چرا ديگران از سينماي کودک حمايت نمي‌کنند؟

چرا ديگران از سينماي کودک حمايت نمي‌کنند؟

سينماي کودک از نظر اقتصادي بسيار نحيف، اما به لحاظ اهميت سينمايي استراتژيک است که نقش مؤثري در شکل‌گيري شخصيت اجتماعي کودکان دارد. اهميت فرهنگي سينماي کودک باعث شده حتي اکران يک يا چند اثر بي‌کيفيت، سطحي يا مبتذل در سينماي کودک کاملاً به چشم بيايد.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي به نقل از جوان آنلاين، «جوان» در گفتگو با «حبيب ايل‌بيگي» قائم‌مقام بنياد سينمايي فارابي که طرح‌هاي گسترده‌اي براي حمايت از سينماي کودک در دست اجرا دارد، به آسيب‌شناسي سينماي کودک و به خصوص حضور آثار ضعيف و آسيب‌زايي، چون «تورنادو» در اکران پرداخته است.

چرا در سينما‌ها شاهد اکران فيلم‌هاي ضعيف و البته مبتذلي به نام فيلم کودک هستيم، مثلاً در «تورنادو» بازخواني ترانه لس‌آنجلسي با محتواي بزرگسال براي رده سني کودک وجود دارد؟!
ابتدا اين نکته را بگويم که من مي‌توانم پاسخگوي فيلم‌هايي باشم که فارابي از آن‌ها حمايت کرده، نه همه فيلم‌هايي که اکران مي‌شوند. در اين زمينه بهتر است نظر شوراي پروانه نمايش را جويا شويد.

ولي فارابي مسئول برگزاري جشنواره فيلم کودک است و «تورنادو» هم در اين جشنواره حضور داشته! پس به نوعي با هم مرتبط مي‌شويد!
در جشنواره حضور داشت، بله، اما بحث جشنواره با بحث اکران عمومي تفاوت‌هايي دارد. يکي از دلايل انتقاد کارگردان محترم فيلم از فارابي هم همين بود که اين فيلم بايد در جشنواره جايزه بگيرد، اما به هر حال نتوانست نظر هيئت داوران را جلب کند. ما در فارابي از فيلم‌هايي که معيار‌هايي نظير توجه به خانواده، احترام به بزرگ‌تر، مشارکت اجتماعي و کلاً مباحث آموزشي و فانتزي مربوط به کودک و نوجوان را داشته باشد حمايت مي‌کنيم، اما متأسفانه «تورنادو» ويژگي‌هاي مدنظر ما براي حمايت و سرمايه‌گذاري را نداشت.

به حمايت فارابي از فيلم‌هاي سينماي کودک اشاره کرديد، سياست حمايتي شما چيست و چه پروژه‌هايي از حمايت فارابي برخوردار شدند؟
از حدود دو سال پيش يعني خرداد سال ?? که همزمان شد با ورود من به فارابي و استعفاي اعضاي شوراي راهبردي سينماي کودک که در خارج از فارابي بودند، بنياد تصميم گرفت سينماي کودک را ساماندهي کند، چون اين گونه سينمايي متأسفانه متولي مشخصي نداشت. شوراي فيلمنامه سينماي کودک در فارابي با حضور کارشناسان تاسيس شد و شروع به خواندن فيلمنامه‌هاي رسيده کردند. سياست ما در حمايت از فيلم‌هاي کودک در ابتدا اين است که فيلم «براي کودک» باشد نه «درباره کودک» يا اينکه فيلم نبايد صرفاً براي حضور در جشنواره‌ها ساخته شده باشد. فيلمي که ديدن آن براي بچه‌ها خوب نبود اصلاً در فهرست حمايتي ما قرار نمي‌گرفت. مورد ديگر اين است که خانواده در فيلم بايد مهم جلوه داده شود. سال گذشته ما با همکاري کانون پرورش فکري، فيلم‌هاي «ضربه فني» و «دوچ» را توليد کرديم. از «پاستاريوني» که فيلم خوبي بود حمايت حداقلي در حد خريد رايت تلويزيوني را انجام داديم. امسال «قطار آن شب» را که چند جايزه در جشنواره کودک گرفت توليد کرديم. از فيلم «تپلي و من» حمايت کرديم.

چه فيلم‌هايي قرار است با حمايت فارابي توليد شوند؟
فيلم «مهران» به کارگرداني رقيه توکلي که در حوزه دفاع مقدس و مرتبط با نوجوانان است و درباره يک خانواده از شهر مهران است که در جنگ به يزد مي‌روند در حال توليد است. قرار است از فيلم «ليپار» به کارگرداني حسين ريگي که در سيستان و بلوچستان ساخته مي‌شود، حمايت کنيم. از فيلمنامه «کتيبه» سهيل موفق و همچنين فيلم جديد فرزاد اژدري که درباره پيشرفت علوم است حمايت خواهد شد. فيلم جديد خانم مرضيه برومند با نام «سرزمين بود و نبود»، فيلم بيژن ميرباقري به نام «هفت قانون خردمندي»، فيلم نادره ترکماني به نام «حسن کچل»، فيلمي از علي ژکان با موضوع دفاع مقدس، فيلم‌هاي شاه ماهي، اقيانوس پشت پنجره، ? سالگي، فيلم جديد مهدي جعفري سازنده ?? نفر با نام يدو که اين فيلم نيز در حوزه دفاع مقدس و نوجوانان است و حتي فيلم محمدحسين لطيفي به نام «سبز و سفيد قرمز» که در حال مذاکره براي حمايت هستيم، از جمله فعاليت‌هاي حمايتي ما محسوب مي‌شود.

خب يکي از نقد‌هاي ما اين است که چرا فيلمي مانند «تورنادو» بايد ساخته و اکران شود، آن وقت شما از آن حمايت هم کرده‌ايد؟!
اينکه چـرا اين فيلم‌هـا ساختـه مي‌شـود سـؤالي است که بايد شـوراي پروانه ساخت به آن پاسخ دهد.

از شما اين سؤال را به عنوان کسي که مسئوليت نظارت و ارزشيابي سينما را بر عهده داشته، مي‌پرسم!‌
مي‌دانيد که بسياري از فيلم‌هاي اکران در هر ژانر و گونه‌اي در بخش خصوصي توليد مي‌شوند. بخش خصوصي هم که در اين معادله فقط برايش سود مهم است و به آن فکر مي‌کند. در نقطه مقابل و براي برطرف ساختن اين نقيصه ما در فارابي به دنبال حمايت از سينماي کودک هستيم، اما فارابي همه کار‌ها را به تنهايي نمي‌تواند انجام دهد. چرا از حوزه هنري سؤال نمي‌کنيد؟ از آن‌ها بپرسيد وظيفه‌شان در حمايت از سينماي کودک چيست و چه کار کرده‌اند؟! حوزه هنري که الان فقط نشست برگزار و از ديگران انتقاد مي‌کند، بيايد بگويد چرا بعد از «?? روز بعد» ديگر فيلم کودک نساخته است؟!
نمونه‌هاي موفقي هم هست که خارج از اين حوزه هنري و کانون ساخته شده، مثل «منطقه پرواز ممنوع» که کار عمار است!

بله، ما از اينکه بچه‌هاي عمار فيلم خوب «منطقه پرواز ممنوع» را ساخته‌اند که هم موضوع خوبي دارد و هم خوب فروخته است، حمايت کرده‌ايم ولي چرا ديگران نمي‌آيند و از سينماي کودک حمايت نمي‌کنند؟
به نظرم اگر آن‌ها هم به وظيفه خود عمل کنند ديگر شاهد ساخت و اکران فيلم‌هايي نبوديم که ترانه لاله‌زاري و لس آنجلسي را به اسم فيلم کودک پخش کنند!
متأسفانه مشکل عمده سينماي ما اين است که فيلم‌هايي در حال حاضر مي‌فروشند که چنين ترانه‌ها و اتفاقاتي در آنهاست. متأسفانه وقتي بهترين فيلمساز‌هاي ما هم وقتي مي‌بينند که اين فيلم‌ها با استقبال روبه‌رو مي‌شوند، به سمت آن‌ها سوق پيدا مي‌کنند، اين خطر بزرگي براي سينماي ماست. بايد مراقب باشيم که چنين فيلم‌هايي حداقل به عنوان فيلم‌هاي بااهميت مطرح نشوند. وقتي فيلمساز فيلم خوبي مي‌سازد، اما در گيشه آن طور که لازم است به آن اهميت داده نمي‌شود، سرخورده مي‌شود. جريان اکران در سينماي ما برخلاف جريان توليد است و فيلم‌هاي خوبي که ساخته مي‌شوند در گيشه موفق نمي‌شوند.
منبع: جوان آنلاين، محمد صادق عابديني، يکشنبه 7 دي 1398

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.