شيوه انيميشن سازي بر اساس کتاب بررسي شد

شيوه انيميشن سازي بر اساس کتاب بررسي شد


کارگاه انيميشن‌سازي حرفه‌اي با حضور هنرمند مجارستاني صبح امروز-چهارشنبه ?? تير- در کتابخانه مرکزي اصفهان برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رساني سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان، دومين جلسه کارگاه توليد انيميشن حرفه‌اي امروز-?? تيرماه- در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزي برگزار شد.

فرنچ وارانسي انيميشن‌ساز مجارستاني به آموزش و هدايت اين کارگاه پرداخت. در اين جلسه با موضوعي متفاوت از روز گذشته که به توليد فيلم از ايده اوليه اختصاص داشت، به «ساخت انيميشن بر اساس کتاب» پرداخته شد.

وارانسي در مورد خصوصيات ساخت فيلم از کتاب عنوان کرد: ساخت فيلم بر اساس يک کتاب اختلاف زيادي با ساخت فيلم با يک ايده جديد دارد. اولين گام اين است که بدانيم کتابي که مي‌خواهيم بر اساس آن انيميشن بسازيم در چه مورد است.

وي ادامه داد: وقتي يک رمان انتخاب مي‌شود بايد محبوبيت آن سنجيده شود، انيميشن ساخته شده بهتر است بر اساس رماني محبوب ساخته شود. براي هر کسي که کتاب را مي‌خواند تصوراتي متفاوت تجلي مي کند و شخصيت ها تجسم هايي متفاوت را به وجود مي آورد.

اين داور سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم هاي کودکان نوجوان پس از تأکيد در انتخاب کتاب افزود: ساخت انيميشن از روي کتاب‌هاي محبوب هم مي تواند ياري کننده و هم مشکل ساز باشد، فيلم‌ساز بر اساس تصورات خود شخصيت ها را مي سازد و اگر اين تصورات با آنچه ديگران از کتاب داشته اند، مشابهت نداشته باشد، مخاطب آن را نمي پذيرد.

وي ايجاز در فيلمنامه را نکته اي مهم خوانده و بيان کرد: دومين مشکل حجم رماني است که استفاده مي‌شود، اگر بخواهيم کتابي را کوتاه کنيم، اين موضوع با فيلمنامه نويسي حرفه‌اي حل مي‌شود.

وي فيلمنامه نويسي را نقطه مهم در ساخت انيميشن برشمرد و اظهار کرد: بهتر است ابتدا طرح فيلمنامه نويس را بررسي کنيم، خيلي مهم است که فيلمنامه اي درست و با ساختار درست در اختيار تهيه کننده قرار بگيرد، وقتي اين طرح وجود داشته باشد چيدمان کلمات بهتر مي‌شود.

اين فيلمساز افزود: اولين هنر شما کوتاه کردن فيلمنامه است و اين خلاصه سازي به خلاقيت شما بستگي دارد، اگر بر فنون مسلط باشيد از پس اين مهم برمي‌آييد و شخصيت ها را نسبت به شرايط کاهش مي دهيد.

وارانسي منطقي بودن طرح را اولين گام در علمي شدن توليد دانست و يادآور شد: بر اساس موقعيت ها و شخصيت ها هزينه توليد کار مشخص مي‌شود، اگر شما طرحي را پيش تهيه کننده ببريد که شخصيت ها و موقعيت هاي زيادي دارد طرح شما مورد قبول قرار نمي گيرد.

وي بار ديگر ايجاز در فيلمنامه را نکته اي مهم معرفي و بيان کرد: در هنگام حذف شخصيت ها بايد نظام داستاني حفظ شود، اين بسيار خطرناک و چالش برانگيز است که شخصيت جديدي وارد داستان شود و چالش اصلي در شروع داستان به وجود مي آيد.

استاد کارگاه انيميشن سازي حرفه‌اي به جايگاه طرح خوب در موفقيت توليد اشاره کرد و گفت: تبديل ??? صفحه از کتاب به يک فيلم انرژي و هزينه زياد مي برد، پس در ابتداي کار دادن يک طرح کافي است و اگر طرح مورد استقبال قرار گرفت بودجه نوشتن فيلمنامه را در نظر مي گيرند و سپس کار نوشتن آغاز مي‌شود.

وي افزود: بهتر است فيلم‌نامه‌ها به‌صورت گروهي نوشته شود، اگر نويسنده به‌تنهايي کاري را انجام دهد خودش کار خود را مي پسندد اما بايد در نظر گرفته شود که ديگران نيز بايد آن را دوست داشته باشند.

وارانسي ساخت فيلم کمدي را کار به‌مراتب دشوارتر دانست و بيان داشت: خنداندن کاري دشوار است، با در نظر گرفتن اين موضوع مراحل با ساخت فيلم کمدي دشوارتر مي‌شود، خنديدن از روي جملات راحت‌تر است اما در ساخت فيلم کمدي کمي کار دشوارتر است.

وي ادامه داد: اولين نکته ساخت شخصيت است و چارلي چاپلين نمونه شخصيت است که تنها با ديدن آن خنده به وي لب مي‌آيد، حتي کلاه و عصاي او به‌تنهايي براي خنداندن کافي است.

هنرمند مجارستاني به جايگاه طنز موقعيت اشاره داشت و افزود: نکته بعدي در طنز موقعيت است، در کمدي موقعيت هاي مختلف طنز ايجاد مي کند. حرکت شخصيت ها نکته بعدي در خلق شخصيت خنده آفرين است.

بخش عملي اين کارگاه به نمايش يک زنده پويانمايي آغاز شد و فرنچ وارانسي به هدايت اين مباحث پرداخت.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
-->