به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در سرمقالۀ این شماره، شصت و نهمین قسمت از مبحث سینمای عاشورایی به رشته تحریر درآمده است. در ادامه نیز سیناپس فیلمهای بدون قرار قبلی، علفزار، پسران دریا و مجبوریم و نقد و بررسی این آثار را میخوانیم. گفتوگو با فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس «بدون قرار قبلی» از دیگر مطالب این بخش است.
پرونده موضوعی این شماره به «وارونگی» در فیلمنامه نویس اختصاص دارد که از آن به عنوان چرخش نا به هنگام لذتبخش یاد شده است. گفت وگوی جمعی پیرامون عنصر وارونگی در فرهنگ فیلمنامه نویسی، چگونگی نگارش و شناخت وارونگی در فیلمنامه، ده راه استفاده از وارونگی پیرنگ در فیلمنامه، وارونگی و سرنخ هایی که نویسنده ها به جای می گذارند، بررسی وارونگی روایتی در ژانر وحشت و وارونگی داستانی در سریالهای تلویزیونی از جمله عناوین این بخش هستند.
در بخش سینمای جهان، سیناپس فیلمهای «آپولو 2/101 :کودکی در عصر فضا»، «اوت فیت» و «مرگ بر روی نیل» نقد و بررسی و گفتوگو با پدیدآوردندگان این آثار را میخوانیم. مطالعه تطبیقی رمان «شبح مرگ بر فراز نیل» و فیلمنامه «مرگ روی نیل»، ده کلید پایان بندیهای فوقالعاده در فیلمنامه و تلاقی تنش دراماتیک و درونمایه سایر عناوین این بخش هستند.
فیلمنامه کامل این شماره به «بالا را نگاه نکن» نوشته آدم مککی اختصاص دارد که میثا محمدی آنرا به فارسی برگردانده است. یادداشت مترجم، سکانس برگزیده ، نقدی بر این اثر و یک گفتوگو درباره فیلمنامه «به بالا نگاه نکن» پایان بخش مطالب این شماره است.
«فیلمنگار» به صاحب امتیازی بنیاد سینمایی فارابی منتشر میشود و نصرتالله تابش مدیر مسئول و سردبیر میثم محمدی دبیر تحریریه فیلمنگار هستند.
علاقمندان میتوانند جهت تهیه این شماره و استفاده از مطالب شمارههای قبلی مجله به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.