تعامل ورزشي ملل بسترساز روابط کشورها است

تعامل ورزشي ملل بسترساز روابط کشورها است

مديرعامل بنياد سينمايي فارابي جام جهاني فوتبال را آوردگاهي براي ملل مختلف خواند که در سايه تعاملات ورزشي آن بستري براي افزايش روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي دولت‌ها فراهم مي‌شود.
عليرضا تابش روز يکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا با اشاره به ابعاد مثبت و منفي حضور در جام‌هاي جهاني و مسابقات ورزشي، گفت: صاحبنظران فرهنگي براي ورزش و رويدادهاي ورزشي جهاني کارکرد و اهداف مختلفي قائل هستند که يکي از مهمترين آنها ديپلماسي فرهنگي است.
وي در پاسخ به اين سوال که چگونه مي‌توان از رويدادي چون جام‌جهاني بهره‌برداري فرهنگي کرد، اظهار داشت: ارتباط بين فرهنگي در کلي‌ترين مفهوم زماني رخ مي‌دهد که پيامي ميان عضوي از يک فرهنگ به عضو ديگري منتقل گردد؛ لذا اين در سطوح جهاني مي‌تواند زمينه ساز خوبي براي نزديک شدن و آشنايي با فرهنگ‌هاي گوناگون باشد.
جام جهاني مهمترين کانون ديپلماسي فرهنگي است
تابش خاطرنشان کرد: براي اينکه ورزشکاران کشورمان الگوي مناسبي براي ديگر ورزشکاران در جوامع جهاني باشند بايد از مسابقات جهاني بهترين بهره‌برداري را داشته باشيم از اين رو حضور درجام جهاني فوتبال و اين رويداد جهاني بعنوان يکي از مهمترين کانون‌ها براي ديپلماسي فرهنگي خواهد بود.
به گفته وي بايد ما به جز امتياز و مدال و دستاوردهاي مهم که به طور يقين به عنوان نمادهايي ازموفقيت‌هاي هر ورزشکاري به حساب مي‌آيد، از ظرفيت‌هاي آنها نيز در راستاي ديپلماسي فرهنگي بهره ببريم.
وي يادآورشد: طي ساليان اخير شايد فقط تمرکز ما بر آن بوده که ورزشکاران براي کشورمقام و مدال بياورند که اين ديدگاه امروزه بايد دستخوش تغييرشود؛ اما نبايد از اين موضوع غافل شد که درکنار تخصص بايد به الگوهاي فرهنگي هم توجه جدي داشت.
تابش افزود: به طورمثال موضوع يوزپلنگ ايراني که براي دومين بار به عنوان نمادي از تيم ملي فوتبال ايران درجام جهاني نمايان شد، تبليغات بسيار هوشمندانه‌اي است؛ حرکتي که به گفت? کارشناسان محيط زيست در حفاظت با اين گونه کمياب ارزشمند اثر مثبت داشت و موجب آگاهي اقشار مختلف مردم ايران و جهان دراين حوزه شد.
فرصت‌هاي تبليغاتي جام جهاني، براي معرفي جاذبه هاي گردشگري ايران
مديرعامل بنياد سينمايي فارابي تاکيد کرد: جام جهاني آوردگاهي است که ملل مختلف مي‌توانند از بستر‌هاي تبليغاتي آن بيشترين بهره را ببرند لذا ما مي‌توانيم با استفاده ازفضاهاي تبليغاتي اين رويداد از فرصت‌هاي برگزاري نمايشگاه‌هاي فرهنگي و هنري براي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري و آثارخود استفاده کنيم.
تابش اظهار داشت: به طور کلي در بستر روابط ورزشي دوستانه بين ملل گوناگون، زمينه‌هاي خوبي براي آنها و دولتمردان ايجاد مي‌شود تا از بستر روابط خود را درزمينه‌هاي ديگر گسترش دهند.
تاثير جام جهاني برهمگرايي اجتماعي وهمبستگي ملي
مدير عامل بنياد سينمايي فارابي در ادامه سخنان خود در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه تاثيرجام جهاني بر همگرايي اجتماعي و همبستگي ملي تا چه ميزان است، اظهارداشت: بي ترديد يکي از نقش آفرينان در شکل‌گيري همبستگي ملي، رويدادهاي جهاني بويژه درعرص? ورزش است.
تابش خاطرنشان کرد: ايرانيان همواره نشان داده‌اند که در مسائل ملي يکدست و يکصدا هستند و فارغ از جناح بندي‌هاي مرسوم در جشن‌هاي ملي، وحدت آفرين مي شوند. پيروزي تيم ملي فوتبال ايران در مقابل تيم ملي فوتبال مراکش عيدي خوبي براي مردم ما بود.
سياسي شدن جام جهاني
مديرعامل بنياد سينمايي فارابي در ادامه به بهره برداري هاي مختلف به ويژه سياسي از جام جهاني هم اشاره کرد و افزود: خيلي از افراد و به ويژه صاحبان کمپاني‌هاي بزرگ دراين رويداد جهاني تلاش خود را به کار مي‌بندند تا در اشکال مختلف از ظرفيت‌هاي تبليغاتي آن بيشترين بهره را ببرند، به عنوان مثال شرکت نايک در زمان اعلام خبر تحريم خود در صدر اخبار ورزشي دنيا قرار گرفت، اما بلافاصله پس از برد ايران اين عمل به يک ضد تبليغ تبديل شد و اين مصداق روشني از دخالت سياست در ورزش بود که عملاً ناقض شعارهاي جهاني است.
به گفته تابش گاهي رفتار متناقض فدراسيون فوتبال جهاني نيز نشان داده است که اين سازمان تحت تاثير اتفاقات سياسي تصميم گيري مي‌کند و بر خلاف ماموريت و رسالت ذاتي خود به صورت گزينشي تصميم مي‌گيرد.
نقش رسانه‌ها و اهالي آن درتبيين جام جهاني
مديرعامل بنياد سينمايي فارابي در بخش ديگري از سخنان خود به نقش بي بديل رسانه ها در تبيين و انعکاس جام جهاني اشاره کرد و گفت: امروزه رسانه‌ها بخش جدايي ناپذيري اززندگي ما شده‌اند ازاين رو با گسترش اينترنت و توسع? ايستگاه‌هاي ماهواره‌اي و رسانه‌هاي ديجيتال بيش از پيش اشکال جديد از توليد و توزيع محتوا بويژه در عرص? خبر و اطلاع رساني پديد آمده است.
تابش گفت: امروزه مشاهده مي شود که ابزار نوين رسانه‌اي نقش بسزايي بر رفتارهاي فردي و اقناع مخاطبان دارند. اپليکيشن‌هاي تلفن همراه به عنوان نمادهاي جديدي از اين اشکال رسانه‌اي، نفوذ بسيار زيادي دارند.
وي افزود: براين باورم رسانه‌هاي جديد فرصتي بي نظيربراي سازمان‌هاي رسانه‌اي پديد آورده اند که بدنبال بازسازي پيشگامان خود وتوليد محصولات جديد رسانه‌اي مبتني برفن‌آوري پايه ربزي شده است لذا ارزش اين محتوا به قدري بالا رفته که ما در جام جهاني شاهديم فيفا اپليکيشني با همين هدف و به طور رسمي طراحي کرده تا فرآيند توليد و توزيع اخبار فوتبال به شيو? جذاب، مدرن و آسان در اختيار مخاطبان جهاني قرار گيرد.
به گزارش ايرنا، بيست و يکمين دوره مسابقات جام جهاني فوتبال از پنج شنبه گذشته براي نخستين بار در روسيه کليد خورد و 32 تيم با برگزاري 64 مسابقه، قهرمان اعزامي به جام کنفدراسيون هاي سال 2021 ميلادي را مشخص خواهند کرد.
تيم ملي فوتبال ايران يکي از 32 تيم حاضر در رقابت هاي مسابقات بيست و يکمين دوره جام جهاني فوتبال در گروه «B» با اسپانيا، پرتغال و مراکش هم گروه شده است.
ايران در نخستين ديدار خود روز جمعه در ورزشگاه سن پترزبورگ تيم مراکش را با نتيجه يک بر صفر شکست داد.
ملي ‌پوشان ايران در دومين ديدار خود ساعت 22:30 روز 20 ژوئن (30 خرداد 97) در ورزشگاه کازان به مصاف تيم ملي اسپانيا قهرمان پيشين جام جهاني فوتبال رفتند و در نهايت در سومين بازي خود در ساعت 22:30 روز 25 ژوئن (چهارم تير 97) در سارانسک با ياران «کريستيانو رونالدو» پرتغالي و قهرمان اروپا ديدار مي کنند.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
-->