براي جذب مخاطب کودک به سينما بايد او را بشناسيم

براي جذب مخاطب کودک به سينما بايد او را بشناسيم

کارگردان «عمليات مهدکودک» گفت: کساني که فيلم کودک مي‌سازند، بايد در ابتدا حوزه مخاطب خود رامشخص کنند، براي مثال فيلمي که براي کودکان هشت ساله مناسب است، براي کودک ده ساله مي‌تواند کسل کننده باشد و يا نحوه ساخت فيلم کودک با نوجوان، به طور کامل متفاوت است. پس براي جذب مخاطب به سالن سينما بايد در ابتدا از سن و خاستگاه مخاطب خود اطلاع داشته باشيم.
به گزارش ستاد اطلاع‌رساني سي و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان، فرزاد اژدري در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي ايرنا، درباره اهميت و جايگاه جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان، گفت: جشنواره کودک نمي‌تواند بر توليد فيلم‌هاي کودک، اثري داشته باشد. در اين جشنواره تعدادي فيلم کودک به نمايش گذاشته شده و بعد در خصوص آن قضاوت صورت مي‌گيرد. اما برگزاري اين رويداد از اين نظر که محفلي است براي به نمايش کشيدن آثار توليد شده، مي‌تواند مفيد باشد و مانند تريبوني عمل کند که به نمايش آثار مي‌پردازد.
وي در خصوص سرنوشت اکران آثاري که در جشنواره به نمايش در مي‌آيند، بيان کرد: جشنواره فضايي است که تعدادي فيلم در آن به نمايش درمي‌آيند. طبيعي است که همه آثاري که در جشنواره اکران مي‌شوند، بعدها اکران عمومي نداشته باشند.
اژدري در ادامه درباره بحث اکران آثار کودک گفت: فيلم خوب، خودش را توجيه مي‌کند و پخش‌کننده و سينمادار را به دنبال خود مي‌کشد. به نظر من کارگردان وظيفه ساخت فيلم خوب و با کيفيت را دارد. اما ما هنوز هم در فضاي نوستالژي دهه شصت زندگي مي‌کنيم، ديگر بايد بپذيريم که آن دوران گذشته و با توجه به نيازهاي کودک امروز شروع به فيلمسازي کنيم، چرا که زمانه فرق کرده و ما بايد از مخاطب امروزمان شناخت داشته باشيم.
اين کارگردان، درباره اهميت مخاطب‌شناسي در فيلم‌هاي کودک نيز يادآور شد: بسياري از کساني که براي کودکان و نوجوانان فيلم مي‌سازند، در ابتداي کار به مخاطب فکر نمي‌کنند. کارگردانان با اجراي فاکتورهايي که فيلمشان را پرفروش مي‌کند، بخشي از قصه را تغييرمي‌دهند، تا فيلمشان، مورد پسند عامه مردم واقع شود، که اين نگاه منجر به اين نکته مي‌شود که فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان به طور قطع، مخاطب رده سني آن‌ها، نباشد.
وي ادامه داد: وقتي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان، به طور خاص براي رده سني آن‌ها ساخته نشده باشد، نمي‌تواند بچه‌ها را به سينما بکشاند، ضمن اين‌که بزرگسالان نيز به تماشاي فيلم‌هاي کودک، چندان علاقه‌اي نشان نمي‌دهند و اين ماجرا، سبب مي‌شود که فيلم‌هاي کودک مورد توجه قرار نگيرند.
اژدري گفت: کساني که فيلم کودک مي‌سازند، بايد در ابتدا حوزه مخاطب خود را مشخص کنند، براي مثال فيلمي که براي کودکان هشت ساله مناسب است، براي کودک ده ساله مي‌تواند کسل کننده باشد و يا نحوه ساخت فيلم کودک با نوجوان، به طور کامل متفاوت است. پس براي جذب مخاطب به سالن سينما بايد در ابتدا از سن و خاستگاه مخاطب خود اطلاع داشته باشيم.
کارگردان «عمليات مهدکودک» درخصوص نقش کم‌رنگ بازيگران چهره درآثار کودکان و نوجوانان نيز گفت: متأسفانه باوري به غلط وجود دارد که مي‌گويد فيلم‌هاي کودک در گيشه موفق نيستند، اين باعث مي‌شود که بازيگران چهره، علاقه‌اي به حضور در آثار کودکانه نداشته باشند که اين مسئله نيز مي‌تواند يک معضل به حساب بيايد.
وي ادامه داد: البته بخش ديگري از اين عدم علاقه نيز، مربوط به مسئله دستمزد مي‌شود که در اغلب موارد در حوزه کودک دستمزد قابل توجهي وجودندارد و به همين دليل بازيگران علاقه‌اي به وقت گذاشتن در اين حوزه ندارند. البته که هنرمنداني هم هستند که به سينماي کودک اداي دين مي‌کنند، اما تعداد اين افراد کم است.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
-->