدیم از تعداد چشمگیری فیلم سینمایی که کار اول کارگردانان‌شان بود حمایت کنیم و این چشم‌انداز خوبی را نشان می‌دهد. از طرفی در حمایت‌ از تولیدات سینمایی تلاش کردیم با دغدغه‌هایی که مقام معظم رهبری، دولت و مراجع فرهنگی دارند، همسو باشیم و تلاش کنیم خروجی حمایت‌ها چیزی -که در جشنواره‌ی فجر دیده می‌شود یا بعدها اکران عمومی می‌شود- با موضوعاتی مثل تحکیم خانواده، اقتصاد مقاومتی و مسائل اجتماعی متناسب باشد و به نوعی غیر از کمیت فیلم‌ها، از کیفیت آثار سینمایی مراقبت کنیم. بنیاد سینمایی فارابی به فیلمسازان جوان اعتماد کرده که می‌توان به فیلم‌های «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان، «ویلایی‌ها» ساخته منیر قیدی، «دریاچه ماهی» ساخته مریم دوستی، «آبجی» ساخته مرجان اشرفی‌زاده، «یه وا» ساخته آناهید آباد، «من» ساخته سهیل بیرقی، «پل خواب» ساخته اُکتای براهنی، «شکلاتی» ساخته سهیل موفق، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» ساخته حمیدرضا قربانی، «لاک قرمز» ساخته سیدجمال سیدحاتمی‌ و... اشاره کرد که در قالب وام یا مشارکت از آنها حمایت شده است.

بنیاد فارابی در عین حال که نگاهی که به حرفه‌ای‌های سینما دارد، در حد توان، عرصه را برای جوانان فیلمساز هم باز کرده و از کارگردانان جوان حمایت کرده است. در شوراهای فارابی شفافیت و صراحت وجود دارد و سینماگران در عمل با این رویه روبرو هستند، همواره سعی می‌شود، جلسات و تفاهمات بر مدار گفت‌وگو و تعامل با اهالی سینما باشد.

- آیا تا به حال بنیاد فارابی روی پروژه انیمیشن سرمایه‌گذاری کرده است؟ و نسبت این سرمایه‌گذاری با سینمای زنده چطور است؟ آیا قرار است برنامه مشخص‌تری در این زمینه وجود داشته باشد؟
بله. پویانمایی «فیلشاه»، «کلیه و دمنه»، «شاهزاده روم» که تولید و در جشنواره‌های فیلم فجر و کودکان و نوجوانان به نمایش درآمدند. دو پویانمایی دیگر «شغال‌ها» به کارگردانی علی مدنی و تهیه کنندگی زهرا مشتاق و «قدرت برتر» به کارگردانی و تهیه کنندگی ناصر روئین‌تن نیز با حمایت بنیاد تولید شده است. در زمینه حمایت از تولید انیمیشن هم به همین ترتیب، فارابی وظیفه خودش می‌داند که در کنار نگاه حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از نسل سینماگر که به آثار انیمیشن توجه دارند و کارنامه قابل قبولی هم دارند حمایت کند. ذات تولیدات انیمیشن برخلاف تولید یک اثر رئال، قائم به فرد و یک کارگردان نیست و غالباً به صورت گروهی و توسط کمپانی‌ها تولید می‌شود، با همین نگاه می‌توان در بخش خصوصی حمایت‌های خوبی به منظور شکل گیری و توانمندسازی این مجموعه‌ها انجام داد.ساخت انیمیشن بسیار هزینه‌بر است ولی ما در کنار پروژه‌های انیمیشنی که در اولویت فارابی باشد قرار می‌گیریم ولی در حد توان.

ما همچنین در زمینه تولید مشترک هم با چند کشور خارجی مذاکراتی انجام داده‌ایم و طرف خارجی، در حال بررسی و ارزیابی برای مشارکت است تا در صورت فرآهم آمدن شرایط همکاری، زمینه ساز رشد بیشتر صنعت انیمیشن در ایران باشیم.

کد: 1100 | پنجشنبه 02 فروردين 1397 ساعت 15:20
833
FCF News | پنجشنبه 02 فروردين 1397 ساعت 15:20

پربازدیدترین برچسب‌ها