بايد سينماي کودک و نوجوان را زنده نگه داريم

بايد سينماي کودک و نوجوان را زنده نگه داريم


هاتف عليمرداني گفت: اگر جشنواره کودک نباشد، چراغ سينماي کودک خاموش خواهد شد و اين جشنواره به ما يادآوري مي‌کند که پيش‌تر اندوخته‌اي داشتيم که امروز ديگر آن را نداريم و مي‌توان گفت که جشنواره کودک نفس سينماي کودکان و نوجوانان است.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هاتف عليمرداني کارگردان فيلم‌هايي چون «به خاطر پونه» و «راز دشت تاران» درخصوص تاثيري که فيلم کودک بر روند رشد و تربيت کودک مي‌گذارد، گفت: تاثيري که فيلم، روي کودک مي‌گذارد، در هر سني متفاوت است، براي مثال کودک تا دو سالگي نبايد تلويزيون تماشا کند و فيلم ببيند، اما از دو سالگي به بعد، فيلم مبحثي تاثيرگذار بر او خواهد بود و اگر فيلم‌سازان اين عرصه شناخت کافي از محتوا و توليد داشته باشند، در رهنمون کردن کودکان به سمت مسائل آموزشي کمک خواهد شد، چون زماني که کودک خود را مقابل تلويزيون مي ‌يند، غرق در دنياي فانتزي و کودکانه شده و گاه از جهان واقعي دور مي شود و خود را در قالب شخصيت اصلي قصه تصور مي‌کند.
وي ادامه داد: به همين علت، بحث به روزرساني در سينماي کودک نيز اهميت مي‌يابد و فيلم‌ساز ملزم مي‌شود که از بحث ويژوال افکت در کار خود استفاده کند و با حجم انبوهي از تکنولوژي‌ها و تکنيک‌هاي فيلم‌سازي رو‌به‌رو مي‌شود، بنابراين نبايد شاهد توليدات ساده‌انگارانه باشيم و سطح سليقه فيلم‌سازان بايد با ميزان توقع و سليقه کودکان برابر شود تا اين روزها که بچه‌ها به علم روز جهان مجهز هستند، شاهد جاماندن فيلم‌سازان از نباشيم.
عليمرداني در خصوص کمکي که جشنواره به سينماي کودک مي‌کند، گفت: از جشنواره کودکان و نوجوانان بايد استفاده کرد تا در آن آموزش داشته باشيم و به عيب‌يابي وضعيت امروزه اين ژانر بپردازيم و من، براي سينماي کودک آرزوي بهترين‌ها را دارم و مي‌دانم که عليرضا رضاداد هم فردي کاربلد و مثمر ثمر است که مي‌تواند سينماي کودک را نجات دهد.
کارگردان «مردن به وقت شهريور» در خصوص علاقه‌مندي‌اش به سينما کودک گفت: من علاقه و دغدغه زيادي در سينما کودک حس مي‌کردم، ولي عطاي آن را به لقايش بخشيدم و شيفته جذابيت‌هاي سينما اجتماعي شدم، ولي اگر فضا فراهم شود، هنوز هم علاقه به ساختن فيلم‌هاي کودک دارم.
وي ادامه داد: ما براي حوزه سينما کودک بايد سرمايه‌گذاري کنيم، بخش کودک سينما، آنچنان اثر ماندگاري را در ده سال اخير از خود به جا نگذاشته است و اين در حالي است که پول‌ساز‌ترين بخش سينما، حوزه کودکان و نوجوانان است و من معتقدم که اگر در همين زمان هم دوباره آثاري مانند «کلاه قرمزي» و «شهر موش‌ها» را اکران کنيم، سالن‌هاي سينما پر مي‌شوند و شاهد اين مدعا هم همان عروسک معروف برنامه «خندوانه» است که ابعاد شهرت‌اش وسيع است و به واسطه همان عروسک، امروز تمامي مردم «خندوانه» را مي‌شناسند.
عليمرداني با اشاره به راه‌حلي براي مشکل دور بودن فيلم‌سازان از زبان و دغدغه کودکان، گفت: به نظرم در اين عرصه نياز به يادگيري، افزايش مي‌يابد و بايد نهاد و گروهي براي حل مسايل اين حرفه تشکيل شود و البته من دانش عليرضا رضاداد را در اين زمينه قبول دارم.
وي ادامه داد: فيلم‌ساز کودک بايد پرورش بيابد و دوره ببينند تا از اين روش با دنياي فانتزي کودک روبه‌رو شود، چون اين روزها بحث فيلم‌سازي ديجيتال در ايران جا نيفتاده است و فيلم‌سازان ما بيشتر بر مبناي احساسات خود فيلم مي‌سازند که بايد توجه داشته باشيم که بخش احساس در حوزه سينماي اجتماعي جواب مي‌دهد، ولي براي ساخت فيلم کودک، کارگردان بايد ترکيب جلوه‌هاي ويژه ميداني و کامپيوتري را بلد باشد.
اين کارگردان در خصوص اهميت جشنواره بين‌المللي کودکان و نوجوانان گفت: اگر جشنواره کودک نباشد، چراغ سينماي کودک خاموش خواهد شد و اين جشنواره به ما يادآوري مي‌کند که پيش‌تر اندوخته‌اي داشتيم که امروز ديگر آن را نداريم و مي‌توان گفت که جشنواره کودک نفس سينماي کودکان و نوجوانان است و ما بايد اين سينما را زنده نگه داريم.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
-->