امروز: پنجشنبه 1398/09/21
×
علیرضا رضاداد در دیدار با اهالی رسانه در اصفهان:
سینما در کمال بخشی و رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان تاثیر زیادی دارد

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نشست رسانه ای خود با خبرنگاران اصفهان گفت: سینما در رشد شخصیتی، کمال بخشی و پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های ملی نقش تاثیرگذاری دارد.

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نشست رسانه ای علیرضا رضاداد دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اصحاب رسانه در اصفهان عصر امروز-چهارشنبه ۷ شهریور- در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

دبیر جشنواره در ابتدای این نشست گفت: امسال، پانزدهمین سال است که من با جشنواره فیلم کودک همکاری می کنم. دوره قبلی جشنواره، تجربه خوب و شگفت انگیزی بود. اگرچه نگران استقبال مردم به دلیل برگزاری جشنواره در تابستان بودیم، ولی استقبال فوق العاده ای صورت گرفت و ۱۰۰ سانس فوق العاده داشتیم و حتی برخی فیلم‌ها، فردای تمام شدن جشنواره اکران شدند.

وی با اشاره به این که تغییر و تحولات مدیریت کشور و شهر، در برگزاری جشنواره وقفه انداخت، بیان کرد: با استقرار مدیران جدید در شهرداری اصفهان، مذاکرات ما شروع شد و به دلیل استقبال مدیران اصفهانی، در توافق نامه جدید، دبیرخانه جشنواره را در اصفهان دائمی کردیم. رضاداد با اشاره به فعالیت های محمد عیدی، معاون شهردار اصفهان و مدیر اجرایی جشنواره و عادل دهدشتی، معاون دبیر اجرایی جشنواره اظهار کرد: امسال تحولات خوبی در زمینه فعالیت های فرهنگی در اصفهان به وجود آمده است. سینما چهارباغ هم سینمای بسیار خوبی است که در مکانی تاریخی قرار دارد. این سینمای چهارسالنی هم در جشنواره امسال درگیر است. در سینما فلسطین هم بخشی از رویدادها و بزرگداشت ها برگزار می‌شود.

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نشست رسانه ای خود با خبرنگاران اصفهان همچنین خاطر نشان کرد: سینما در رشد شخصیتی، کمال بخشی و پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های ملی نقش تاثیرگذاری دارد.

رضاداد گفت: امسال سانس ویژه نمایش فیلم برای رسانه‌ها، صبح ها در یکی از سالن های چهارباغ برگزار می‌شود و پس از آن، نشست هایی با دست اندرکاران تولید فیلم‌های ایرانی هم در این سانس داریم. همچنین برنامه‌های اصلی ما از ساعت ۱۶ شروع می‌شود و برنامه‌های مفرح و نمایش فیلم داریم. رویدادهای مخل برنامه‌های اصلی جشنواره را هم به زمان های دیگری موکول کرده‌ایم تا استانداردهای برگزاری جشنواره رعایت شود.

وی در ادامه درباره تعداد بخش های جشنواره، بخش رقابتی و غیررقابتی، بزرگداشت ها و نکوداشت و سایر اطلاعات جشنواره توضیحاتی را ارائه کرد.✅بخش دوم نشست رسانه ای این جشنواره نیز به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت.

پرسش: برای توسعه سینما و حل مشکلات سینما چه باید کرد؟

پاسخ: سینما یک چرخه طبیعی دارد. زیستگاه‌های جدید، سینماهای جدید را تعریف می کنند. برای مثال، در اصفهان، زیستگاه‌های اجتماعی فرهنگی جدید جایگزین قبلی ها شده اند. در سال ۹۱، سینماها ۲۷ میلیارد تومان فروش کردند و امسال پیش بینی می‌شود بالای ۳۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشند. این آمار نشان می دهد که در شرایط تورم، سینما بین مردم طرفدار دارد. در این مدت، قیمت بلیت سینما دو برابر، مراجعات مردم به سینماها بیش از ۵ برابر و درآمد سینما بیش از ۱۰ برابر شده است. سینما در شرایط اجتماعی فعلی، بار بخش های دیگر را به دوش می کشد و این به دلیل افزایش کیفیت فیلم‌ها و افزایش تعداد سالن ها است.

پرسش: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مشخصا بر سینمای کودک چه تاثیری دارد؟

پاسخ: سینما چرخه اقتصادی طبیعی خود را طی می کند و هدف اصلی جشنواره‌ها برجسته سازی و تاثیرگذاری بر مخاطبان، ایجاد فضای رسانه ای و فضایی بهتر برای عرضه فیلم است. یکی از روش های عرضه فیلم اکران در سینما و بعد از آن نمایش خانگی و پخش در تلویزیون است. هدف ما در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تمرکز بر مخاطب است و به لحاظ رسانه ای تاثیر خود را داشته است. این را فیلمسازانی می گویند که توفیقات آثارشان در این جشنواره به فروش آن ها کمک کرده است. سینمای کودک ستاره محور نیست و به تبع جشنواره کمک می کند این جنس فیلم‌ها بیشتر دیده شوند. اگر از این فرصت به خوبی استفاده کنیم، تاثیر خود را می گذارد.

یک خبرنگار نوجوان سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نشست رسانه ای دبیر جشنواره با اهالی رسانه در اصفهان پرسید: «در جشنواره چه تعداد داوران کودک و نوجوان آثار را داوری می کنند؟»

پاسخ: ۱۲ کودک و نوجوان غیرایرانی به همراه سه داور نوجوان ایرانی آثار را داوری می کنند یک جایزه را نیز داوران کودک و نوجوان می توانند به بهترین فیلم اهدا کنند. البته ما معتقدیم باید مشارکت کودکان و نوجوانان در جشنواره بیشتر شود. اما هنوز به حدی از ظرفیت برگزاری که بتوانیم سهم بیشتری به نوجوانان غیرایرانی در جشنواره اختصاص دهیم، نرسیده ایم.

پرسش: مهم ترین ضعف جشنواره در دوره سی ام را در چه مواردی جست و جو کردید و چه راهکاری برای رفع آن در دوره سی و یکم در نظر گرفتید؟

پاسخ: برخی از سانس ها در دوره گذشته به ساعت های پایانی شب و ابتدای صبح کشیده شد که در مواردی مخاطبان کودک و نوجوان را خسته می کرد. اما این ضعف با افزایش تعداد سالن های نمایش، این مشکل در دوره سی و یکم برطرف شده است. در توافقنامه فعلی سینمای کودک و نوجوان، ثبات جشنواره در اصفهان مورد تاکید است. این توافقنامه کمک می کند تا تحت تاثیر روابط سازمانی قرار نگیریم. همچنین در زمینه مسائل مالی نیز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

پرسش: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان چه برنامه ریزی هایی را برای بازتاب جهانی این رویداد بین‌المللی دارد؟

پاسخ: اولین اقدام حضور همکارانی است که اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای جشنواره به رسانه‌های خارجی را برعهده دارند و در جشنواره جهانی فجر نیز این تجربه موفق بود.

پرسش: با توجه به شکل گیری دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان، آیا صنعت سینما می تواند بر مساله بحران آب تاثیرگذار باشد؟

پاسخ: جواب دادن به این سوال سخت است. اما باید بگویم ظرفیت های سینما در کشور ما هنوز به بلوغ کامل نرسیده است. ایرانیان به نظر من همگی فیلمساز و ذهن ما همه پر از ایده‌های خلاق و سینمایی است. سینمای ایران چنین ظرفیتی دارد اما این که چطور در صنعت اجرایی شود، را باید متخصصان صنایع نظر بدهند.

پرسش: امسال یونیسف چه فعالیتی در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دارد؟.

پاسخ: یونیسف در بخش المپیاد سینمایی و برگزاری ۵کارگاه تخصصی بین‌المللی به سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان می کند.

رضاداد در پایان بر شعارجشنواره تاکید کرد و گفت: «کودکان و نوجوانان سرمایه‌های اصلی جشنواره‌هستند» و باید آن ها را دریابیم

کد: 1373 | چهارشنبه 07 شهریور 1397 ساعت 20:23
412
FCF News | چهارشنبه 07 شهریور 1397 ساعت 20:23