شماره‌هاي 195 و 196 «فيلم نگار» منتشر شد

شماره‌هاي 195 و 196 «فيلم نگار» منتشر شد

شماره‌هاي 195 و 196 ماهنامه تخصصي فيلمنامه نويسي «فيلم نگار» از سوي بنياد سينمايي فارابي منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، اين شماره از ماهنامه تخصصي فيلمنامه‌نويسي «فيلم نگار» در بخش‌هاي سينماي ايران، بررسي فيلمنامه‌هاي جشنواره فيلم فجر، پرونده يک موضوع (کاتارسيس)، سينماي جهان و فيلمنامه کامل به چاپ رسيده است.
در بخش بررسي فيلمنامه‌هاي جشنواره فيلم فجر، نگاهي به فيلمنامه‌هاي آثار سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر، تحليل ساختار فيلمنامه‌هاي آثار داستاني از منظر پرده دوم يا بخش مياني، بررسي جايگاه عليت در تعدادي از فيلم‌ها، نقش توزيع اطلاعات در داستان گويي فيلمنامه‌ها، کنش شخصيت‌ها در بن بست‌هاي روايي در دو ساحت دايجتيک و برون دايجتيک، بررسي فيلمنامه‌هاي شاخص جشنواره با تمرکز بر مفهوم «تحول و بازشناخت» در درام و نظرسنجي بهترين فيلمنامه‌هاي جشنواره سي و هفتم مورد بررسي قرار گرفته است.
در بخش سينماي ايران مقايسه فيلم «متري شيش و نيم» با فيلم «مخمصه»، بررسي فيلمنامه «متري شيش و نيم» با نگاهي به سينماي اجتماعي، نقد و بررسي عناصر فيلمنامه «متري شيش و نيم» در پيوند با ساختار، نقش روايت سوبژکتيو از فراموشي تاريخ در فيلمنامه «آشغال‌هاي دوست داشتني»، نقش حادثه مرکزي در شيوه روايت فيلمنامه «غلامرضا تختي»، نگاهي به ساز و کار کشمکش‌ها در فيلمنامه «غلامرضا تختي» و کاراکترهاي فيلمنامه «هت تريک» از منظر مکاشفه نفس و دگرديسي شخصيت چاپ شده است.
اين ماهنامه به نشست جمعي پيرامون فيلم کوتاه در سينماي ايران به بهانه جشنواره فيلم تهران، معرفي و تحليل کتاب «ديالوگ» و در بخش پرونده يک موضوع؛ رابطه کاتارسيس با مفهوم فلسفي عليت در ساختار روايي کلاسيک و مدرن، سير تحول مقدمه تا کاتارسيس در سينماي معاصر، اهميت مفهوم کاتارسيس در فيلم نوآرها و سينماي وحشت، کاتارسيس در سينماي آزار و در سينماي ايران پرداخته است.
در بخش سينماي جهان نيز سيناپس بر دروازه ابديت، مي‌توني مرا ببخشي؟، کتاب سبز، اگر خيابان بل مي‌توانست حرف بزند، ماري ملکه اسکاتلند و هرگز روي برنگردان ديده مي‌شود. در بخش «از زبان فيلمنامه‌نويس» نيز گفت‌وگو با پاووپاوليکوفسکي درباره فيلم «جنگ سرد» و در بخش کشمکش نيز کالبد شکافي اثرات گذشته بر حال در سينماي کريستين پتزولد، نگاهي به «ترانزيت» با تمرکز بر ژانر و روايت، ساختار روايي در فيلم «جنگ سرد» و خرد شدن انسان در چرخ‌دنده‌هاي جنگ قدرت در فيلم «جنگ سرد» به چاپ رسيده است.
گفت‌وگو با نيما جاويدي فيلمنامه نويس و کارگردان «سرخ پوست»، رامتين شهبازي و آرش خوشخو درباره فيلمنامه «رما» از ديگر بخش‌هاي فيلم نگار است. همچنين در اين شماره فيلمنامه‌هاي کامل «رما» و «فرست ريفورمد» منتشر شده است.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
-->