اولين چيزي که بايد منتشر مي‌کرديم برنامه جامع سينما بود/بررسي فيلم‌ها يک کار فرهنگي است و اصلا پليسي يا پاسباني نيست

اولين چيزي که بايد منتشر مي‌کرديم برنامه جامع سينما بود/بررسي فيلم‌ها يک کار فرهنگي است و اصلا پليسي يا پاسباني نيست

رئيس سازمان سينمايي در پاسخ به اينکه آيا دفترچه سياست‌هاي سازمان را به طور رسمي منتشر خواهد کرد؟ گفت: اولين چيزي که بايد منتشر مي‌کرديم برنامه جامع سينما بود، همچنين سياست‌ها و برش‌هاي سالانه، اما اساسا نگاه ما در زيرساخت‌ها تهيه شده و آن را به تعداد کثيري از دست‌اندرکاران و انجمن‌ها فرستاده‌ايم و وقتي نظرات را بگيريم اول آن‌ها را منتشر خواهيم کرد. قاعدتا پس از آن برش سالانه را هم منتشر مي‌کنيم.
محمدمهدي حيدريان درباره اينکه رسيدگي به فيلم‌هاي مشکل‌دار در چه مرحله‌اي قرار دارد؟ بيان کرد: فيلم‌ها در جريان طي کردن روند خود هستند. يک کميته اصلاح تعريف شد و عمده کارهاي آن‌ها انجام شده است. البته اينها مساله‌اي نيست و اصل فيلم توقيفي را بايد فراموش کرد؛ يک فيلم يا مجاز به نمايش است يا نيست. اگر شرايط اکران داشته باشد که مکانيزم خودش را دارد، يعني در شوراي اکران بررسي مي‌شود که متناسب با چه سني و براي کدام سينما و چه تعداد سينمايي نمايش داده شود.
او افزود: درواقع سازمان سينمايي دو کار انجام مي‌دهد؛ اول اينکه ببيند فيلم قابل نمايش است يا خير، که در آينده نزديک تا قبل از جشنواره فجر اين دستور العمل هم منتشر مي‌شود. دوم اينکه همه فيلم‌ها بايد رده سني داشته باشند و ما توصيه مي‌کنيم که چه فيلمي را چه کساني ببينند، ديگر انتخاب با خود افراد است. بقيه مراحل اکران فيلم هم که در بخش خصوصي اتفاق مي‌افتد.
بررسي فيلم‌ها يک کار فرهنگي است نه پليسي
وي با اشاره به اينکه آثاري که در مواجهه با عرضه دچار مشکل مي‌شوند، هميشه بوده، هستند و خواهند بود، ادامه داد: تلاش ما اين است که اين مسائل را به حداقل برسانيم يعني آثاري که با برآيند و وجه غالب انتظار جامعه همخواني ندارند به حداقل برسند. اين‌ يک کار فرهنگي است و اصلا پليسي يا پاسباني نيست.
حيدريان با تاکيد بر اينکه «حوزه فرهنگ و هنر حوزه اغنا و آگاهي» است، بيان کرد: وظيفه ما تبديل داده‌ها به اطلاعات و آگاهي است و البته کار رسانه‌ها هم اطلاع‌رساني است. ارزش‌گذاري، سطحي‌ترين ناحيه را هدف مي‌گيرد و تحريک مي‌کند، اما اين تحريک اگر متوجه تاثير باشد، درست‌تر است. درفيلم‌ها هم همينطور است. هر ميزاني که يک فيلم بيشتر مطالب قابل تعريف داشته باشد ارزشمندتر است. با اين حال بعضي اتفاقات در سينما طبيعي است و ما هم تلاش مي‌کنيم آن‌ها را به حداقل برسانيم. البته صفر نمي‌تواند بشود ولي سعي مي‌کنيم به حداقل ممکن برسد. هر چقدر تعامل بيشتر باشد آگاهي‌افزايي بيشتري ايجاد مي‌شود مثل کارهايي که ما در ايجاد هسته‌ها و گروه‌هاي تخصصي انجام مي‌دهيم و باعث افزايش سطح آگاهي توليدکنندگان سينمايي مي‌شود.
او در ادامه گفت: خواهش من اين است که مساله اين‌چنين فيلم‌ها، ما را متوقف نکند. بايد ببينيم صنعت سينما و تصوير در دنيا کجاست و ما کجاييم. متاسفانه ما در بخش‌هايي از برنامه‌هاي‌مان در تلويزيون تقريبا ?? درصد مصرف‌کننده توليدات خارجي شده‌ايم. آيا اين خوب است که ديگر بخش‌هاي حوزه فرهنگ و هنر هم فقط مصرف‌کننده باشند؟ آيا اين خطرش کمتر از اين است که ما ماشين خارجي به کشور بياوريم؟ پس بايد از اين پس از همه مسئولين فرهنگي متوقع باشيم که شما چه برنامه‌اي داريد تا بر توليدات خودمان مستقر باشيم؟
رييس سازمان سينمايي با اشاره به سابقه حضورش در حوزه‌هاي فرهنگي کشور تصريح کرد: در 20 - 30 سال گذشته کشور دروازه‌اي داشت که مي‌بستيم و نمي‌گذاشتيم کسي فيلمي را به کشور وارد کند و اگر اين‌ کار صورت مي‌گرفت آن را از او مي‌گرفتيم و به فيلمي اجازه ورود نمي‌داديم. بنابراين بايد توليد خودمان را تقويت کنيم و براي رسيدن به آن بايد مسيري را طي کنيم تا چيزي که قرار است متولد شود داراي کمترين اعوجاج نسبت به ارزش‌هاي ما باشد.
حيدريان با تاکيد بر اينکه «من اعتقادي ندارم که تخاصمي بين ارزش‌هاي ما و توليدکننده فرهنگي وجود دارد»، اظهار کرد: در ساخت آثار هنري دو اتفاق مي‌افتد؛ يا کم‌اطلاعي سازنده است يا اشتباه گرفتن يک موضوع و متوقف شدن به سيگنال‌هاي سطحي و پرداختن به آن در عمقي که ديگر حقيقت ندارد. اين مي‌تواند به بيننده آدرس اشتباه بدهد و حق فرهنگي مخاطب نيست.
او اضافه کرد: براي اين کار بايد از ابتدا شروع کنيم و شرايط مطلع شدن و ايجاد آگاهي به توليدکننده را فراهم کنيم. اصل کار ما اين است که به اينجاها برسيم و درواقع سليقه شخصي من اين است که اميدوارم به اين مهم دست پيدا کنيم. حق مردم نيست که از برداشت غلط شخصي من به عنوان يک فيلمساز آسيب ببينند.
انتشار دفترچه سياست‌هاي سينمايي
رئيس سازمان سينمايي در ادامه در پاسخ به اينکه آيا دفترچه سياست‌هاي سازمان را به طور رسمي منتشر خواهد کرد؟ گفت: اولين چيزي که بايد منتشر مي‌کرديم برنامه جامع سينما بود، همچنين سياست‌ها و برش‌هاي سالانه، اما اساسا نگاه ما در زيرساخت‌ها تهيه شده و آن را به تعداد کثيري از دست‌اندرکاران و انجمن‌ها فرستاده‌ايم و وقتي نظرات را بگيريم اول آن‌ها را منتشر خواهيم کرد. قاعدتا پس از آن برش سالانه را هم منتشر مي‌کنيم.
زمان جشنواره جهاني فجر تغيير مي‌کند؟
حيدريان همچنين در پاسخ به اينکه آيا زمان برگزاري جشنواره جهاني فجر که پيش‌تر گفته بود احتمال بررسي و برگزاري آن در زماني نزديک به جشنواره ملي هست مشخص شده يا خير؟ گفت: جمع‌بندي‌اي که تاکنون انجام شده اين است که بايد يک سير ارزيابي بين‌المللي طي شود و بايد دو سال متمادي پشت سر هم اتفاق بيفتد. يک سال آن انجام شده و سال آينده هم بخش دوم آن انجام مي‌شود. از آنجا که در اين ارزيابي بين‌المللي يکي از نکات، ثبات در زمان است پس امسال برگزاري جشنواره در جاي خودش يعني ارديبهشت‌ماه خواهد بود تا مرحله رتبه‌بندي (گريد) بين‌المللي‌ انجام شود و بعد از آن هرچه را به نفعمان هست انجام مي‌دهيم.
او در پايان با اشاره به برگزاري نمايشگاه مطبوعات بيان کرد: اين نمايشگاه زمينه حس فرهنگي مشترک را ايجاد و از کدورت‌ها کم مي‌کند. اينجا مثل يک چهارراه فرهنگي است و با حضور در آن مي‌فهميم که دعواي جدي بين رسانه‌هاي کشور وجود ندارد؛ هرچند به نظرم اختلاف نظر بايد وجود داشته باشد، چون وجود اختلاف نظرها به گونه‌اي برکت است و حضور نداشتن تعدادي از رسانه‌ها در نمايشگاه، هم به ضرر خودشان و هم به ضرر همه ماست. حضور تمام رسانه‌ها در اين فضا باعث تعديل شدن نمايشگاه مي‌شود و اگر کسي حرفي براي گفتن داشته باشد نبايد از حضور نگران باشد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.