به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در ديدار اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با دكتر سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد که هفته گذشته برگزار شد، بر زمینههای همکاریهای مشترک در سطوح مختلف و همچنين مسائل كارگرداني در سينماي ايران به بحث و تبادل نظر پرداختند.
_1.jpg?ver=f1ZVOUaVfJa0fRVYYkiCLw%3d%3d)
در اين ديدار دكتر سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با استقبال از برگزاری چنین دیداری و ابراز امیدواری نسبت به تداوم اینگونه جلسات صنفی و ارتباط مستقیم با بدنه صنوف تاثیرگذار سینمای ایران، اظهار داشت: قائل به این هستیم که تار و پود یک اثر سینمایی پیش از هر چیز نشأت گرفته از اندیشه کارگردان آن است و او به عنوان پديد آورنده اثر بايد دال مركزي توليد باشد. در توليدات فارابي هم هرگاه به كارگردانان توجه جدي تري شد و ارتباط نزديكتري با آنها برقرار گرديد، شاهد آثار قابل قبولتري بوديم، جوادي با اشاره به برنامه پنج ساله فارابي و سند تحول اين بنياد بر نقش پررنگ همه صنوف سينمايي به ويژه صنف كارگردانان بر تدوين و پیشبرد اهداف اين سند تأكيد داشت.
او در ابتداي جلسه ضمن خوش آمدگويي به اعضاي كانون كارگردانان گفت: البته بنياد سينمايي فارابي خانه همه سينماگران است و ميزبان اصلي امروز شما هستيد، من به عنوان مدیرعامل فارابی بیش از شما در این مکان مهمان هستم، همانطور كه ديگران قبل از ما آمدند و زحمتهايي كشيدند و ما امروز از زحمات آنها بهرهمنديم، ما نيز فرصت كوتاهي براي خدمتگزاري و انجام كارهاي اساسي به جهت توسعه سينما داريم.
_1.jpg?ver=f1ZVOUaVfJa0fRVYYkiCLw%3d%3d)
جوادي با اشاره به لزوم بازتعريف ماموريتهاي بنياد سينمايي فارابي گفت: من معتقدم که فارابی حتما نیاز به یک تحول دارد، چراکه در دهه 60 و 70 یک فرآیند داشت که این مقتضیات در دهه 80 و 90 تغییر یافت و امروز به عنوان نهاد ملی سینمای ایران، حتما باید جایگاه خودش را در اکوسیستم جدید سینما پیدا کند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: فارابی منطبق بر اساسنامهاش یک نهاد ملی غير دولتي است و هيچ وابستگي حقوقي به دولت ندارد بلكه مانند همه نهادهاي ملي سينما در دنيا يك نهاد فرادولتي است. فارابي نه كمپاني توليد است و نه صرفاً محل تامين سرمايه، بلكه نقش اصلي آن بيش از هرچيزي تسهیلگري در سینما است.
او با اشاره به سخنان برخي از اعضاي كانون كارگردانان كه به شيوههاي توليد و تصويب بعضي از فيلم ها در فارابي نقدهايي داشتند گفت: در دوره جدید ما هر فیلمی را در فارابی نخواهیم ساخت، در واقع ورود مستقيم فارابي به توليد يك امر استثنايي است و زماني ما وارد توليد خواهيم شد كه يا آن اثر ناظر بر دغدغههای ملی و انقلابي و مبتني بر نظام مسائل اصلي كشور باشد و يا یک نوآوری با خود به سینما بیاورد و منجر به توسعه سينما از حيث محتوا و فرم شود. مثلا يكي از اين مواقع وقتي است كه اثري به تنوع ژانر در سينماي ايران كمك كند،
مديرعامل فارابي با اشاره به دغدغه يكي از اعضاي كانون كه از نگرانيهايي بابت محدود شدن حمايت هاي فارابي به قشر خاصي سخن گفته بود، تاكيد داشت: فارابي نهاد ملي سينما و خانه همه سينماگران است؛ البته اين امر بديهي است كه اگر فردي در تضاد با منافع ملي و اعتقادات مردم قدم و قلم زند جايگاهي در اين نهاد نداشته باشد اما معتقديم جامعه سينمايي ايران با همه گستردگي طيفي و تنوع سليقههاي موجود در آن به بركت تحولات سينماي بعد از انقلاب يك جامعه نجيب، شريف، اخلاقي و انقلابي است كه به منافع ملي و مردم اهتمام دارد.
سيد مهدي جوادي با برشمردن برخي تغييرات در مسير تصويب فيلم نامهها از جمله حذف شوراهاي تو در تويي كه گاهي سرنخ تصويب يك فيلمنامه را گم ميكرد گفت: در این مسیر، از فیلمنامههای مناسب و همسو با استانداردهای 12 گانه فارابی در حوزههایی نظیر طنز فاخر و پاک، مسأله ملی جمعیت، مسأله ملی و مهم محیط زیست، مسأله عرق و عزت ملی (نوجوانان)، بحث دفاع مقدس و آرمانهای انقلاب اسلامی، موضوعات مرتبط با دختران و زنان و فيلم هاي كودك و نوجوان باشد حتما حمایت خواهیم کرد و اين حمايت محدود به يك ژانر و يك موضوع نخواهد بود .
جوادی ادامه داد: یکی از بحرانهای فارابی این بود که تکلیف این بنیاد با تولیداتش مشخص نبود، جشنواره به جشنواره برای کودک فیلم میساختیم و بعد از اكران جشنواره اي، آنها آرشیو میشد. در حالیکه ما به دوستان گفتهایم که حتی اگر براساس ارزیابی شورای تخصصی کودک، امسال جشنواره را هم برگزار نکردیم، باید در هر فصل یک فیلم کودک خوب ناظر به اكران عمومي داشته باشيم.
او افزود: در قبال هر فيلمنامهاي سوال اصلي اين است كه چرا فارابی باید اين فیلم را بسازد؟ آيا امكان ساخت آن در بيرون نيست؟ آيا ارزش افزودهاي به سينماي ايران اضافه ميكند؟ اين سوال اصلی امروز ما است و توجیه دلایل ساختهشدن یک فیلم، برای ما بسیار مهم است. مسأله جمعیت، محیط زیست و آب و هوا، توليد و رفع موانع اشتغال و موضوعاتي اينچنين امروز مسأله کشور هستند و طبیعتاً مسأله ما هم در فارابی محسوب میشوند. وقتي ميگوييم كليد پيشرفت كشور در دست سينماگران است يعني اينكه بتوانند با ابزار سينما به حل مسائل كشور كمك كنند و بدانيد در اين نوع مسير فيلم سازي فارابي تمام قد كمك خواهد كرد.
براساس این گزارش، در ادامه این نشست نیز اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با اشاره به سابقه 40 ساله کانون کارگردانان در امور صنفی و کسب بیش از 8 هزار جایزه توسط نزدیک به 400 کارگردان حرفهای عضو این صنف سینمایی، ضمن بیان دغدغههای حرفهای و صنفی خود به بیان پیشنهاداتی جهت همکاری متقابل با بنیاد سینمایی فارابی با هدف ارتقای جایگاه کانون کارگردانان سینمای ایران پرداختند.
ایجاد کلاس انتقال تجربه در سراسر کشور به خصوص مناطق محروم، تولید مشترک با کشورهای فارسیزبان معروف به حوزه نوروز، همکاری با کشورهای اسلامی و مشترکالمنافع مانند چین، لزوم بازنگری مأموریتهای فارابی براساس شرایط روز، ورود بنیاد فارابی به حوزه نمایش خانگی و جديدت براي بازاريابي در فارابی، مشکلات موجود در نمایش خانگی، لزوم احیای انتشارات فارابی به عنوان مهمترین بازوی نشر کتب مرجع سینمایی، اصلاح نگرش در سیستم ارزشیابی فیلمنامه، همکاری با فارابی در فرآیند صدور مجوز حرفهای به کارگردانان اول و لزوم اهمیت قائل شدن به جایگاه کارگردان به عنوان پدیدآورنده اصلی یک اثر، از مهمترین نکاتی بود که توسط اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران مطرح شد.
تأسیس «خانه فیلمنامه» و کلینیک فیلمنامه، موضوع اقتباس در سینمای ایران و اهمیت این حوزه در دوره جدید مدیریت فارابی، تشکیل کارگروه سینما در وزارت امور خارجه و توجه به ژانر و تنوع ژانر در سینمای ایران دیگر موضوعاتی بود که در دیدار اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مورد بررسی قرار گرفت.
در خاتمه این نشست نیز در مورد برخي از پیشنهادات شورای مرکزی کانون کارگردانان، توافقاتي صورت پذيرفت، ازجمله حضور نماینده کانون کارگردانان در شورای فیلم اولیها فارابي و همچنين استفاده از ظرفيت كانون براي مشاوران باشگاه فيلم اولي ها، استفاده از نظرات مشورتی اعضای کانون در قالب گروه مشاوران مديرعامل بنياد و همچنین استفاده از ظرفیت کانون کارگردانان در برگزاری رویداد سینماتک و وركشاپ ها و كارگاههاي ملي انتقال تجربه با حمايت بنیاد سینمایی فارابی.