برنامه جامع رئيس سازمان سينمايي براي سينماي ايران

برنامه جامع رئيس سازمان سينمايي براي سينماي ايران

محمدمهدي حيدريان رئيس سازمان سينمايي براي پيشبرد سياست‌هاي سينماي ايران، برنامه جامعي را تدوين کرده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان سينمايي، محمدمهدي حيدريان بيش از يک سال است که به عنوان رئيس سازمان سينمايي فعاليت مي‌کند، يکسالي که بعضاً با پستي‌ها و بلندي‌هاي گوناگوني روبه‌رو بوده است؛ اما حيدريان هر بار با برنامه‌ريزي‌هاي مختلف نشان داده است که مي‌تواند در سخت‌ترين شرايط بهترين تصميمات را اتخاذ کند.
او برنامه جامعي را براي سينماي ايران تدوين کرده است و سعي مي‌کند سينماي ايران را روي اين ريل به مقصد والاتر برساند. اين برنامه جامع تحت قالب کتابچه‌اي به چاپ رسيده است که در ادامه مقدمه محمدمهدي حيدريان رئيس سازمان سينمايي در اين کتابچه مي‌خوانيد:
«امر هنري و کار فرهنگي در اين زمانه با شناخت و دانشي گره خورده است که به شبکه‌ها و رسانه‌هاي انحصاري را به رويکردهاي جامعه‌مدارانه و منعطف سوق دهد.
بايسته‌هاي هويتي در فرايند جهاني شدن دغدغه مهمي در تعالي و تداوم حيات فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي به شمار مي‌رود که با فهم فرصت‌ها و تهديدها در عرصه‌هاي فرهنگ، اقتصاد،‌ سياست و امنيت و همچنين اقدام مناسب در قالب مديريت انقلابي، مورد تأکيد رهبر معظم انقلاب در حوزه ارتباطات فرهنگي با جهان، بر پايه عزت ملي و رعايت حکمت اقتدار آفرين عملياتي خواهد شد. علاوه بر اين، در عصر مفهومي، هنرها و هنرمندان نقش بزرگي در حوزه اقتصاد ايفا خواهند کرد، چراکه حس و تمايل فرهنگي انسان امروزي بيش از همه دوران‌ها با امر معنادار، اصيل، سالم، طبيعي و هدفمند پيوند دارد و ازاين‌رو عرصه‌هاي اجتماعي از رهگذر هنر به باروري و بازدهي دست خواهند يافت.
در جامعه شبکه‌اي و اقتدار رسانه‌ها در جهان ارتباطات که مدام معنا و داستان زندگي در فضاي مجازي بازتوليد و بازنمايي مي‌شود و ذائقه خاصي از بازي‌وارگي، داستان‌سازي و مشغوليت را پديد مي‌آورد و مرز واقعيت را درمي‌نوردد، انساني با اطلاعات و انتظارات بالا پيش روي سياست‌گذاران فرهنگي هنر به ويژه سينما قرار مي‌گيرد. حال در چنين زيستگاه فرهنگي، ديگر پيچ‌راه‌هاي تند و يک‌طرفه براي سعادت و شقاوت ملتي جوابگو نخواهد بود. هزارتوي فرهنگي امروز با مرزبندي بروکراتيک، قومي يا ايدئولوژيک به حد کافي قابل توليد نيست، بلکه مرزهاي آن در صراحت و شفافيت اخلاقي و معنايي جهان معنا و جهان زيست جاري و از درون دل‌ها و جان‌هاي آگاه، مستقل و با شرافت تعريف مي‌شود.
در چنين فضايي با مخاطبان خاص که چه‌بسا به فيلم‌نامه‌ها و داستان‌ها زودتر از سينماگران دسترسي دارند و ميل فرهنگي عميقي را جستجو مي‌کنند؛ محتوا، ابزار، دانش، بينش و توانش ويژه‌اي را طلب مي‌کنند که از معاني گذشته و موجود، ارزشي به قدر و فهم امروزي بسازند تا خود را براي زندگي فردا آماده کنند.
پاسخ به نيازها، تقاضاها و انتظارها در حوزه سينما با سياست‌گذاري‌هايي پيوند دارد که در منابع و اسناد بالادستي ديني، قانوني و عرفي به آنها تأکيد شده است. اگر دوره اول سياست‌هاي سينمايي در سازمان سينمايي را «دوره اعتمادآفريني» بناميم، شايسته است که دوره جديد «کارآفريني سينماگران» ناميده شود، تا بر اساس اولويت‌ها و نيازها، موج‌آفريني گسترده‌اي در تنوع و توليد کيفي انواع فيلم با بهره‌گيري از همه منابع انساني، فرهنگي و مادي با استفاده از علوم و فنون جديد فيلم‌نامه‌هاي غني، سينماهاي ايمن و راحت، و اطلاع‌رساني به‌موقع اتفاق بيفتد.
سازمان سينمايي در دوره جديد کاروان سينماگران را با اولويت‌هاي نو که برگرفته از مسائل و واقعيت‌هاي موجود نزد سينماگران کشور است کمک و ياري خواهد کرد.
بي‌ترديد رسيدن به سياست‌ و هدف کلاني چون «صيانت، احياء و تعالي فرهنگ، تمدن و هويت ديني و ملي» و دستيابي اهدافي مانند «افزايش سهم در بازار پيام تصويري جهان»، در گرو « نهضت توليد محتوا» و فعال کردن ظرفيت‌هاي دروني و داخلي سينماي کشور امکان‌پذير خواهد شد. نهضتي که با توليد محتواي قوي در اشکال و سطوح متنوع، سازمان‌دهي حرفه‌اي و تخصصي فعالان حوزه فيلم و سينما، بهره‌گيري از دانش و ابزارهاي نوين توليد و توزيع و نمايش، کيفي‌سازي آموزش و پژوهش، بسترسازي براي سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي، تسهيل فرايندهاي نظارتي و حمايتي، حضور فعالانه در عرصه‌هاي منطقه‌اي و جهاني، شکوفا شدن خلاقيت جوانان مستعد اين حوزه، بهره‌گيري از توان بخش خصوصي و گستراندن قانون مداري مبتني بر عدالت همراه خواهد بود.
شرايط سال‌هاي اخير بازار توليد و مصرف آثار به سرعت به سمت غلبه روايتگري تصويري و انتقال بيان از طريق تصوير پيش مي‌رود و اين درحالي است که در کشور بهره‌برداري فرهنگي، هنري و رسانه‌اي مناسبي از منابع موجود نمي‌شود به نحوي که:
الف) سهم کشورمان در توليد و مصرف انبوه اطلاعات و پيام تصويري که در فضاي سايبري جريان دارد، بسيار ناچيز است. به اين دليل که عموماً فعاليت و توليد در کشورمان، محدود به مصرف بازار کوچک داخلي است درحالي‌که در شرايط کنوني مخاطب پيام به‌طور عام و پيام تصويري به‌طور خاص هيچ محدوديت جغرافيايي و حتي زباني ندارد و اساساً يکي از دلايل برتري روايت‌گري تصويري، عملکرد فرازباني آن است.
ب) حتي در توليد انبوه آثار تصويري که در حد استانداردهاي بين‌المللي خلق و ساخته شود؛ اما با فرهنگ و ارزش‌هاي تمدني، ديني و هويتي خودمان پيوند نداشته باشد، تمايز اصلي ما با بقيه جهان رقم نمي‌خورد و اين مسئله موجب مي‌شود تا بازهم ديده نشويم و سهم ناچيزي در بازار بيان تصويري داشته باشيم.
براي نيل به اين مقصد و تحقق اهداف اقدامات اصلي زير صورت خواهد گرفت:
?-حمايت از تشکيل هسته‌هاي توليد و تقويت متن و ايده و غني‌سازي محتوا (اين هسته‌هاي تخصصي متناسب با ژانرهاي مختلف سينمايي تشکيل خواهد شد)
?-تجديد سازمان‌دهي نظام حرفه‌اي سينما در سه سطح:
سطح نخست: نيروهاي خلاق و صاحب ذوق سينما با عنوان پيشروان‌ اصلي و پديدآورندگان فاخرترين مضامين؛ بضاعت و توان فعلي سينماي ايران، اين سطح از کار را به حدود 15 درصد از آثار در سال محدود خواهد کرد که البته رقم قابل قبول با قدرت تاثير‌گذاري بالا بر ساير آثار است.
سطح دوم: نيروها و هنرمندان مؤلف؛ در سطح دوم که تا حدود ?? هنرمند مؤلف را مدنظر قرار خواهد داد.
فعاليت اين دسته بر اساس انتقال آگاهي به فيلم‌سازان از مسائل خاص و اولويت‌هاي جامعه در عرصه‌هاي مختلف آسيب‌هاي اجتماعي، توفيقات علمي و صنعتي، امنيت و ساير مسائل کليدي و در درجه اول در بازديد از مراکز مرتبط و نشست با صاحب‌نظران عرصه‌هاي مذکور و با در اختيار گذاشتن جزوات اطلاعات و درنهايت همراه ساختن کارشناس مطلع و با صلاحيت به عنوان مشاور از ابتداي ايده‌پردازي تا آماده شدن اثر، راهکار نيل به اهداف پيش‌بيني شده براي اين سطح است.
سطح سوم: ساير نيروها و هنرمندان سينما که نيازمند حمايت براي سوق يافتن به سطوح بالاتر هستند، در سطح سوم تلاش خواهد شد تا با استمرار تعامل با فيلم‌سازان در اين سطح در عين اعمال حدود و منويات موردنظر با استفاده از موقعيت‌هاي مختلف، آنها را به سطح دوم از فيلم‌سازان سوق دهيم.
3- انتقال و دستيابي به فناوري‌هاي روز دنيا براي به تصوير کشيدن معاني موردنظر
?- آموزش کارگاهي و مستمر براي ارتقاي دانش و مهارت سينماگران و تکنيسين‌هاي اين حوزه در حد استانداردهاي روز دنيا
?- ايجاد بازارهاي جديد داخلي و بين‌المللي به منظور اقتصادي کردن توليد محتواي فرهنگي و هنري
?- بازتعريف شرايط ورود نيروهاي جديد
?- تجميع ساختارمند توان‌هاي پراکنده فيلم‌سازي
?-تفويض اختيار کامل در حوزه تصدي ‌ري به دست‌اندرکاران توانمند سينما
?- تعيين اصول و ضوابط انجام تصدي‌هاي واگذار شده و نظارت بر حسن اجراي آن
??- زمينه سازي و ايجاد فرصت‌هاي عادلانه براي مشارکت و حضور فعال سينماگران سراسر کشور در توليد آثار فرهنگي بر مبناي الگوي ذکر شده، منظومه ساختار سازمان سينمايي، بنياد،‌ مؤسسات و انجمن‌هاي وابسته به آن براي نيل به هدفي واحد و مشترک، به صورت منظومه‌اي منسجم و يکپارچه و داراي عملکرد سيستمي، بازتعريف خواهد شد.»
منبع: فارس

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
-->