شفافيت، سياست ماست

شفافيت، سياست ماست

عليرضا تابش مديرعامل بنياد سينمايي فارابي بارها در صحبت‌ها و نشست‌ها اعلام کرده که شفاف سازي و استاندارد سازي، آب حيات اقتصاد ايران است. در کنار اين صحبت‌ها، اين سوال مطرح مي شود که اين بنياد در راستاي شفافيت و براي نفس کشيدن اقتصاد چه کارهايي انجام داده است؟
اين که شفافيت خوب است و بايد در تمام نهادها و زيرمجموعه‌هاي ريز و درشت کشور از آن استفاده کرد را همه مي دانيم. اما چرايي شفافيت در مجموعه اي مانند سينما مي تواند بعد تازه اي از شفافيت را نشان دهد.
تابش در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: به طور کل بايد بگويم سياست ما مدت‌هاست به سمت شفافيت حرکت کرده است، تمام نهادها هم بايد به همين سمت بروند. بنياد سينمايي فارابي نيز در چارچوب قانون انتشار و دسترسي آزاد به موضوع شفاف سازي در مقايسه با ساير موسسات فرهنگي پيشتاز بوده است. يکي از سياست‌هاي سازمان که مي‌توان به عنوان يک سياست بنيادين به آن اشاره کرد «شفاف سازي» در اعلام حمايت‏هاست که در روزهاي پاياني سال 1396 فهرست حمايت‌هاي اين سازمان که حاوي اطلاعات پرداخت به پروژه‌هاي سينمايي از ابتداي سال 1390 تا 1396 و در بر گيرنده کيفيت پرداخت و قرارداد شامل تسهيلات، مشارکت، ساخت و خريد حقوق بود را منتشر شد.
وي در ادامه گفت: ما با انتشار اين ليست مي خواستيم اعلام کنيم به هيچ وجه نمي خواهيم حمايت‏ها در بنياد سينمايي فارابي به صورت پنهاني باشد، اين شفاف‌سازي کمک مي‌کند اهالي سينما، رسانه‌ها و ساير مخاطبان بدانند چه پروژه‌هايي از حمايت‏هاي فارابي بهره‏مند شده‏اند. زماني که فارابي اولين قدم را به سمت شفافيت برداشت، نهادهاي ديگر مانند سينماي جوان، سينماي مستند و بسياري از مراکز سينمايي ديگر نيز به همين سمت و سو رفتند.
شفاف سازي در بنياد سينمايي فارابي به همين ليست ختم نمي شود، آن‌ها در نظر دارند ليست‌هاي متعددي را در ادامه فرآيند شفاف سازي منتشر کنند: «بنياد سينمايي فارابي به زودي فهرست حمايت‌هاي سال جاري خود را نيز اعلام مي‌کند که اين امر نشان از جديت ما در امر شفاف سازي دارد. در مرحله بعد، فهرست حمايت‌هاي بنياد به پروژه‌هاي سينمايي در دهه 80 منتشر خواهد شد.»
فروش آنلاين فيلم به سراسر دنيا
علاوه بر اعلام ليست حمايت‌ها، فناوري در يک سمت و سوي ديگر نيز به کمک سازمان فارابي آمده است: «موضوع فروش آنلاين فيلم‌ها همچنان بيشتر منوط به مذاکرات مستقيم در بازارهاي فيلم است و همين مسئله دليل رونق و اهميت بازارهاي فيزيکي (از قبيل کن، برلين و...) در جهان است، اما در دو عرصه بازاريابي و پخش، امکانات آنلاين تأثيري انکارناپذير داشته است. به اين معنا که از يک سو، ارسال اطلاعات و نسخ بازبيني در امر بازاريابي، معرفي و تبليغ محصولات به شدت تسهيل شده و از سوي ديگر، پخش اينترنتي فيلم‌ها در قالب‌هاي گوناگون، ظرفيت‌هايي نوين را براي ارتباط با مخاطبان فراهم کرده و زمينه‌هايي جديد را در عرصه فروش حقوق محصولات موجب شده است. در حال حاضر اين امکان وجود دارد فيلم‌هاي سينمايي که پخش بين‌المللي آن‌ها توسط بنياد سينمايي فارابي و در معاونت بين الملل بنياد انجام شده به صورت آنلاين عرضه شوند. به هر حال عرضه فيلم‌ها در بخش بازاريابي، بازرگاني و فروش فيلم‌ها در بستر اينترنت يکي از موضوعاتي است که در دنيا در حال انجام است، طبعاً تمام پخش کنندگان حرفه اي و موثر فيلم‌هاي ايراني از چنين ظرفيت‌ها و امکاناتي، کم و بيش بهره مي برند.»
بخش انگليسي زبان سايت
وي در ادامه با اشاره به اين که در راستاي فعاليت‌هاي بازاريابي، معرفي و تبليغ، در سال 1394 به منظور توسعه خدمات برون مرزي بنياد سينمايي فارابي، بخش بازاريابي انگليسي تارنماي بنياد طراحي و اجرا شده است، گفت: « بنياد فارابي با راه‌اندازي اين بخش، ارائه سريع و کم هزينه اطلاعات و نسخه بازبيني را به صورت لينک براي متقاضيان حرفه‌اي و شناخته شده در مجامع بين‌المللي آسان‌تر کرد. همچنين انتقال سريع و مؤثر محصولات جهت عرضه فرهنگي و تجاري، افزايش تعاملات بين‌المللي با پخش کنندگان در تمام نقاط جهان و افزايش مخاطب و سهم سينماي ايران در بازار جهاني در راستاي توسعه فرهنگي از جمله اهداف اصلي جهت به روز رساني مؤثر اين سايت است.»
مديرعامل بنياد سينمايي فارابي در پايان با اشاره به اين که روند شفاف سازي در اين سازمان ادامه دار خواهد بود، عنوان کرد: «همچنين براي تسهيل در دسترسي به اين فهرست‌ها، روي وب سايت بنياد سينمايي فارابي www.fcf.ir ، در بخش اعلان‌ها، تمامي اين حمايت‌ها در بخش «شفاف سازي» قابل مشاهده و همچنين آيکون انتقادات و پيشنهادات به منظور پاسخگويي به مخاطبان نيز فعال است.»

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
-->