پيوند دولت و بخش خصوصي سينماي کودک را ارتقا مي بخشد

پيوند دولت و بخش خصوصي سينماي کودک را ارتقا مي بخشد


چهارمين گفت‌وگوي شبانه جشنواره بين المللي فيلم کودک و نوجوان با عنوان «در جستجوي الگويي براي تعاملِ کارآمد بخش خصوصي و مديريّت دولتي» در سالن چشم انداز هتل کوثر اصفهان برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع رساني سي امين جشنواره بين المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان؛ در چهارمين گفت و گوي شبانه سي امين جشنواره بين المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان موضوع « در جستجوي الگويي براي تعاملِ کارآمد بخش خصوصي و مديريّت دولتي» با حضور جعفر صانعي مقدم، آزيتاحاجيان، حميد جمدر، بهروز شعيبي و تعدادي از فيلمسازان کودک مورد بررسي قرار گرفت. اجراي سلسله نشست هاي شبانه اين جشنواره را وحيد نيکخواه آزاد برعهده دارد.

در ابتداي اين نشست حميد جمدر مواردي را در راستاي مبحث شب گذشته درباره تعامل دولت و بخش خصوصي در جهت رونق سينماي کودک و جذب مخاطب عنوان کرد.

نيکخواه آزاد اين سوال را براي آغاز مراسم از حضار مطرح کرد که چگونه مي توان از دولت کمک گرفت و در عين حال سينماي کودک را بالنده و خودکفا حفظ کرد. نيکخواه از جعفر صانعي مقدم دعوت به عمل آورد که در اينباره صحبت کند.

صانعي مقدم در ادامه مبحث مطرح شده، اظهار کرد: من در حوزه مديريت سينماي جوان فعاليت کرده ام و در زمينه سينماي کودک به اندازه دوستان حاضر در جلسه اطلاعات ندارم. اين دوره از جشنواره مسووليتي را در جشنواره انجام ميدهم که من را به نتايج جالبي رساند که با شما در ميان مي گذارم. در تمام سالهايي که کار مديريتي کرده امْ مهم ترين فردي که ميتواند راه را باز کند در مرحله اول مديران مي‌دانم.

وي ادامه داد: هميشه وقتي بحث آموزش پرورش مطرح ميشود، به نظر ميرسد کمک اين حوزه بايد موضع تشويقي داشته باشد اما عده اي هم ميگويند اين موضع اجباري باشد و منابع مالي به اندازه و ايده آل تقسيم کند.

صانعي مقدم افزود: وقتي درباره سينماي هنري صحبت ميکنيم يعني هر فيلمي که گروه خود را درست شناسايي کند به هدف ميرسد. فيلمي که گروه هدف و جامعه هدفش را شناسايي کرده و به توليد انبوه هم فکر نميکند. در سينماي کودک هم بررسي کنيم آيا مخاطب را به درستي شناسايي کرده ايم؟ آيا اين کالا مورد نياز کودک توليد مي شود؟

اين مدير سينمايي تاکيد کرد:‌هنوز ايده ميتواند در هر دو بخش کار کند، هم براي فيلمهايي که توليد پرهزينه ميطلبد، هم فيلمهايي که سرمايه چنداني نميخواهند. بايد در نظر داشت برخي فيلمهاي دو دهه گذشته سينماي کودک و نوجوان معضلات نوجوانان را مطرح ميکرد آيا فيلمهاي امروز هم اين مشکلات را مطرح مي کند.

وي با اشاره به فيلمهاي صدرعاملي، گفت: هنرمندان بايد زمانه خود را بشناسند و با توجه به زمانه خود فيلم بسازند. جريان به پا کنند و از جريان اجتماعي تبعيت کنند. در عين از طريق آموزش غير مستقيم از تفکر حاکم در جامعه تبعيت کنند‌.

صانعي مقدم با اشاره به سينماي فرهادي، ادامه داد: درهمين چند سال اخير سينماي ايران اصغر فرهادي با همين منابعي که بقيه در اختيار دارند، فيلمساز موفقي شد. کسي تسهيلات ويژه اي در اختيار او قرار نداد اما او براساس تفکر زمانه خود فيلمساززمانه خود شده است و آثارش هم مورد قبول مخاطب داخلي و خارجي است و هم گيشه دارد. اين اتفاق خوبي نيست که سينماي کودک به دنبال حمايت مالي و باقي کمکها از دولت باشد. در عين حال دولت مي تواند از فيلمسازاني که آثار مورد قبولي توليد کرده اند حمايت کند که آثارموفق تري توليد کنند.

يکي از حضار اين سوال را صانعي مقدم پرسيد که چگونه دولت ميتواند از فيلمسازاني که لايق هستند حمايت کند؟

صانعي مقدم توضيح داد: از طريق سوابق و آثار اين افراد ميتوان آنها را ارزيابي کرد. افرادي که منتقدان درباره آنها نظر مساعدي دارند و در جشنواره هاي داخلي و خارجي جوايز کسب کرده اند را ميتوان شناسايي کرد و براي حمايت برگزيد.

طباطبايي در اين ميان چند پيشنهاد را مطرح کرد: نميتوان صرفا براساس آثار سينماي بلند کيفيت کاريک هنرمند را شناخت. بايد به فيلمسازان کوتاه هم اعتماد کرد و آنها را مورد حمايت قرار داد.

وي افزود: آموزش و پرورش هيچ تعاملي در حوزه سينماي کودک ندارد. ما اگر بتوانيم فيلم‌هاي کودک را مثل شبکه نمايش خانگي تکثير و در مدارس منتشر کنيم، هم باعث رونق سينماي کودک و هم تاثير فرهنگي اين آثار روي کودکان و نوجوانان خواهد شد.

ايرج محمدي در ادامه مبحث، درباره رونق سينماي کودک اظهار کرد: در اين شبها هر کسي که حرف ميزند نظراتش درست است. ما همان آرمانها و نگاههاي دهه ?? را با خود يدک ميکشيم. با همين نگاه فيلم ميسازيم و فيلم‌هاي ما شکست ميخورد‌. بايد بررسي شود که چه فرقي بين دهه ?? و الان وجود دارد؟ اگر فيلم دهه ?? و ?? بسازيم فروش و جذب مخاطب آن غير ممکن است‌.

وي ادامه داد: مخاطب امروز از طريق وسايل ارتباطي با آثار جهان آشنا شده و اين نوع سينما را نمي پسندد. فيلمنامه، تکنيک و عناصر جذابي که در اين فيلمها وجود دارد، مخاطب را جذب کرده اما ما هنوز به اين سمت نرفته ايم. گذشته از بخش خصوصي و دولتي با کدام امکانات ميتوان فيلم درجه يک کودک توليد کرد؟

محمدي گفت: آيا سينماگر کودک و انيميشن امکاناتي که يک فيلمساز خارجي در اختيار دارد را در ايران دارد؟ مخاطب فکري از نظر فکري و روحي با مخاطب دهه ?? و ?? فرق دارد. ما بايد ابزاري جلو برويم که اين مخاطب را جذب کنيم‌. بخشي از اين ابزار سخت افزاري است، برخي ديگر فکر و ايده نو را شامل ميشود.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
-->