اختصاص 60 درصد بودجه فارابي به مشارکت در حوزه توليد/تشکيل شوراي تخصصي توليد مشترک و توليد محتوا در بنياد سينمايي فارابي

اختصاص 60 درصد بودجه فارابي به مشارکت در حوزه توليد/تشکيل شوراي تخصصي توليد مشترک و توليد محتوا در بنياد سينمايي فارابي

محمدمهدي حيدريان به همراه تعدادي از مديران سازمان سينمايي در نشستي خبري پاسخگوي سوالات خبرنگاران شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان سينمايي، محمدمهدي حيدريان در ابتداي سخنانش ضمن تسليت درگذشت دو تن از اهالي سينما و تلويزيون، درگذشت زنده‌ياد همايون شهنواز و لوون هفتوان را تسليت گفت.
رئيس سازمان سينمايي گفت: براي تدوين برنامه جامع سينما، مديران و همچنين کارشناسان زيادي زمان گذاشتند و اين برنامه تدوين شد. تلاش ما اين است که هيچ اقدامي در سازمان سينمايي و مجموعه بخش خصوصي صورت نگيرد، مگر در چارچوب مفهومي و برنامه‌اي اين برنامه جامع تا به اهداف تعريف شده دست پيدا کنيم.
وي ادامه داد: در سالي که گذشت تلاش کرديم که تصدي گري را در حوزه سينما کم کنيم و اجرا را در بخش خصوصي داشته باشيم و سازمان سينمايي هم نظارت بيشتر خود را در حوزه‌هايي که به صنف يا بخش خصوصي واگذار شده، اعمال کند.
حيدريان همچنين گفت: در پاره‌اي نقاط منافع بخشي صنوف باعث مي‌شود که بر منافع عمومي چشم بپوشند. به طور کلي، منافع بخشي و منافع کوتاه مدت مي‌توان آفت هر برنامه‌اي باشد و به ضرر سينما خواهد بود. از اين بابت نظارت ما در سازمان هدفمند و البته سيستمي شفاف خواهد بود.
رئيس سازمان سينمايي درباره اکران فيلم‌ها افزود: از جمله اين موارد نظارتي، نظام‌نامه اکران است که عمده دوستان در بخش خصوصي و اصحاب رسانه درباره آن نکته‌هايي دارند که به نظرم تا حد زيادي درست است. اکران مرحله‌اي است که تمام تلاش خانواده سينما بايد به بار بنشيند و اگر قرار باشد اکران به دليل عملکرد و نگاه محدود ما باعث از بين رفتن مخاطب بشود، به ضرر همه ابعاد سينما خواهد بود. بنابراين بايد قاعده اکران به نحوي اصلاح مي‌شد تا بتوانيم مخاطب بالقوه را به مخاطب بالفعل تبديل کنيم. سعي کرديم در نظام‌نامه جديد اين نکات را مدنظر قرار بدهيم. شب گذشته اين نظام‌نامه از سوي خانه سينما تحويل شد.
حيدريان با توجه به افزايش ساخت سالن‌هاي سينمايي بيان کرد: در سالي که گذشت هر سه روز يک سالن به ظرفيت نمايش کشور اضافه شد. لذا مي‌توانيم تعداد بيشتري فيلم اکران کنيم. همچنين سال گذشته، هر سه روز يک فيلم ساخته شد.
همچنين وي افزود: ما در پروانه ساخت بايد امنيت شغلي که مدنظر بسياري از همکاران و اصحاب رسانه است را مورد توجه قرار دهيم. در يک سينماي حرفه‌اي، بايد همه عوامل حرفه‌اي انتخاب شوند. بنابراين استفاده از اهالي رسمي و داراي شناسنامه صنوف يکي از الزامات پروانه ساخت خواهد بود. بنابراين پروانه ساخت دو قسمت خواهد بود؛ اول موافقت اصولي و سپس بررسي استفاده از عوامل حرفه‌اي سينما. به هرحال ما به سمت داشتن تهيه‌کننده صاحب اختيار و مسئول پيش خواهيم رفت. اين روند آغاز شده است. تهيه‌کننده‌اي که نتواند چشم انداز فيلم، منافع ملي و مصالح را درست تشخيص دهد، قطعا به ضرر صنعت سينما عمل خواهد کرد. ما به اين سمت حرکت خواهيم کرد. بنابراين نظام تهيه‌کنندگي را پس از نظام اکران به سرانجام خواهيم رساند.
حيدريان: مردم در فيلم و سالن شريک مي‌شوند
حيدريان در ادامه نشست خبري افزود: ما بايد نسبت به سرمايه‌هاي مجهول الهويه مراقبت کنيم که در پروانه ساخت خواهد شد اما در اين بسته، راه‌هاي جديدي را هم پيش روي تهيه کننده قرار مي‌دهد. از جمله ايجاد صندوق سرمايه گذاري، اوراق منفعت، و... پيش بيني شده است که در نظام‌نامه جديد اعلام خواهد شد. اين امکان اگر درست برنامه‌ريزي شود، تمام مردم شرکاي ما در مالکيت فيلم و سالن خواهند بود.
همچنين درباره برگزاري جشنواره‌ها گفت: برگزاري جشنواره در همه شهرها يکي ديگر از برنامه‌هاست. ما بايد عدالت فرهنگي را مدنظر قرار دهيم و حمايت و تلاش مي‌کنيم که جشنواره‌هاي ملي ما در همه استان‌ها به نمايش در بيايد. تجربه جشنواره فجر امسال نشان داد که اين نمايش‌ها در شهرها، ارزش زيادي از نظر معنوي خواهد داشت.
رئيس سازمان سينمايي با اشاره به اينکه در سال گذشته، بنياد سينمايي فارابي براي اولين سال، پرداخت وام را از طريق بانک‌ها پيگيري کرد، گفت: در اعطاي اين وام‌هاي قرض‌الحسنه و يا با سود 4 درصد، مشکلاتي وجود داشت اما در حال تسهيل اين روند براي سال آتي هستيم. در اين راستا، 60 درصد بودجه فارابي به مشارکت در حوزه توليد نيروهاي جوان خلاق هزينه خواهد شد. اين نيروها چشم اميد و آينده سينماي ايران هستند.
حيدريان: با وزارت امور خارجه و وزارت صنعت مذاکره شده است
رئيس سازمان سينمايي در ادامه گفت: نظام ارتباطي بين سازمان و صنوف تغييراتي خواهد داشت. يکي از اين تغييرات احياي شوراي صيانت در خانه سينما خواهد بود. ما بايد اختلافات احتمالي در حوزه‌ها را در داخل همان حوزه حل کنيم. وقتي نگاه به توليد استاندارد وجود دارد، نگاه جدي به ساماندهي حضور تجاري سينماي ايران خواهيم داشت. در همين مورد با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره شد و جايزه صادراتي براي اين بخش پيش بيني شد.

همچنين افزود: تلاش خواهيم کرد که در سال آينده نزديک به 100 سالن به مجموعه سينماي ايران اضافه شود.
وي گفت: در حوزه بازارهاي منطقه‌اي و جهاني و همچنين اکران در سينماي کشورهاي ديگر، مذاکراتي با وزارت امور خارجه انجام شده است که نتايج نهايي آن اعلام مي‌شود تا بتوانيم آثارمان را در کشورهاي ديگر به نمايش بگذاريم و از اين طريق، افتخارآفريني به نفع سينماي جمهوري اسلامي ايران داشته باشيم.
در ادامه درخصوص نمايش فيلم‌هاي براي اهالي رسانه گفت: ان شالله آقاي نجفي در سال آينده، سالن‌هايي در نظر بگيرند که همه فيلم‌ها توسط اصحاب رسانه و منتقدان ديده شود تا به يک تحليل منصفانه و درست از فيلم‌ها برسيم تا بتوانيم در جهت پيشرفت سينما حرکت کنيم. همچنين اگر معتقديد کارگاه‌هاي آموزشي، ورک‌شاپ‌ها و... نياز است، ما از آن پشتيباني مي‌کنيم.
پرسش و پاسخ اصحاب رسانه با رييس سازمان سينمايي
حيدريان درباره توليد مشترک و توليد محتوا به خبرنگار ICN گفت: در نظام‌نامه‌، اقدام جدي در اين زمينه پيش‌بيني و در اين زمينه مذاکراتي هم انجام شده است. همچنين در حوزه توليد محتوا ضعف جدي وجود دارد. ما شروع به فعاليت در اين زمينه کرده‌ايم. در اين حوزه يک شوراي تخصصي بين سازماني در بنياد فارابي تشکيل شده است. در حال بحث و تبادل نظر درباره ايده‌ها و سوژه‌ها با سازمان‌ها هستيم تا آن‌ها را به تهيه کنندگان و... ارائه دهيم. اميدوارم که خروجي‌هاي قابل اعتنايي در اين زمينه داشته باشيم.
رئيس سازمان سينمايي در پاسخ خبرنگار تسنيم درباره تاثير عليرضا رضاداد در سازمان سنمايي پاسخ داد: آقاي رضاداد از دوستان و همکاران نزديک من در صدا و سيما بودند و من از ايشان دعوت به همکاري کردم. اين همکاري به اوايل سال 81 و 82 باز مي‌گردد. به دليل اينکه ايشان بازنشست هستند، امکان استفاده از ايشان در پست‌هاي مديريتي وجود ندارد و به اين دليل، ايشان حکم مشاوره دارند و هرجا که نياز است ورود مي‌کنند. بايد توجه کرد که در سازمان سينمايي کارهاي متعددي وجود دارد و ما نياز به همکاري با عزيزان بسيار زيادي داريم. نقش ايشان در حوزه مشاوره و همچنين مسئوليت‌هايي است که مستقيما به ايشان داده مي‌شود.
حيدريان در پاسخ درباره مميزي مجدد فيلم‌هاي جشنواره فجر در زمان اکران گفت: چون امسال همه فيلم‌ها توسط همه اعضاي شوراي پروانه نمايش ديده شده است، از نظر من، نياز مجددي به بررسي آثار وجود ندارد؛ مگر آنکه تهيه‌کننده بخواهد تغيير جديدي در فيلم ايجاد کند. درباره فيلمي که ممکن است دچار سوء تفاهمي در جشنواره شده باشد، در موارد بسيار بسيار معدود، شايد يک يا دو مورد، ممکن است ملاحظاتي وجود داشته باشد.
رئيس سازمان سينمايي درباره شفاف‌سازي هزينه‌هاي جشنواره فجر به خبرنگار ايرنا گفت: عزم ما بر شفاف‌سازي است. ما درباره اکران و همچنين مسائل ديگر، سوالاتي در حوزه شفاف‌سازي وجود دارد که تا آخر هفته در سامانه دسترسي آزاد پاسخ داده مي‌شود. درباره جشنواره فجر، آقاي داروغه‌زاده عزم جدي بر مديريت هزينه‌ها داشتند و ما حداکثر 40 درصد بودجه جشنواره 95 را در جشنواره 96 هزينه کرديم. همچنين در اين هفته جلسه‌اي برگزار خواهد شد که به نوعي بررسي جشنواره گذشته و به نوعي شوراي سياست‌گذاري جشنواره سال آتي خواهد بود. همچنين در اين جلسه بر ابقا يا تغيير دبير سال آتي فجر تصميم گرفته مي‌شود که البته بنده نظري در مخالفت براي ابقاي ايشان ندارم.
همچنين بايد اشاره کنم که آقاي رجبي فروتن مسئوليت دسترسي آزاد اطلاعات در سازمان سينمايي را برعهده گرفته‌اند و هر کس مي‌تواند سوالاتش را بدون واسطه از ايشان بپرسد.
حيدريان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري مهر درباره مشکل بودجه و سوالاتي درباره انجمن سينماي جوان، مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي و مدرسه ملي سينما گفت: درباره سينماي جوان، بدهي به سينماگران پرداخت شده است. البته بودجه مساله عمومي ما در تمام بخشهاي سينمايي است؛ اگرچه درصد بودجه دريافتي ما از سازمان برنامه و بودجه، 74 درصد است. به تناسب، تمامي زيرمجموعه‌ها بودجه‌هاي خود را دريافت کرده است. نه در حوزه سينماي جوان و نه در مرکز گسترش و... بنايي بر تعطيلي نخواهد بود. ما تا آخر سال بدهي‌اي به سينماگران نخواهيم داشت. علاوه بر اين، ما در سال آينده، دفاتر انجمن را گسترش جدي خواهيم داشت. ما حتما به انجمن سينماي جوان نياز داريم. البته در جايي که بخش خصوصي وجود دارد، ما ورود نمي‌کنيم اما انجمن با مرکز رسانه‌هاي ديجيتال ارشاد تفاهم کرده است که بتواند آموزش فيلمسازي آنلاين را نيز به عنوان يک آموزش عمومي مدنظر قرار دهد.
در مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي جلسات خوبي براي سال آينده برگزار شده است و ما يک جهش معقول را با ايجاد معاونت انديشه انتظار داريم. مرکز گسترش بايد در حوزه مستندهاي سينمايي و انيميشن تمرکز خواهد کرد. ما در حوزه انيميشن پتانسيل ويژه‌اي داريم که بايد به سامان برسد. ما از اين روند حمايت مي‌کنيم.
درباره تعطيلي مدرسه ملي سينما، بنايي بر تعطيلي ندارد. اکنون خروجي مراکز آموزشي 2000 دانشجوي فيلمسازي است، بنابراين آموزش در مدرسه ملي، اولويت ما نيست. وظيفه مدرسه دو مورد خواهد بود: ارتقاي مهارت دانش‌هاي جديد در حوزه سينماست و دوم نيز ايجاد ارتباط با دانشجويان رشته سينما و هدايت آن‌هاست. در اين زمينه تفاهم‌نامه‌اي با 9 دانشگاه امضا شده است و همکاري‌هايي نيز با خانه سينما انجام خواهد شد.
حيدريان درباره وضعيت گروه سينمايي هنر و تجربه گفت: هنر و تجربه از نظر من ضروريست براي سينمايي که بايد فرمول اقتصادي خود را حفظ کند اما بايد توجه کرد که از فرمول هنر و تجربه را نداشته باشيم، به سرعت دست سينماگران از ابداعات خالي خواهد شد. معناي هنر و تجربه اين نيست که يکسري فيلم که نمي‌تواند اکران شود، در آن بخش نمايش داده شود. هنر و تجربه به کار اول و دوم يک فيلمساز ربطي ندارد، بلکه بايد کاري نو و ويژه باشد. ما در توافقاتي با 31 استان، حداقل 20 استان را اجبار کرديم که آثار هنر و تجربه را نمايش دهند؛ اما با يک روال منطقي. ان شالله در سال آينده، هنر و تجربه در سطح وسيع‌تر اما منطقي نمايش داشته باشد.

حيدريان در پاسخ به روزنامه اعتماد درباره اعتراض احمد نجفي به وضعيت اکران فيلمش گفت: طبيعي است که اين روش را نمي‌پسندم چرا که اين روش، يک روش فرهنگي نيست. ما موضوع اکران را به دقت بررسي مي‌کنيم اما نمي‌توانيم يک سالن سينماي 300 نفري را به زور براي فيلمي نگه داريم که به حق يا ناحق دو بليت فروخته است. مورد ديگر اينکه در نظام‌نامه اکران در حال تلاش هستيم که فيلم‌ با مخاطبين متفاوت با شرايط متفاوتي اکران شود که به دست افراد مورد نظر برسد. يکي از اقدامات رده بندي سني فيلم‌ها، نظارت بر کارگروه اکران و امکان شکايت از روند اکران، گروه هنر و تجربه و... از جمله برنامه‌هاست. البته ديدم که فرد ديگري هم درباره اقدام مشابهي سخن گفته بودند. اين روند درستي نيست. من به آقاي نجفي گفته‌ام که همه فيلم‌ها براي اصحاب رسانه نمايش داده شود تا شما بتوانيد به فيلم‌ها کمک کنيد که مخاطبان خود را پيدا کنند.
رئيس سازمان سينمايي درباره جشنواره فيلم اولي‌ها افزود: ما يک جشنواره حرفه‌اي فيلم فجر براي توليدات سينماي ايران داريم که بدون تبصره خواهد بود. هرکس متقاضي حضور در اين جشنواره است، مي‌تواند در آن شرکت کند. بايد اين قاعده رقابت را بپذيريم. جايزه استعداد درخشان جشنواره، تنها توجه ويژه‌اي است که به فيلمسازان جوان تازه ورود کرده به سينما خواهيم داشت. درباره جشنواره فيلم اول، درحال نظرسنجي و بررسي جدي هستيم. اگر اين جشنواره بتواند به بهتر ديده شدن فيلمسازان اول کمک کند، قطعا آن را برگزار مي‌کنيم. تا الان نتايج بررسي مثبت بوده است.
حيدريان درباره برنامه جامع سازمان سينمايي چقدر متناسب و منطبق با وضعيت روز سينماي ايران است به سايت سينما مثبت گفت: ما اين برنامه را اجرا خواهيم کرد و از سر تفنن آن را طراحي نکرده‌ايم. کارشناسان مختلف عملياتي بودن آن را بررسي کرده‌اند.
همچنين حيدريان درباره اينکه گفته مي‌شود سازمان سينمايي دنبال فيلم خنثي است و نمايش ندادن بعضي فيلم‌ها حق‌الناس است (تيوال) گفت: يک طرف حق‌الناس هزينه توليد يک فيلم و طرف ديگر آن، مردم هستند که با يک اثر هنري که در چارچوب قانون ساخته شده، روبرو مي‌شوند. ما دنبال فيلم خنثي يا کارگردان خنثي‌ساز نيستيم. ما به نقد درون خانواده معتقد هستيم. در سينماي دنيا هم همين نقد درون را مي‌بينيد. ما نمي‌توانيم مردم را نااميد کنيم، نمي‌توانيم ياس افکني بکنيم. سينما بايد به مردم نشان بدهد که بايد با قدرت ايستاد و مشکلات را حل کند. ما سال آينده انشالله با يک سينمايي قوي و در نقد روبرو خواهيم بود و تلاش‌مان در اين زمينه خواهد بود.
رئيس سازمان سينمايي در پاسخ ايسنا درباره توجه به سينماي تجربي در مرکز گسترش و کميته رفع توقيف آثار گفت: بحث توليد آثار تجربي مدت‌ها قبل از مرکز گسترش بيرون آمد و مرکز قرار است با قدرت در حوزه مستند سينمايي و انيميشن فعاليت کند. ما نمي‌توانيم وظيفه تلويزيون را هم در توليد مستند ايفا کنيم. ترجيح مي‌دهيم که در حوزه مستند سينمايي فعاليت جدي‌تري داشته باشيم.
درباره سوال ديگر هم بايد بگويم که عزم ما اين است تلاش کنيم با نظر صاحبان اثر، حداقل اصلاحات لازم و واجب را انجام دهيم که فيلم قابل اکران باشد. اين روند را دنبال مي‌کنيم. فيلمي ممکن است 5 سال قبل توقيف شده باشد و به مرور اين روند جلو خواهد رفت و تعيين تکليف مي‌شود. تلاش مي‌کنيم که کارگردان هم در نهايت از اين روند ناراضي نباشد.
حيدريان در پاسخ مشکل امنيت شغلي سينماگران و تاسيس صندوق بيکاري و همچنين رابطه با صنوف (ايلنا) گفت: صندوق بيکاري هيچ وقت تاسيس نشده است و به لحاظ قانوني نيز امکان تاسيس مجزا نيست. شرط استفاده از اين صندوق هم آن است که شما يک کارفرمايي داشته باشيد و مسائل مرتبط با آن را رعايت کنيد . لذا نمي‌توانيم از اين صندوق در سينما استفاده کنيم. بنابراين اين مشکل بايد در خانه سينما حل شود. براي اين منظور نيز خانه سينما بايد داراي منابع پايدار مالي باشد تا بتواند به اهالي صنف رسيدگي کند. در اين زمينه در سال جاري، بيمه تمامي سينماگران مدنظر قرار گرفت و اقدامات ديگري نيز پيش‌بيني شده است. لذا ما در حال کمک به خانه سينما براي ايجاد منابع پايدار هستيم اما کار اساسي‌تر در اين زمينه، تامين امنيت شغلي است. اينکه تهيه‌کننده‌اي خانوادگي فيلم توليد کند و به صنعت سينما توجه نکند، کاري از پيش نمي‌بريم. ما در نظام‌نامه جديد و در شوراي پروانه ساخت به استفاده از افراد با شماره پروانه صنفي تاکيد خواهيم کرد.
وي افزود: درباره نوع رابطه سازمان سينمايي با صنوف اينگونه خواهد بود که نگارش دستورالعمل‌ها و ضوابط و همچنين اجراي آن برعهده صنف، تصويب و نظارت بر اجراي آن برعهده سازمان سينمايي است. به عنوان مثال بحث‌هاي مربوط به نظام تهيه‌کنندگي با تهيه‌کنندگان انجام شده است و در ابتداي سال آينده اجرايي مي‌شود.
در ادامه همچنين گفت: چه الزامي براي اکران فيلم‌هاي کم فروش در هنر و تجربه وجود دارد و همچنين پرسشي درباره حضور منوچهر شاهسواري در شوراهاي مختلف (روزنامه جوان): وظيفه هنر و تجربه، ايجاد تجربيات و ابداعات جديد در حوزه سينما است. ضمن اينکه قرار نيست نمايش اين فيلم‌ها در استان‌ها، ضربه اي به روند اکران طبيعي سينما بزند. اين نکته را توجه داشته باشيد که ما هر زمان به اين نتيجه برسيم که هنر و تجربه کارکرد ندارد، آن را تعطيل مي‌کنيم اما اکنون هنر و تجربه با برنامه‌ريزي درست مي‌تواند کارکرد خودش را داشته باشد و به سمت ايجاد ابداعات جديد در سينما حرکت کند؛ البته اينکه کدام فيلم هنر و تجربه است و کدام فيلم نيست را بايد در سال آينده با دقت بيشتري بررسي کنند. اگر اين روند به درستي و منطقي جلو برود، قطعا کارکردهاي آن براي سينماي ايران وجود خواهد داشت.
حيدريان درباره سوال مربوط به آقاي شاهسواري نيز بايد بگويم که با خانواده سينما مهربان‌تر باشيد و گفت: در خانه سينما يک مديرعامل وجود دارد که در دوره بعد تغيير مي‌کند. ايشان در جلسات شرکت مي‌کنند و اين عضويت در شورا، شغل محسوب نمي‌شود بلکه بايد به دليل جايگاهشان در صنوف، در جلسات شرکت کنند؛ قطعا در اين جلسات، رييس يکي از صنوف نمي‌تواند به نمايندگي از همه صنف‌ها صحبت کند. ضمن اينکه توجه کنيد که عضويت در شورا و شرکت در جلسات مرتبط با وظيفه حمايت از سينماگران شغل محسوب نمي‌شود. ايشان در جلسه شرکت مي‌کنند و سپس با تمام صنوف جلسه مي‌گذارند. انصافا آقاي شاهسواري امانت‌دارانه در اين زمينه فعاليت مي‌کنند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.