داوران بخش فيلمنامه نويسي به وحدت رويه رسيدند

داوران بخش فيلمنامه نويسي به وحدت رويه رسيدند


کارشناسان و سينماگران در گفت و گوي شبانه آسيب شناسي سينماي کودک و نوجوان و وضعيت فيلمنامه نويسي، مهم ترين مسائل فيلمنامه نويسي در اين حوزه را متوجه ساختار دراماتيک، تبيين مساله مرکزي درام و مشکلات الفبايي و اصولي در ساختار و فرم فيلمنامه ها دانستند.

به گزارش اطلاع رساني سي امين جشنواره بين المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان؛ نخستين گفت و گوي شبانه سي امين جشنواره بين المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان اصفهان به موضوع آسيب شناسي سينماي کودک و نوجوان و وضعيت فيلمنامه نويسي اين گونه سينمايي در ايران اختصاص يافت.

مجيد صديقي داور بخش گرايش هاي نو فيلمنامه نويسي و سياوش گلشيري منتقد و نويسنده، کارشناسان و سينماگران حاضر در نخستين گفت و گوي شبانه سي امين جشنواره بين المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان بودند.

گلشيري داور بخش اقتباس حرفه اي و انديشه هاي پوياي سي امين جشنواره بين المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان درباره کيفيت فيلمنامه هاي اين دوره از جشنواره گفت: سال گذشته ?? فيلم از بيش از ??? فيلمنامه راه يافته به جشنواره ساخته شد و امسال نيز قرار است ?? فيلم از فيلمنامه هاي رسيده به اين بخش، به اثر سينمايي تبديل شود.

وي درباره جايگاه و وضعيت اقتباس در فيلمنامه نويسي ايران عنوان کرد: وضعيت اقتباس به تبع از فيلمنامه نويسي در سينماي ايران خوب نيست. دانش و آگاهي از ادبيات داستاني ضعيف است و آثار در بخش اقتباس شاخصه هاي سينمايي را رعايت نمي کنند.

وي در پاسخ به اين که فيلمنامه هاي رسيده به جشنواره در بخش اقتباس چقدر در اصول اقتباس استاندارد بودند، بيان کرد: شيوه اقتباس در اين دوره چندان اصولي نبود. گويي داستاني شنيده شده و از آن الگو گرفته شده است. بنابراين بخش عمده اي از مشکل به انتخاب داستاني براي اثر بر مي گردد. به نظرم درخشان ترين آثار سينماي ايران در زمينه اقتباس در دهه ?? و ?? صورت گرفته است. اين در حالي است که در حال حاضر داستان ها متعدد ترند اما اقتباس ها مطلوب نيست.

اين نويسنده ادامه داد: در فيلمنامه ها حتي اشکالات املايي نيز علاوه بر عدم رعايت اصول نگارش فيلمنامه ديده مي شود. از ميان فيلمنامه نويسان شرکت کننده نيز ? تا ? نفر نويسندگان حرفه اي و مابقي غيرحرفه اي بودند.

صديقي از داوران بخش فيلمنامه نويسي جشنواره نيز درباره کيفيت آثار مورد ارزيابي در اين بخش و نقاط قوت و ضعف آن ها توضيح داد: ما ناگزير بوديم هر فيلمنامه را در ارزيابي با فيلمنامه هاي قبلي و بعدي خودشان مقايسه و ارزيابي کنيم. اين فيلمنامه ها از مشکلاتي رنج مي بردند. برخي از عوارض به محتواي فيلمنامه ها و به اصطلاح گرامر آن ها وارد بود. فيلمنامه نويسان با فرمت سينمايي تجربه هاي ابتدايي خود را پشت سر مي گذاشتند و به تبع مشکلات الفبايي نيز داشتند. مشکلاتي که به ساختار دراماتيک، تبيين مساله مرکزي درام به شکل تکرار شونده بر مي گشت.

وي افزود: بخش عمده اي از محتوا به عوارض فرمي، بخشي ديگر به عدم دريافت و درک درست نويسنده از جهان ذهني مخاطب هدف مربوط مي شد. بسياري از فيلمنامه ها را نمي شد به تعلقات، مسائل دغدغه هاي کودکان و نوجوانان پيوند زد. اين مسائل توامان فيلمنامه را از باورپذيري و دغدغه مندي دور مي کرد. بنابراين فيلمنامه را در نوعي تعويق رها مي کرد. همچنين در صورت ساخت فيلم از اين متن ها، نمي توان انتظار خروجي مناسبي را داشت.

اين نويسنده همچنين خاطر نشان کرد: وحدت رويه داوران با مديريت درست آقاي قاضي نظام کار ما را در داوري بخش فيلمنامه نويسي ساده تر کرد. برخورد هم کنار و هم ارزي با فيلمنامه ها صورت گرفت و اختلاف تحليلي بين داوران وجود نداشت. اگرچه ممکن است هريک از آن ها بر اساس تجربيات حرفه اي و سينمايي خود نظرات مختلفي داشته باشند.

حبيب ايل بيگي، منوچهر محمدي، رهبر قنبري، حسين قناعت،علي اکبر قاضي نظام دبير بخش فيلمنامه نويسي سي امين جشنواره بين المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان و... ديگر سينماگران حاضر در اين گفت و گوي تفصيلي و تحليلي جشنواره بودند.

همچنين اجرا و کارشناسي گفت و گوهاي شبانه اين رويداد سينمايي را وحيد نيکخواه آزاد نويسنده و کارگردان سينماي کودک و نوجوان بر عهده دارد.

گفتني است سي امين جشنواره بين المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان تا ?? تير ماه در شهر اصفهان ادامه دارد.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
-->