امروز: چهارشنبه 1398/08/29
×
علیرضا تابش:
ضرورت تحول در ساختارهای سینمایی و به روز رسانی برند جشنواره فجر

جشنواره فیلم فجر به عنوان رویدادی فرهنگی با ابعاد بین‌المللی، از جمله شناخته‌شده‌ترین برندهای هنری ایران در میان کشورهای دنیا است که با پشت سر گذاشتن سی و هفت سال از عمر خود، به بلوغ عقلائی رسیده است.

این رویداد با تاثیرهای مثبت در عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، همواره به تقویت چهره فرهنگی و هنری ایران در اذهان جهانیان کمک کرده، مخاطبان خود را یافته و در بین جشنواره‌های فیلم در منطقه و جهان جایگاه خود را به عنوان رویدادی فرهنگی-هنری تثبیت نموده است.

تا این زمان تلاش شده با جریان سازی برای جشنواره در دوره‌های مختلف، موجبات تقویت حس جمعی سینماگران ایران و البته زمینه ارتقای مبادلات فرهنگی در عرصه سینما برای کشور فراهم شود.

طی دو دهه اخیر با ورود نسل نو به سینما و پیشرفت های مختلف این صنعت در عرصه جهانی، لزوم ایجاد تحول در این جشنواره و حتی ساختارهای سینمایی کشور و البته برندینگ دوباره جشنواره فیلم فجر، بیش از پیش احساس می‌شود تا در عین حفظ اصالت خود بتواند چهره ی به روزی را از توانمندی های سینمای ایران چه در داخل و چه در خارج به نمایش بگذارد.

رشد و پیشرفت این جشنواره مستلزم ارتقا و تجدید ساختار سینمایی کشور است تا بتواند پاسخگوی نیازهای نسل نوی سینماگران و مخاطبان جشنواره باشد.

با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ایران، دوره سی و هفتم جشنواره فیلم فجر با آغاز برخی تحولات ساختاری در نهادهای سینمایی کشور همزمان شده و سال سینمایی جدید کشور با برنامه ریزی برای ارائه چهره جدیدی از این برند در سپهر سینمایی ایران و عرضه آن به سینمای دنیا، آغاز خواهد شد.

این رویداد که تاکنون ابعاد فرهنگی-هنری پررنگی داشته، می‌تواند از این پس جشنواره ای سینمایی و فرهنگی-تجاری باشد که با آینده نگری و آینده پژوهی، بسترساز تقویت بنیه اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق شود.

صیانت از هویت فرهنگی سینمای نجیب ایران در عرصه‌های ملی و بین‌المللی همچون گذشته، با تجدید ساختار جشنواره‌ها در ابعاد سخت افزاری اعم از ساختار، استراتژی و سیستمها و ابعاد نرم افزاری اعم از ارزشهای مشترک، سبکها، مهارتها و سرمایه انسانی قابل پیگیری است. این حرکت می‌تواند با هدف به روزآوری و سالم سازی چرخه اقتصادی سینمای ایران انجام شود، زنجیره ارزش فیلم در سه بعد «کارکرد رسانه ای»، «صنعتی» و «تجاری» فیلم مورد بازنگری قرار گیرد تا با حرکتی مبتنی بر برنامه و دانش روز، زمینه آموزش و تربیت نقش هایی فراهم شود که باید به طور بالقوه در این زنجیره حضور داشته باشند اما صنعت فیلم ایران تاکنون آنها را نادیده گرفته است.

پیشرفت های صورت گرفته در عرصه فناوری بر پیچیدگی صنعت فیلم و سینما و البته جشنواره‌ها افزوده است. با توجه به این امر، زنجیره ارزش می بایست به گونه ای اصلاح شود که ضمن اصلاح ساختار صنعت و به روز کردن جشنواره، محرک بازار و محرک سرمایه گذاری بر روی پروژه‌های سینمایی باشد. اهمیت این جشنواره از باب آن است که علاوه بر در دست داشتن پرچم سینمای فرهنگی ایران در عرصه ملی و بین‌المللی، زمینه ساز دستیابی به بازار فیلم کشورهای مختلف بوده و بستر ایجاد بازارهای جدید را نیز می‌تواند برای ایران فراهم کند.

از سه گام عمده «تحقیق و توسعه»، «تولید» و «بازرگانی و بازاریابی» تا به این زمان، عمده تمرکز بر روی تولید بوده و امور مهمی مانند استفاده از روشهای نوین تامین مالی در صنعت سینما، طراحی مدلهای کسب وکار سینما، طرح های کسب وکار و بازاریابی و بهره گیری از تحقیقات بازار در جهت توسعه و رشد و تامین هدف تجاری سازی، بازارسازی و افزایش سهم بازار تقریبا نادیده گرفته شده اند؛ در حالی که در صنعت فیلم فارغ از ژانر و مضمون فیلم‌ها، این موارد از پایه ای ترین اموری هستند که برای موفقیت یک فیلم باید به آنها پرداخته شود.

می‌توان امیدوار بود با ایجاد زوایای جدید در صنعت فیلم ایران و ارائه جلوه‌های جدیدی از آن، ضمن یک حرکت برنامه ریزی شده و مبتنی بر خلاقیت و دانش، برند به روزشده جشنواره فیلم فجر به سینمای ایران و دنیا عرضه شود.

منبع: روزنامه صبا، جمعه 12 بهمن 1397

کد: 1652 | جمعه 12 بهمن 1397 ساعت 23:38
573
FCF News | جمعه 12 بهمن 1397 ساعت 23:38