بنیاد سینمایی فارابی
تاریخ: 25 آذر 1398

طراحي «مسخره‌باز» در «يک فيلم دو طراحي» بررسي شد

  • کد خبر: 102100
  • تعداد مشاهده خبر: (610)
  • نویسنده: SuperUser Account
  • گروه خبر: اخبار عمومی

چهارمين نشست تخصصي «يک فيلم دو طراحي» با بررسي طراحي فيلم «مسخره‌باز» در بنياد سينمايي فارابي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، در ادامه نشست‌هاي همايش تخصصي «يک فيلم دو طراحي» که به همت انجمن صنفي طراحان فيلم و با همکاري بنياد سينمايي فارابي برگزار مي‌شود، عصر يکشنبه ?? آذر، نشست تخصصي طراحي فيلم «مسخره‌باز» در سالن زنده‌ياد عباس کيارستمي بنياد سينمايي فارابي برگزار شد.
در اين نشست تخصصي پس از پخش کليپ معرفي «سهيل دانش اشراقي» (طراح صحنه) با هدف انتقال تجربه به اعضاي انجمن صنفي طراحان فيلم و علاقه‌مندان به‌نمايش درآمد و در ادامه، «دانش اشراقي» از تجربيات و ايده‌هاي اوليه در طراحي صحنه و طراحي لباس اين فيلم سخن گفت.
او در اين بخش ضمن رجوع به فيلمنامه اوليه، به ايده‌ها و کانسپت‌هاي اوليه و روند پيشرفت فيلم تا ساخته شدن نهايي اشاره کرد و برخي منابع بصري، تصويرسازي‌ها و استوري‌بردهاي اوليه و اتودهاي نهايي طراحي صحنه فيلم به تصوير درآمد و درباره آنها صحبت شد.
در ادامه نشست کليپ معرفي «الهام معين» طراح لباس فيلم پخش شد. معين ابتدا به کلياتي درباره کار، مطالعه فيلمنامه، تجربيات پيشين خود با همايون غني‌زاده و تفاوت‌هاي ماهوي طراحي لباس در تئاتر و سينما اشاره کرد. او گفت: در سينما همه چيز را بايد از دريچه دوربين ديد. من تخيل همايون غني‌زاده را به واسطه کارهاي قبلي مي‌شناختم و تلاش کردم در مسير تخيل او حرکت کنم. بعد از بررسي جزييات فيلمنامه، شروع به جمع‌آوري نقاشي و يکسري از فيلم‌ها کردم و فضاي ترسيم شده را تشريح کردم و در ادامه نگاه من، کارگردان و فيلمبردار در يک مسير همگن شد و خوشبختانه اين هماهنگي در فيلم مسخره‌باز جواب داد.
الهام معين ضمن بررسي منابعي که به طراحي لباس فيلم انجاميد، به نقاشي‌هاي نورمن راکوول اشاره کرد که به سبک بصري فيلم نزديک بود و گفت: طراحي لباس هر يک از شخصيت‌هاي فيلم بر اساس ذهنيات ترسيم شده انجام شد. به ويژه نقش دانش (صابر ابر) که بر اساس توهم و ذهن او و دلبستگي‌اش به کاراکترهاي فيلم‌هاي تاريخ سينما طراحي شد.
در ادامه، دانش‌اشراقي و معين از هم‌افزايي و هماهنگي خود با علي قاضي مدير فيلمبرداري فيلم در انتخاب رنگ‌هاي فيلم صحبت کردند.
در بخش ديگر نشست، با پخش بخش‌هايي از پشت صحنه فيلم، بخش اول نشست به پايان رسيد و بخش دوم نشست در قالب پرسش و پاسخ ادامه پيدا کرد.
در حاشيه اين نشست، محسن شاه‌ابراهيمي مدير هنري برجسته سينماي ايران در کنار فعالان اين عرصه، کيک تولد خود را فوت کرد.
سلسله نشست‌هاي «يک فيلم دو طراحي» با هدف انتقال تجربه در بين طراحان و ساير صنوف‌ و ‌دانشجويان و علاقمندان با حمايت هيات مديره و کميته فرهنگي انجمن طراحان‌ فيلم و بنياد سينمايي فارابي برگزار مي‌شود و در چهارمين جلسه که بيش از سه ساعت به طول انجاميد با استقبال جالب‌توجه طراحان، متخصصان و دانشجويان همراه بود.
گزارش تصويري اين نشست