سينماي ايران به سرعت بايد در گونه‌ها بازسازي شود

سينماي ايران به سرعت بايد در گونه‌ها بازسازي شود

مهندس محمد مهدي حيدريان معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان امور سينمايي،سمعي و بصري شامگاه چهارشنبه 19 مهرماه با حضور در برنامه «چشم شب روشن» در گفت‌وگو با اکبر نبوي منتقد و روزنامه‌نگار پيشکسوت در خصوص وضعيت حال و آينده سينما، برنامه جامع سينما و لزوم تغيير ماهيت جشنواره فيلم فجر به گفت‌وگو پرداخت.
به گزارش روابط عمومي سازمان امور سينمايي،سمعي و بصري، اکبر نبوي در ابتداي اين برنامه با اشاره به سوابق مديريتي مهندس حيدريان و نقش او در ريل‌گذاري سينماي نوين ايران پس از انقلاب اسلامي اظهار داشت: حيدريان از نخستين مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است که به همراه آقايان انوار و بهشتي ادامه حرکت مديراني نظير آقاي کلهر را که در اوايل انقلاب شروع شده بود را ادامه داد و پايه‌ سينماي بعد از انقلاب را خيلي جدي بنا نهادند.
وي سپس خطاب به مهندس حيدريان ادامه داد: نقطه متمايز کار در مديريت دهه 60 سينما وجود يم برنامه و برنامه‌ريزي بود که باعث شد سينماي ايران به دوران مطلوبي دست يابد اما وضعيت برنامه‌ريزي و طراحي سينما در امروز به چه صورت است و آيا قرار است همان مدل دهه 60 پياده شود؟
تنها نقطه مشترک سينماي امروز با دهه 60 وجود برنامه است
محمدمهدي حيدريان در پاسخ به اين سؤال گفت: حتما کساني که اعتقاد به اين موضوع دارند که امروز مانند دهه 60 قراراست رفتار کنيم، شوخي مي‌کنند. تنها نقطه مشترک سينماي دهه 60 با اکنون اين است که هر اتفاقي که در حوزه فرهنگ و هنر مي‌افتد به دليل پيچيدگي، گستردگي و فراواني عوامل دخيل در آن، به برنامه‌ريزي احتياج دارد. فرهنگ بيش از هر حوزه ديگري به برنامه‌ريزي نياز دارد و اين موضوع را ما چه آن زمان و جه امروز مي‌دانيم و به همين دليل براي آنکه بتوانيم جهاني شويم بايد بتوانيم با برنامه‌ريزي مناسب در بازار تصوير دنيا حضور موثر پيدا کنيم.
رئيس سازمان امور سينمايي،سمعي و بصري تصريح کرد: در فضاي امروز فرهنگي هنري جهان، محدوده جغرافيايي معنا ندارد و کشور ما در اين شرايط فرهنگي هنري جهان، در تعامل نا گريز و لاجرم با دنيا است که مي‌توان اين اتفاق را به‌عنوان بزرگ‌ترين تغيير نسبت به گذشته دانست که روزبه‌روز شاخصه‌هاي اين بي‌مرزي شده و کار ما سخت‌تر مي‌شود. در دوره اخير با فرهنگ و هنري مواجه هستيم که بدون آن ديگر بخش‌هاي فرهنگي ما نمي‌تواند صاحب هويت شود.
در تمام سال‌هاي اخير تلاش کرده‌ايم به ديگر حوزه‌ها بگوئيم فرهنگ زيربنا است
معاون وزير فرهنک و ارشاد اسلامي با تاکيد دوباره بر اهميت حوزه فرهنگ و هنر گفت: ما در دوره جديد با فرهنگ و هنري مواجه هستيم که بدون مرز است و ديگر در جغرافيايي ايران معنا پيدا نمي‌کند، متأسفانه در طول اين سال‌ها تلاش کرديم تا به همه دوستان زحمت کش ديگر حوزه‌ها بگوييم که واقعاً زيربنا فرهنگ است و اگر انقلاب اسلامي اينقدر عمق دارد به دليل ماهيت فرهنگي آن است و خاستگاه انقلاب درون فرهنگ مردم بود، با توجه به اين موضوع برنامه‌ريزي ما بايد جدي‌تر باشد و اگر متوجه تغييرات دنيا و اقتضاعات دنياي امروز نشويم موفق نخواهيم بود. بنابراين تلاش ما اين بود که به پشتوانه تجربيات مثبت دهه 60 و سال‌هاي بعد از آن به سرعت برنامه جديدي را تدوين کنيم با مختصات اين دوره هماهنگ باشد.
زبان تصوير، تنها زبان مشترک دنيا است
مهندس حيدريان خاطرنشان کرد: يکي از دلايل بي‌مرزي، پيدا کردن و مستقر شدن زبان مشترک است؛ چرا که بيان مشترک امکان تعامل بي‌واسطه را مي‌دهد و تعامل بي‌واسطه کمک به مفاهمه را بيشتر مي‌کند و زبان سينما و تصوير امروز تنها زبان مشترک در تمام دنيا است.
وي افزود: در دهه 60 ما به اين احتياج داشتيم براي برنامه‌ريزي و دستيابي به اين اهداف مراحلي مانند استقرار، ارتقا کمي و ارتقا کيفي طراحي کنيم که طبيعتاً از ضعف‌ها و ناکامي‌هايي برخوردار بود که در طول سال‌ها آنها را اصلاح کرديم و در حال حاضر نيز حياتي‌ترين عامل براي برنامه‌ريزي، اين است که آن را جامع ببنيم و در غير اين صورت، موفق نخواهد بود و به‌سرعت و صحت هم پيش نخواهد رفت.
اخذ سهم از بازار تصويري جهان هدف اصلي ما است
رئيس سازمان سينمايي با اشاره به اينکه پس از برنامه‌ريزي اولويت بعدي دست‌بايي به سهم از بازار تصويري دنيا است، بيان داشت: حفظ حراست و تبيين ارزش‌ها و داشته‌هاي معنوي هدف معنايي و محتوايي سينما است و بايد در برنامه‌هايمان، مقصدمان به جهت شکلي و قالبي، حضور در فضاي تصويري دنيا باشد و هدف اصلي ما اين باشد که اخذ سهم از بازار تصويري جهان داشته باشيم.
وي تاکيد کرد: براي دستيابي به اين سهم بايد تکنولوژي آن را بدانيم تا حرف‌هايي که مي‌خواهيم بزنيم، شنيده‌شده و مانع کپي‌برداري اين حرف‌ها شويم و با قدرت تبديل اين حرف‌ها رتبه، بيان تصويري پيدا کنيم.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: امروز مخاطبان ما بيشتر در معرض محصولات خارجي هستند و نکته تاسف‌برانگيز اين است که مخاطب کودک بيش‌تر در معرض اين توليدات قرار دارد.نسل ميان‌سال و بزرگ‌سال نوستالژي دارد اما براي کودکان افراد غيرملي نوستالژي شکل مي دهند. ما با نسل ميان‌سال و بزرگ‌سال دچار مشکل نيستيم چراکه آن‌ها نوستالژي دارند و پيشينه ذهني و فرهنگي دارند اما کودک ما اين را ندارد و افراد غير ملي اين نوستالژي را براي آن‌ها شکل مي‌دهد که اين واقعيت تلخي است.
مخاطب فعلي سينماي ايران، تنها 10 درصد از افراد جامعه است
حيدريان همچنين با تاکيد براينکه سينماي ايران به سرعت بايد در گونه‌ها بازسازي شود گفت: به دليل فقر در موضوع و ژانر نمي‌توان به سينماي جهاني برسيم و متأسفانه زير 10 درصد افراد، مخاطب فيلم‌هاي فعلي روي پرده هستند.
وي ادامه داد: با توجه به ساخت فيلم‌ها در ژانرهاي يکسان و قدرت انتخاب مخاطبان، ريزش مخاطب خواهيم داشت چرا که مردم عهد نکردند تا فقط اين فيلم‌ها را ببينند که اين مخالف نياز فرهنگي مردم است و ما بايد با بازسازي گونه‌ها و ژانرهاي مختلف سينما، از اين اتفاق جلوگيري کنيم.
جشنواره‌ها در برنامه‌ريزي جديد، گذرگاه لازم و توقف گاه مهلکي است
در ادامه اين برنامه، رئيس سازمان سينمايي در پاسخ اکبر نبوي در خصوص رويکرد مديريت سينما در خصوص حضوره در جشنواره‌هاي خارجي بيان داشت: زماني نياز داشتيم مقصد را جشنواره ببينيم، چرا که در آن زمان تنها خبرهاي جنگ و نفت از ايران منتشر مي‌شد تا اينکه سينما ورود پيدا کرد و ما بايد روي سکو مي‌رفتيم تا ديده مي‌شديم و جشنواره ها به‌عنوان اهداف اوليه طراحي شدند.
وي افزود: امروز جشنواره‌ها در برنامه‌ريزي جديد، گذرگاه لازم و توقف گاه مهلکي است و اگر مقصد گذاري ما جشنواره باشد، براي ما مشغوليت سازي مي‌شود...
حيدريان عنوان کرد: اگر جشنواره از حالت توقف گاه و مقصد به حالت گذرگاه درنيايد، ما نمي‌توانيم سهممان را بازار جهاني بگيريم و براي اين منظور اول بايد مفاهمه داشته باشيم و در مرحله بعدي لوازم حضور متنوع متناسب امروز دنيا را که بيننده جهاني با آن سرکار داشته باشد فراهم کنيم و در نهايت اينکه حضور و سرمايه‌گذاري در بازارهاي جهاني بيش از جشنواره‌ها باشد.
استانداران، شهرداران و متوليان امنيت ملي بايد متقاضي سينما باشند اما نيستند
در بخش بعدي اين برنامه، اکبر نبوي کارشناس و مجري بخش سينمايي برنامه «چشم شب روشن» با اشاره به نبود فقر سالن در بسياري از شهرهاي کشور از برنامه‌ريزي سازمان سينمايي براي گسترش سينما در کشور به عنوان ابزاري براي کمک به امنيت ملي سوال کرد که معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ اظهار داشت: سينما يک پديده و نهاد اجتماعي با خاصيت امنيت ملي است و حقش اين است که بيشتر به آن اهميت دهيم و به‌ عنوان استاندار، شهردار و به‌عنوان متوليان امنيت ملي بايد متقاضي سينما باشيم که متأسفانه در حال حاضر نيستيم و اين اتفاق، يک صدمه فرهنگي بزرگي است.
وي با اشاره که به خواست ائمه جمعه براي وجود سينما در شهرها گفت: برخي از ائمه جمعه مي‌گويند ما سينما نداريم، ما مي‌خواهيم خانواده‌ها بيايند بيرون و در يک مکان فرهنگي با هم باشند.
رئيس سازمان سينمايي ابراز کرد: روش مطلوب براي رسيدن به حرکت به‌سوي عدد مطلوب در سالن سازي است. در سال‌هاي اخير اين حرکت آغاز شده و ما بايد شتاب اين اتفاق را بيشتر کنيم و ديگر اينکه سينماها را چه در قالب پرديس‌ها و چه در طرح جديد که مجموعه‌هايي شامل 2 يا 3 سالنِ در پارک‌ها گسترده کنيم.
اگر فيلم خارجي مزاحم سينماي داخلي نباشد مخافتي با آن نداريم
حيدريان در رابطه با سينما تک و نمايش فيلم‌هاي خارجي گفت: فيلم خارجي از جمله عواملي هستند که اجازه روبرويي و مواجهه بي‌واسطه بيننده با فيلم و فضايي را که به خاطر آن سينما مؤثر مي‌شود مي‌دهد؛ و همچنين به ساير شيوه‌هاي پخش يا ارائه فيلم، برتري پيدا مي‌کند و ما اگر اين امکان را در اختيار تهيه‌کننده نگذاريم مخاطبان را از آشنايي با آخرين تکنولوژي هاي سينما محروم کرديم.
وي ادامه داد: ما براي هدف خاص بي‌آنکه مزاحمتي براي فيلم‌ساز ما باشد، ما مي‌توانيم آثار خارجي را به نمايش بگذاريم.
تعريف مطلوب هنرو تجربه براي ما امکان استفاده از تجربه‌هاي متفاوت هنري است
رئيس سازمان سينمايي همچنين در خصوص سينماي هنر و تجربه و اينکه آيا وضعيت فعلي اين گروه مطلوب است، تصريح کرد: سينماي هنر تجربه يعني ايجاد امکاني براي مواجهه مردم با دست‌اندرکاران سينما و اگر تجربه‌هاي هنري در فيلم‌هاي هنري استفاده شود، سينماي هنر و تجربه مطلوب ما خواهد بود.
توافق با صداو سيما براي همراهي جدي با سينما
رئيس سازمان سينمايي در بخش ديگر از اين برنامه در پاسخ به انتقاد اکبر نبوي مبني بر نبود يک سازمان سينمايي واقعي در کشور به دليل عدم هم‌افزايي نهادهاي فرهنگي بيان داشت: در چند ماهي که اين مسئوليت را بر عهده گرفتم و کار را با دوستان سينماگر شروع کرديم، با برنامه‌ريزي و هم افزايي هاي صورت گرفته، قرار بر ورود جدي صداوسيما به سينما با ساخت برنامه و توليد فيلم شد و رسيدن به افق موردنظر، بدون رسانه ممکن نيست. همچنين در چندين جلسه با دوستان حوزه هنري و سازمان تبليغات به توافقات خوبي براي همراهي جدي دست پيدا کرده‌ايم و به زودي به ديدار موسسات تابعه سپاه هم خواهم رفت چرا که آنها در حوزه سينما بسيار فعال و با امکانات هستند.
جشنواره فجر به‌سرعت داراي شناسنامه خواهد شد
بخش پاياني اين گفت‌وگوي زنده تلويزيوني به برنامه‌هاي سازمان سينمايي براي ارتقا و استاندارسازي جشنواره فجر اختصاص داشت که مهندس حيدريان در پاسخ به اين سؤال که جشنواره چه تغييراتي خواهد داشت، توضيح داد: قرارمان با دوستان اين است که هيچ کاري نکنيم مگر اين‌که به برنامه عرضه‌اش کنيم و برنامه بگوئيم که نقش اين اقدام در جهت رسيدن به هدف چيست. سپس انجامش دهيم و اگر نبود آن را يا اصلاح يا حذف کنيم.
وي بيان کرد: جشنواره جهاني فجر تجربه بسيار خوبي بود. با تلاش‌هايي که دوستان، به‌ويژه آقاي مير کريمي کردند و اين مسئوليت را قبول کردند، جشنواره برگزار شد. هدفي که براي اين جشنواره دنبال خواهيم کرد، اين است که جشنواره فجر به‌سرعت داراي شناسنامه خواهد شد. در کنار جشنواره، ما بازار را پررنگ کرديم که مي‌توانست مقطعي باشد ولي کارکردي نداشت؛ در کنار آن ورک شاپ داريم و سينماگران جديدي را وارد مي‌کنيم.
جشنواره ملي فيلم فجر بايد داراي هويت مشخص شود
وي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود با تاکيد بر نياز جشنواره ملي فيلم فجر به داشتن هويت مشخص خاطرنشان کرد: جشنواره بايد صاحب هويت شود و اين بخش در جشنواره ملي بايد تقويت شود.جشنواره‌اي که کارکرد ملي بهتري داشته باشد و خطوطي را براي آينده سينما ترسيم کند. همچنين بخش جشن آن در حال غالب شدن است و قطعاً يکي از اصلي‌ترين جشن‌هاي انقلابي است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد. يکي از اتفاقاتي که امسال افتاده، اين است که امسال 22 فيلم داريم و اين جزوي از تغييرات خواهد بود.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.