مکري: سينما محصول آگاهي دروني است

مکري: سينما محصول آگاهي دروني است


شهرام مکري مدرس کارگاه فيلمسازي «انواع ميزانسن در سينما» که صبح امروز در سالن اصلي کتابخانه مرکزي اصفهان برگزار شد، گفت: در فيلمسازي، آنچه شيوه فيلم را مشخص مي کند، از درون و به اصطلاح آن هنري شما سرچشمه مي گيرد. سينما محصول آگاهي دروني است.

به گزارش ستاد اطلاع رساني سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم کودکان و نوجوانان، آخرين جلسه کارگاه تخصصي فيلم‌سازي با حضور شهرام مکري کارگردان سينماي ايران صبح امروز-سه شنبه ?? تير-از ساعت ?? در کتابخانه مرکزي اصفهان برگزار شد.

اين کارگاه با عنوان «انواع ميزانسن(صحنه بندي) در سينما» در سالن اصلي کتابخانه مرکزي در جريان بود.

مکري مدرس اين کارگاه به بيان اختلاف بين سبک هاي مختلف فيلم‌سازي پرداخت. او خلق يک اثر هنري در سينما را حرکتي دروني دانسته و بيان کرد: سينما يک حرکت هنري است. آنچه از درون شما سرچشمه مي گيرد، سبب خلق اثر مي شود. تحصيل علم سينما و روش هاي ساخت فيلم مهم و اجباري است. اما در فيلمسازي، آنچه شيوه فيلم را مشخص مي کند، از درون و به اصطلاح آن هنري شما سرچشمه مي گيرد.

وي با تأکيد بر اين که بايد براي خلق اثر آگاه بود، ادامه داد: اين آگاهي از ميزان دانش و اطلاعات شما ناشي مي شود، بايد به روز بود و با دنيا ارتباط خود را حفظ کرد، ارتباط شما با واقعيت جامعه قابل قبول بودن فيلم را به دنبال دارد.

اين فيلمساز همچنين خاطر نشان کرد: در شناخت مرز مفهومي کلاسيک و کلاسيزم اشتباه رخ داده است. بايد تفاوت اين دو را بدانيم، گاهي بحث از دوره تاريخي کلاسيک و گاهي منظور طبقه بندي شدن جايگاه يک موضوع است.

مکري درباره تعريف مفهوم مدرن عنوان کرد: مهم‌ترين نکته فيلم هاي مدرن درباره آدم ها و روابط بين انسان هاست و بر اساس زندگي معمولي شکل مي گيرد، براي شناخت فيلم مدرن بايد تفکر حاکم بر فيلم مدرن را دانست. فرم و محتواي معنايي معادل داستان ندارد و گاهي اشتباه گرفته مي شود.

وي خاطر نشان کرد: براي آنکه فيلم پيش برود، ميانه روي کاربردي ندارد؛ بايد با فرم، ايده و محتوا راديکال برخورد کنيم، ميانه‌رو بودن در برخورد فرميک چندان سودمند نيست. تلاش هاي نافرجام سينماي ايران گاهي به دليل تغيير در ساختار است و گاهي تغيير در معناي دکوپاژ و ميزانسن است.

کارگردان «ماهي و گربه» درباره روش شناخت ارزش فيلم بيان کرد: کافي است به دنبال ادعاي فيلم بگرديم. اين بهترين راه قضاوت است، چراکه پر مخاطب بودن براي هر فيلمي ارزش محسوب مي شود.

در ادامه اين کارگاه مکري به همراه حاضران در کارگاه به ديدن نمايشگاه پوسترهاي فيلم در کتابخانه مرکزي رفته و ادامه کارگاه در آنجا پيگيري شد.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
-->