راضیه تجار تأکید کرد:
ضرورت وجود نهادهایی برای پشتیبانی از فیلم‌نامه‌نویسی در عرصه انقلاب اسلامی

راضیه تجاز نویسنده و مدرس تأکید کرد: وجود مراکز ونهادهایی که با پشتیبانی، ترغیب  و جهت‌دهی به نویسندگان، فیلم‌نامه نویسی در عرصه انقلاب اسلامی را تسهیل کنند، ضروری است.

راضیه تجار، نویسنده و مدرس نویسندگی در گفت‌وگو با ستاد خبری نخستین جشنواره مستقل فیلم‌نامه‌نویسی انقلاب درباره دلایل کمبود فیلم‌نامه‌های انقلابی در عرصه سینمای کشور، گفت: یکی از دلایل مغفول ماندن فیلم‌نامه نویسی انقلاب، وقوع 8 سال دفاع مقدس در تاریخ کشور، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب است که همه‌چیز را تحت تاثیر قرار داد و ذهن‌ها را متوجه آن بخش از انقلاب کرد.
وی با اشاره به این که مبحث پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 و فرهنگ‌سازی در این مورد تازه چند سالی است که در کشور مطرح شده است و مورد توجه اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفته، بیان کرد: البته باید توجه داشت که در عرصه سینما، یکی از موضوعات اساسی مسئله گیشه و بازگشت سرمایه است.

 

تجار تصریح کرد: با توجه به این که اقتصاد و بازخورد مالی در این عرصه از اهمیت بالایی برخوردار است، ترس از عدم برگشت مالی  یکی دیگر از دلایل است که حضور افراد را در این عرصه کمرنگ کرده است.
به گفته تجار،‌ ترس از مسائل اقتصادی باعث می‌شود که از همان ابتدا سرمایه‌گذاران کمتر به این حوزه بپردازند و در نتیجه فیلم‌نامه‌ای هم سفارش داده نمی‌شود که تنوع و تفکر زیادی در حوزه فیلم‌نامه نویسی انقلاب وجود داشته باشد.
وی حضور موفقیت‌آمیز فیلم نامه‌های انقلاب را  منوط به شناخت دقیق فیلمنامه‌نویس از نیازهای روز مردم  و به‌کارگیری عنصر خلاقیت بیان عنوان کرد.
این نویسنده به برخی مثال‌های موفق سینمایی در ژانر دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: «آژانس شیشه‌ای» و «لیلی با من است» نمونه‌هایی از حضور دو عامل شناخت و نوآوری  در فیلمنامه و موفقیت آن در عرصه سینمای دفاع مقدس هستند که البته این عوامل نیز در نتیجه تنوع و توجه به این حوزه به وجود آمده است.
وی به محدودیت‌هایی که برای فیلم‌نامه‌نویسان در این عرصه وجود دارد نیز اشاره کرد و گفت: اگر فیلمنامه‌نویسی بخواهد در ژانر سیاسی کار کند و بخش سیاسی انقلاب را پررنگ‌تر دنبال کند، باید توانایی پرورش ذهن خود را داشته باشد، به عبارت دیگر باید دست فیلمنامه نویس باز گذاشته شود. همین امر نیز نشان می‌دهد که هر کسی نمی تواند به این عرصه ورود پیدا کند.
این نویسنده در پایان در این باره که اهداف مذکور در فیلم‌نامه نویسی انقلاب در چه شرایطی میسر خواهد شد نیز تأکید کرد: به منظور تحقق این اهداف وجود مراکز  ونهادهایی که با پشتیبانی ، ترغیب  و جهت‌دهی به نویسندگان این امر را تسهیل کنند، ضروری به نظر می‌رسد.

Farabi Cinema Foundation
www.fcf.ir