آغاز روياي مخاطبان با نمايش «پايان روياها»

آغاز روياي مخاطبان با نمايش «پايان روياها»


با اکران عمومي فيلم «پايان روياها» در سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان، مخاطبان و کارشناسان ضمن استقبال از کارگرداني و مضمون اين اثر به تاثيرات کانون پرورش فکري بر سينماي حرفه‌اي اين حوزه تاکيد کردند.

به گزارش ستاد اطلاع رساني سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان به نقل از اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، فيلم «پايان روياها»‌ي محمدعلي طالبي در اکران نخست خود توانست نظر بسياري از مخاطبان در گروه‌هاي سني مختلف را جلب کند.
داستان اين فيلم روايت‌گر قصه‌ي پسر بچه‌اي است که به همراه خانواده‌ي خود در يکي از روستاهاي شمال کشور زندگي مي‌کند. خانواده‌ي او مسوول نگه‌داري اسبي مي‌شوند که به عنوان امانت نزد آن‌هاست، با اين حال وسوسه‌ي سوارکاري دست از سر پسر برنمي‌دارد. شبي پسر اسب را از اصطبل خارج مي‌کند. با اين تصميم، او و خانواده‌اش دچار دردسرهايي مي‌شوند که داستان اصلي فيلم را شکل مي‌دهند.
همچون فيلم‌هاي چکمه،‌ کيسه‌ي برنج، تيک.تاک و... کارگردان اين بار نيز به سراغ نابازيگرها رفته است و بازيگران خردسال خود را از مدرسه‌هاي شمال کشور انتخاب کرده است. اميرحسام رضايي، شيوا فرهادي دو بازيگري بودند که در نخستين اکران فيلم در جشنواره‌ي کودک شامگاه يازدهم تير ???? به مخاطبان معرفي شدند. اين معرفي در حالي صورت گرفت که در نخستين اکران، بليت‌هاي اين فيلم به طور کامل فروش رفت و استقبال کودکان اصفهاني و خانواده‌هايشان، تيتر اصلي روز چهارم جشنواره شد.
ابوالفضل مرادي ?? ساله مقيم اصفهان است. او با پايان اين اکران نقطه قوت اثر را روايت رابطه‌ي حيوان و انسان دانست. او گفت: «رابطه‌ي عاطفي اسب و پسر بچه براي من بسيار جالب بود. به نظرم چنين سوژه‌اي مي‌تواند براي خيلي‌ها جالب باشد.»
اميرحسين مرادي برادر کوچک‌تر ابوالفضل، پنج ساله است. اتفاق مهمي که در ذهن او شکل گرفته حضور اسب در فيلم و ابعاد هيجاني اثر است که با سرکشي و شجاعت اسب همراه است. او مي گويد: «بهترين بخش فيلم جايي بود که آدم بدجنس به اسب شليک مي‌کرد اما هيچ بلايي سر اسب نيامد و او توانست شجاع باشد و فرار کند.»
فاطمه شمس همراه فرزندان خود به تماشاي اين فيلم نشسته بود: «تدوين و کادربندي کار را دوست داشتم. اما از نظر موضوعي گمان مي‌کنم کمي به سمت کليشه رفت. در واقع نابينا شدن پسر را به عنوان يک جزء دوست نداشتم، البته اين را هم بگويم وقتي اين بخش از داستان در کنار ديگر جزييات قرار مي‌گرفت، کليت قابل قبولي ارايه مي‌شد.»
اين تنوع نگاه در مخاطبان تاييدي بر گفته‌ي محمد ميرکياني، قائم‌مقام شبکه‌ي کودک و نويسنده‌ي نام آشناي کودک و نوجوان است. وي با استقبال از حضور دوباره‌ي کانون در عرصه توليد فيلم، اين حضور را قدمي ارزشمند مي‌داند. با اين حال او تاکيد کرد: «کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان به دليل سابقه‌ي طولاني در توليد محصولات فکري و فرهنگي؛ امکانات، ‌لوازم و توانمندي‌هايي دارد که مهم‌ترين آن‌ها ايجاد ارتباط با نسل‌‌ها و فرهنگ‌هاي مختلف در حوزه‌ي کودک و نوجوان است.»
داور سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان ادامه داد: «کانون، هم در عرصه توليد کتاب، توليد تئاتر و اسباب‌بازي و... پيشتاز بوده و هست. اما جاي برگزاري جشنواره‌ي فيلم در ميان فعاليت‌هاي آن خالي است. کانون جشنواره‌هاي دوره‌اي زيادي را مثل جشنواره قصه‌گويي، جشنواره‌ي کتاب و مطبوعات برگزار مي‌کند. اما در کنار همه‌ي اين‌ها امکان و ظرفيت دارد که جشنواره فيلم را برگزار کند چرا که بسياري از آثار برجسته در اين عرصه از سوي کانون بوده است که همگي توانسته‌اند با مخاطبان متعدد با سلايق گوناگون ارتباط برقرار کنند.»
ميرکياني تاکيد مي‌کند: «سينماي کودک ما نيازمند ارايه‌ي آثار رئال به دنياست. چون اعتبار سينمايي با اين دست آثار فراهم مي‌شود. به همين دليل شروع فعاليت‌هاي مجدد کانون در اين زمينه سبب اميدواري است.»
کودک ديگري که در اين اکران حضور داشت، از تجربه‌ي فوق‌العاده‌اش، يعني اولين حضور در جشنواره‌ي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان صحبت کرد. شراره رضايي ?? ساله گفت: «من اولين بار است که فيلم‌هاي جشنواره را مي‌بينم. «پايان روياها» سومين فيلمي بود که ديدم. بايد بگويم فيلم احساسي و قشنگي بود و نسبت به بقيه‌ي فيلم‌ها بيش‌تر دوستش داشتم. در ضمن مفهوم خوبي داشت.»
وقتي از او درباره‌ي اين مفهوم سوال مي‌کنيم، پاسخ مي‌دهد: «شخصيت اصلي فيلم با پنهان کردن يک اشتباه باعث شد اتفاق‌هاي وحشتناک بيشتري بيفتد. در حالي که مي‌توانست همان اول جلوي چنين چيزي را بگيرد. به نظرم سازندگان فيلم خيلي خوب توانسته بودند اين معني را برسانند.»
در اين ميان احمد اکبرپور نويسنده‌ي کودک و نوجوان و تهيه کننده درباره‌ي ضرورت بازگشت دوباره‌ي کانون به فضاي سينما سخن گفت: «کانون از ساليان دور با دو مقوله شناخته مي‌شده است، يکي کتاب و ديگري فيلم. با دور شدن کانون از فضاي سينما، فيلم کودک و نوجوان زمين خورده است و روال فيلم‌سازي متوقف شده است؛ يکي از دلايل اين امر عدم ارتباط کارگردان‌ها با نويسندگان کودک و نوجوان است که سبب ضعف بزرگي شده است که در جشنواره شاهدش هستيم: ضعف فيلم‌نامه»
نويسنده‌ي کتاب «لحظه‌هاي سکسکه» از مجموعه رمان نوجوان امروز ادامه داد: «در چنين اوضاعي تعامل بين نويسنده و کارگردان بسيار مهم است و جايي که پيش‌تر توانسته بود اين تعامل را ايجاد کند کانون است. بايد گفت فيلم‌نامه‌هاي قوي يکي از دلايل موفقيت آثار کانون در سال‌هاي دور بود هم‌اينک هم تنها جايي که مي‌تواند اثر مناسب را در اختيار کارگردانان بگذارد کانون است. البته عکس اين قضيه نيز وجود دارد، نويسندگان ما نيز رابطه‌اي با کارگردانان ايجاد نمي‌کنند که اين نيز قابل پي‌گيري است.»
در پايان اکران اين فيلم ساحل همتي آخرين مخاطبي بود که درباره‌ي اين اثر سخن گفت. همتي مادري است که يک فرزند خود را از دست داده است. او با شخصيت مادر اين فيلم همذات‌پنداري کرد و گفت: «فيلم يک جمله‌ي طلايي داشت: دنياي واقعي با دنيايي که دوست داري فرق داره. به نظرم تنها به خاطر همين جمله و مفهومي که منتقل کرده است بايد به آقاي طالبي جايزه داد، مثل فيلم‌هاي گذشته‌شان.»
قرار است چهارشنبه ?? تير بار ديگر اين فيلم در سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان اکران شود. اين اکران در بخش مسابقه‌ي ايران ساعت ??:?? در پرديس سينما چهارباغ اصفهان خواهد بود. اين درحالي است که هفته‌ي گذشته اين فيلم به عنوان نامزد جايزه بهترين فيلم بلند کودک آسيا پاسيفيک معرفي شده است.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.