هنر و تجربه, جعفر صانعی مقدم, برنامه نقد سینما

جعفر صانعی مقدم در برنامه «نقد سینما»:

«هنروتجربه» فرصت اکران فیلم‌های مستقل و شاخص را فراهم کرد

«هنروتجربه» فرصت اکران فیلم‌های مستقل و شاخص را فراهم کرد

برنامه «نقد سینما» شبکه پنج سیما  جمعه شب در بخش اول خود به بررسی فیلم مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» و در بخش دوم به بررسی گروه «هنروتجربه» اختصاص داشت.

به گزارش هنر و تجربه، در بخش دوم این برنامه که به بررسی گروه «هنروتجربه» می‌پرداخت جعفر صانعی مقدم، مدیر عامل موسسه هنروتجربه و امیر قادری منتقد سینما حضور داشتند.
صانعی مقدم در ابتدا درباره لزوم و رویکرد گروه هنروتجربه توضیح داد: «  از سال ۱۳۷۶ که شورای صنفی نمایش به وجود آمد و نقش ثبت کننده را داشت سینماداران و تهیه‌کنندگان به این نتیجه می‌رسیدند که کدام‌یک از فیلم‌ها باید اکران شوند، شاهد بودیم که بسیاری از فیلم‌ها با وجود ساختار مناسب از چرخه اکران کنار گذاشته می‌شدند که شاخص‌ترین این دسته از فیلم‌ها، آثار عباس کیارستمی بود. بنابراین وجود سازوکاری برای فیلم‌هایی که واجد ارزش های سینمایی هستند و راهی برای اکران پیدا نمی‌کنند حس می‌شد. معیار انتخاب اکران فیلم‌ها داستانی در گروه هنروتجربه هم یکی تجربه‌گرا بودن به مفهوم سینمای Experimental  و دیگری  هنری و آرتیستیک بودن است که در مقابل فیلم‌های سرگرم‌کننده و تجاری قرار می‌گیرند.گروهی ۷ نفره هم از افراد شناخته شده سینما ،انتخاب و داوری فیلم‌های رسیده را بر عهده دارند. البته در حوزه فیلم‌های مستند و کوتاه ما بر  وجه تجربی و  هنری به شدت آثار سینمایی داستانی تاکید نمی‌کنیم  و بر وجه جذابیت برای مخاطبان  توجه می‌شود و این که فیلم‌ها مناسب پرده سینما باشند».
او در پاسخ به انتقاد  امیر قادری که مدعی بود هنروتجربه ادامه سیاست سینمای گلخانه‌ای است و  فیلمسازان را به جای ترغیب به تلاش و جنگیدن برای ساخت و عرضه آثار ارزشمند و جذاب ، تبدیل به موجوداتی وابسته می‌کند که به جای رشد دنبال رانت باشند گفت : « اصلا گروه  هنروتجربه در ذات خود و از آن زمان که ایده‌اش  شکل گرفت، به دنبال حمایت از سینمای مستقل و متفاوت بوده است و تا امروز هم فرصت نمایش فیلم‌هایی را فراهم کرده که در صورت نبود این گروه سینمایی امکان اکران پیدا نمی‌کردند.فیلم‌هایی مثل «خواب تلخ» ، «فصل باران‌های موسمی» و…..بارها و سال‌ها تلاش‌ کرده‌بودند که وارد چرخه اکران شوند و این فرصت را نیافته بودند یا این فرصت به آنها داده نمی‌شد».
مدیر عامل هنروتجربه با تاکید بر سیاست حمایت از سینمای مستقل ادامه داد : « تعداد زیادی از فیلم‌سازانی که فیلم‌هایشان در گروه هنروتجربه اکران می‌شود افرادی مستقل هستند که با بودجه شخصی آثار خود را ساخته‌‌ یا حداکثر کمک بسیار اندکی دریافت کرده‌اند .کمک‌هایی که در مقابل بودجه‌ها و امکانات فراوان اختصاص یافته به فیلم‌های بزرگ ، اصلا قابل ذکر نیست. این‌ها را براساس آمار و مستندات می‌گویم . بعد همین فیلم‌های مستقل  و واجد ارزش‌های سینمایی  از چرخه اکران دور بوده‌اند و امکان دیده‌شدن نداشتند،حالی است که آبرو و اعتبار اصلی سینمای ایران در این بخش است . سینمای هنروتجربه با هدف ارتقای سطح کیفی و هنری آثار سینمایی و ایجاد انگیزه برای فیلم‌سازان جوان کار خود را آغاز کرد و در این مسیر به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافت. فیلم‎های «ماهی و گربه» ، «پرویز» و… از جمله آثاری بودند که با اکران در هنروتجربه امکان دیده شدن پیدا کرده‌اند».
او در ادامه درباره نقش دولت در نمایش فیلم‌های هنروتجربه گفت:«  دولت حداقل حداقل کمکی را که می‌توانسته با سخت‌گیری فراوان به سینمای هنری و تجربی کرده و برای اولین بار  است که در بخش اکران پولی را خرج می‌کند .یعنی پول اجاره ۶ سالن از طریق موسسه هنروتجربه می‌دهد. باقی سالن‌ها هم نصف نصف در فروش فیلم با تهیه‌کننده شریک می‌شوند و رقمی را از دولت دریافت نمی‌کنند».
صانعی با اشاره به اهمیت توجه به کسب و کار خرد در سینما ادامه داد:«بسیاری آمده‌اند ادعای از بین بردن رانت را مطرح کردند اما در هنروتجربه سازوکاری ایجاد شده که فیلمساز خود درگیر کار باشد و سود خود را از فروش فیلم ببرد.این روش باعث جریان یافتن سرمایه‌های خرد و گسترش عدالت اقتصادی می‌شود».
مدیرعامل موسسه هنروتجربه درباره چگونگی گسترش سالن‌های هنروتجربه در شهری مختلف افزود: «یکی از دلایل موفقیت گروه هنروتجربه علاقمندی و آشنایی اعضا شورای سیاستگذاری به مقوله سینمای هنری و تجربی بود . در بسیاری از موارد برای فراهم سازی امکانات این اعضا از خود و اعتبارشان خرج کردند.از طرف دیگر اغلب فیلمسازان برای بهتر دیده شدن اثر خود در زمینه بازاریابی و تبلیغات انرژی زیادی  را صرف می‌کنند.تمام این تلاش‌ها هم هیچ هزینه‌ اضافی برای دولت ندارد».
صانعی مقدم در پاسخ به شبهاتی که درباره بودجه هنروتجربه مطرح می‌شود هم توضیح داد: «کم سوبسیدترین بخش سینمای ایران اتفاقا هنروتجربه است . بسیاری از فیلم‌هایی که در شورای سیاست‌گذاری به آن‌ها اهمیت داده می‌شود در اکران نیز مورد توجه مخاطبان آن فیلم‌ها،فرهیختگان و منتقدان قرار می‌گیرد. هنروتجربه با وجود تعداد سالن‌های بسیار محدود و حمایت حداقلی دولت جایگاه خودش را در بین سینما دوستان باز کرده است. تمام بودجه هنروتجربه در ۶ سال گذشته حدود ۱۴ میلیارد تومان برای نمایش ۶۰۰ فیلم کوتاه، مستند، سینمایی، نشریه هنروتجربه، فضای مجازی و هفته‌های فیلم اروپایی بوده است».

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.