امروز: شنبه 1397/06/31
×
محمدمهدی حیدریان:
اختصاص 60 درصد بودجه فارابی به مشارکت در حوزه تولید/تشکیل شورای تخصصی تولید مشترک و تولید محتوا در بنیاد سینمایی فارابی

محمدمهدی حیدریان به همراه تعدادی از مدیران سازمان سینمایی در نشستی خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدمهدی حیدریان در ابتدای سخنانش ضمن تسلیت درگذشت دو تن از اهالی سینما و تلویزیون، درگذشت زنده‌یاد همایون شهنواز و لوون هفتوان را تسلیت گفت.

رئیس سازمان سینمایی گفت: برای تدوین برنامه جامع سینما، مدیران و همچنین کارشناسان زیادی زمان گذاشتند و این برنامه تدوین شد. تلاش ما این است که هیچ اقدامی در سازمان سینمایی و مجموعه بخش خصوصی صورت نگیرد، مگر در چارچوب مفهومی و برنامه‌ای این برنامه جامع تا به اهداف تعریف شده دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در سالی که گذشت تلاش کردیم که تصدی گری را در حوزه سینما کم کنیم و اجرا را در بخش خصوصی داشته باشیم و سازمان سینمایی هم نظارت بیشتر خود را در حوزه‌هایی که به صنف یا بخش خصوصی واگذار شده، اعمال کند.

حیدریان همچنین گفت: در پاره‌ای نقاط منافع بخشی صنوف باعث می‌شود که بر منافع عمومی چشم بپوشند. به طور کلی، منافع بخشی و منافع کوتاه مدت می‌توان آفت هر برنامه‌ای باشد و به ضرر سینما خواهد بود. از این بابت نظارت ما در سازمان هدفمند و البته سیستمی شفاف خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی درباره اکران فیلم‌ها افزود: از جمله این موارد نظارتی، نظام‌نامه اکران است که عمده دوستان در بخش خصوصی و اصحاب رسانه درباره آن نکته‌هایی دارند که به نظرم تا حد زیادی درست است. اکران مرحله‌ای است که تمام تلاش خانواده سینما باید به بار بنشیند و اگر قرار باشد اکران به دلیل عملکرد و نگاه محدود ما باعث از بین رفتن مخاطب بشود، به ضرر همه ابعاد سینما خواهد بود. بنابراین باید قاعده اکران به نحوی اصلاح می‌شد تا بتوانیم مخاطب بالقوه را به مخاطب بالفعل تبدیل کنیم. سعی کردیم در نظام‌نامه جدید این نکات را مدنظر قرار بدهیم. شب گذشته این نظام‌نامه از سوی خانه سینما تحویل شد.

حیدریان با توجه به افزایش ساخت سالن‌های سینمایی بیان کرد: در سالی که گذشت هر سه روز یک سالن به ظرفیت نمایش کشور اضافه شد. لذا می‌توانیم تعداد بیشتری فیلم اکران کنیم. همچنین سال گذشته، هر سه روز یک فیلم ساخته شد.

همچنین وی افزود: ما در پروانه ساخت باید امنیت شغلی که مدنظر بسیاری از همکاران و اصحاب رسانه است را مورد توجه قرار دهیم. در یک سینمای حرفه‌ای، باید همه عوامل حرفه‌ای انتخاب شوند. بنابراین استفاده از اهالی رسمی و دارای شناسنامه صنوف یکی از الزامات پروانه ساخت خواهد بود. بنابراین پروانه ساخت دو قسمت خواهد بود؛ اول موافقت اصولی و سپس بررسی استفاده از عوامل حرفه‌ای سینما. به هرحال ما به سمت داشتن تهیه‌کننده صاحب اختیار و مسئول پیش خواهیم رفت. این روند آغاز شده است. تهیه‌کننده‌ای که نتواند چشم انداز فیلم، منافع ملی و مصالح را درست تشخیص دهد، قطعا به ضرر صنعت سینما عمل خواهد کرد. ما به این سمت حرکت خواهیم کرد. بنابراین نظام تهیه‌کنندگی را پس از نظام اکران به سرانجام خواهیم رساند.

حیدریان: مردم در فیلم و سالن شریک می‌شوند
حیدریان در ادامه نشست خبری افزود: ما باید نسبت به سرمایه‌های مجهول الهویه مراقبت کنیم که در پروانه ساخت خواهد شد اما در این بسته، راه‌های جدیدی را هم پیش روی تهیه کننده قرار می‌دهد. از جمله ایجاد صندوق سرمایه گذاری، اوراق منفعت، و... پیش بینی شده است که در نظام‌نامه جدید اعلام خواهد شد. این امکان اگر درست برنامه‌ریزی شود، تمام مردم شرکای ما در مالکیت فیلم و سالن خواهند بود.

همچنین درباره برگزاری جشنواره‌ها گفت: برگزاری جشنواره در همه شهرها یکی دیگر از برنامه‌هاست. ما باید عدالت فرهنگی را مدنظر قرار دهیم و حمایت و تلاش می‌کنیم که جشنواره‌های ملی ما در همه استان‌ها به نمایش در بیاید. تجربه جشنواره فجر امسال نشان داد که این نمایش‌ها در شهرها، ارزش زیادی از نظر معنوی خواهد داشت.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در سال گذشته، بنیاد سینمایی فارابی برای اولین سال، پرداخت وام را از طریق بانک‌ها پیگیری کرد، گفت: در اعطای این وام‌های قرض‌الحسنه و یا با سود 4 درصد، مشکلاتی وجود داشت اما در حال تسهیل این روند برای سال آتی هستیم. در این راستا، 60 درصد بودجه فارابی به مشارکت در حوزه تولید نیروهای جوان خلاق هزینه خواهد شد. این نیروها چشم امید و آینده سینمای ایران هستند.

حیدریان: با وزارت امور خارجه و وزارت صنعت مذاکره شده است
رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت: نظام ارتباطی بین سازمان و صنوف تغییراتی خواهد داشت. یکی از این تغییرات احیای شورای صیانت در خانه سینما خواهد بود. ما باید اختلافات احتمالی در حوزه‌ها را در داخل همان حوزه حل کنیم. وقتی نگاه به تولید استاندارد وجود دارد، نگاه جدی به ساماندهی حضور تجاری سینمای ایران خواهیم داشت. در همین مورد با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره شد و جایزه صادراتی برای این بخش پیش بینی شد.

همچنین افزود: تلاش خواهیم کرد که در سال آینده نزدیک به 100 سالن به مجموعه سینمای ایران اضافه شود.

وی گفت: در حوزه بازارهای منطقه‌ای و جهانی و همچنین اکران در سینمای کشورهای دیگر، مذاکراتی با وزارت امور خارجه انجام شده است که نتایج نهایی آن اعلام می‌شود تا بتوانیم آثارمان را در کشورهای دیگر به نمایش بگذاریم و از این طریق، افتخارآفرینی به نفع سینمای جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

در ادامه درخصوص نمایش فیلم‌های برای اهالی رسانه گفت: ان شالله آقای نجفی در سال آینده، سالن‌هایی در نظر بگیرند که همه فیلم‌ها توسط اصحاب رسانه و منتقدان دیده شود تا به یک تحلیل منصفانه و درست از فیلم‌ها برسیم تا بتوانیم در جهت پیشرفت سینما حرکت کنیم. همچنین اگر معتقدید کارگاه‌های آموزشی، ورک‌شاپ‌ها و... نیاز است، ما از آن پشتیبانی می‌کنیم.

پرسش و پاسخ اصحاب رسانه با رییس سازمان سینمایی
حیدریان درباره تولید مشترک و تولید محتوا به خبرنگار ICN گفت: در نظام‌نامه‌، اقدام جدی در این زمینه پیش‌بینی و در این زمینه مذاکراتی هم انجام شده است. همچنین در حوزه تولید محتوا ضعف جدی وجود دارد. ما شروع به فعالیت در این زمینه کرده‌ایم. در این حوزه یک شورای تخصصی بین سازمانی در بنیاد فارابی تشکیل شده است. در حال بحث و تبادل نظر درباره ایده‌ها و سوژه‌ها با سازمان‌ها هستیم تا آن‌ها را به تهیه کنندگان و... ارائه دهیم. امیدوارم که خروجی‌های قابل اعتنایی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ خبرنگار تسنیم درباره تاثیر علیرضا رضاداد در سازمان سنمایی پاسخ داد: آقای رضاداد از دوستان و همکاران نزدیک من در صدا و سیما بودند و من از ایشان دعوت به همکاری کردم. این همکاری به اوایل سال 81 و 82 باز می‌گردد. به دلیل اینکه ایشان بازنشست هستند، امکان استفاده از ایشان در پست‌های مدیریتی وجود ندارد و به این دلیل، ایشان حکم مشاوره دارند و هرجا که نیاز است ورود می‌کنند. باید توجه کرد که در سازمان سینمایی کارهای متعددی وجود دارد و ما نیاز به همکاری با عزیزان بسیار زیادی داریم. نقش ایشان در حوزه مشاوره و همچنین مسئولیت‌هایی است که مستقیما به ایشان داده می‌شود.

حیدریان در پاسخ درباره ممیزی مجدد فیلم‌های جشنواره فجر در زمان اکران گفت: چون امسال همه فیلم‌ها توسط همه اعضای شورای پروانه نمایش دیده شده است، از نظر من، نیاز مجددی به بررسی آثار وجود ندارد؛ مگر آنکه تهیه‌کننده بخواهد تغییر جدیدی در فیلم ایجاد کند. درباره فیلمی که ممکن است دچار سوء تفاهمی در جشنواره شده باشد، در موارد بسیار بسیار معدود، شاید یک یا دو مورد، ممکن است ملاحظاتی وجود داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی درباره شفاف‌سازی هزینه‌های جشنواره فجر به خبرنگار ایرنا گفت: عزم ما بر شفاف‌سازی است. ما درباره اکران و همچنین مسائل دیگر، سوالاتی در حوزه شفاف‌سازی وجود دارد که تا آخر هفته در سامانه دسترسی آزاد پاسخ داده می‌شود. درباره جشنواره فجر، آقای داروغه‌زاده عزم جدی بر مدیریت هزینه‌ها داشتند و ما حداکثر 40 درصد بودجه جشنواره 95 را در جشنواره 96 هزینه کردیم. همچنین در این هفته جلسه‌ای برگزار خواهد شد که به نوعی بررسی جشنواره گذشته و به نوعی شورای سیاست‌گذاری جشنواره سال آتی خواهد بود. همچنین در این جلسه بر ابقا یا تغییر دبیر سال آتی فجر تصمیم گرفته می‌شود که البته بنده نظری در مخالفت برای ابقای ایشان ندارم.

همچنین باید اشاره کنم که آقای رجبی فروتن مسئولیت دسترسی آزاد اطلاعات در سازمان سینمایی را برعهده گرفته‌اند و هر کس می‌تواند سوالاتش را بدون واسطه از ایشان بپرسد.

حیدریان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری مهر درباره مشکل بودجه و سوالاتی درباره انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مدرسه ملی سینما گفت: درباره سینمای جوان، بدهی به سینماگران پرداخت شده است. البته بودجه مساله عمومی ما در تمام بخشهای سینمایی است؛ اگرچه درصد بودجه دریافتی ما از سازمان برنامه و بودجه، 74 درصد است. به تناسب، تمامی زیرمجموعه‌ها بودجه‌های خود را دریافت کرده است. نه در حوزه سینمای جوان و نه در مرکز گسترش و... بنایی بر تعطیلی نخواهد بود. ما تا آخر سال بدهی‌ای به سینماگران نخواهیم داشت. علاوه بر این، ما در سال آینده، دفاتر انجمن را گسترش جدی خواهیم داشت. ما حتما به انجمن سینمای جوان نیاز داریم. البته در جایی که بخش خصوصی وجود دارد، ما ورود نمی‌کنیم اما انجمن با مرکز رسانه‌های دیجیتال ارشاد تفاهم کرده است که بتواند آموزش فیلمسازی آنلاین را نیز به عنوان یک آموزش عمومی مدنظر قرار دهد.

در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جلسات خوبی برای سال آینده برگزار شده است و ما یک جهش معقول را با ایجاد معاونت اندیشه انتظار داریم. مرکز گسترش باید در حوزه مستندهای سینمایی و انیمیشن تمرکز خواهد کرد. ما در حوزه انیمیشن پتانسیل ویژه‌ای داریم که باید به سامان برسد. ما از این روند حمایت می‌کنیم.

درباره تعطیلی مدرسه ملی سینما، بنایی بر تعطیلی ندارد. اکنون خروجی مراکز آموزشی 2000 دانشجوی فیلمسازی است، بنابراین آموزش در مدرسه ملی، اولویت ما نیست. وظیفه مدرسه دو مورد خواهد بود: ارتقای مهارت دانش‌های جدید در حوزه سینماست و دوم نیز ایجاد ارتباط با دانشجویان رشته سینما و هدایت آن‌هاست. در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با 9 دانشگاه امضا شده است و همکاری‌هایی نیز با خانه سینما انجام خواهد شد.

حیدریان درباره وضعیت گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: هنر و تجربه از نظر من ضروریست برای سینمایی که باید فرمول اقتصادی خود را حفظ کند اما باید توجه کرد که از فرمول هنر و تجربه را نداشته باشیم، به سرعت دست سینماگران از ابداعات خالی خواهد شد. معنای هنر و تجربه این نیست که یکسری فیلم که نمی‌تواند اکران شود، در آن بخش نمایش داده شود. هنر و تجربه به کار اول و دوم یک فیلمساز ربطی ندارد، بلکه باید کاری نو و ویژه باشد. ما در توافقاتی با 31 استان، حداقل 20 استان را اجبار کردیم که آثار هنر و تجربه را نمایش دهند؛ اما با یک روال منطقی. ان شالله در سال آینده، هنر و تجربه در سطح وسیع‌تر اما منطقی نمایش داشته باشد.

حیدریان در پاسخ به روزنامه اعتماد درباره اعتراض احمد نجفی به وضعیت اکران فیلمش گفت: طبیعی است که این روش را نمی‌پسندم چرا که این روش، یک روش فرهنگی نیست. ما موضوع اکران را به دقت بررسی می‌کنیم اما نمی‌توانیم یک سالن سینمای 300 نفری را به زور برای فیلمی نگه داریم که به حق یا ناحق دو بلیت فروخته است. مورد دیگر اینکه در نظام‌نامه اکران در حال تلاش هستیم که فیلم‌ با مخاطبین متفاوت با شرایط متفاوتی اکران شود که به دست افراد مورد نظر برسد. یکی از اقدامات رده بندی سنی فیلم‌ها، نظارت بر کارگروه اکران و امکان شکایت از روند اکران، گروه هنر و تجربه و... از جمله برنامه‌هاست. البته دیدم که فرد دیگری هم درباره اقدام مشابهی سخن گفته بودند. این روند درستی نیست. من به آقای نجفی گفته‌ام که همه فیلم‌ها برای اصحاب رسانه نمایش داده شود تا شما بتوانید به فیلم‌ها کمک کنید که مخاطبان خود را پیدا کنند.

رئیس سازمان سینمایی درباره جشنواره فیلم اولی‌ها افزود: ما یک جشنواره حرفه‌ای فیلم فجر برای تولیدات سینمای ایران داریم که بدون تبصره خواهد بود. هرکس متقاضی حضور در این جشنواره است، می‌تواند در آن شرکت کند. باید این قاعده رقابت را بپذیریم. جایزه استعداد درخشان جشنواره، تنها توجه ویژه‌ای است که به فیلمسازان جوان تازه ورود کرده به سینما خواهیم داشت. درباره جشنواره فیلم اول، درحال نظرسنجی و بررسی جدی هستیم. اگر این جشنواره بتواند به بهتر دیده شدن فیلمسازان اول کمک کند، قطعا آن را برگزار می‌کنیم. تا الان نتایج بررسی مثبت بوده است.

حیدریان درباره برنامه جامع سازمان سینمایی چقدر متناسب و منطبق با وضعیت روز سینمای ایران است به سایت سینما مثبت گفت: ما این برنامه را اجرا خواهیم کرد و از سر تفنن آن را طراحی نکرده‌ایم. کارشناسان مختلف عملیاتی بودن آن را بررسی کرده‌اند.

همچنین حیدریان درباره اینکه گفته می‌شود سازمان سینمایی دنبال فیلم خنثی است و نمایش ندادن بعضی فیلم‌ها حق‌الناس است (تیوال) گفت: یک طرف حق‌الناس هزینه تولید یک فیلم و طرف دیگر آن، مردم هستند که با یک اثر هنری که در چارچوب قانون ساخته شده، روبرو می‌شوند. ما دنبال فیلم خنثی یا کارگردان خنثی‌ساز نیستیم. ما به نقد درون خانواده معتقد هستیم. در سینمای دنیا هم همین نقد درون را می‌بینید. ما نمی‌توانیم مردم را ناامید کنیم، نمی‌توانیم یاس افکنی بکنیم. سینما باید به مردم نشان بدهد که باید با قدرت ایستاد و مشکلات را حل کند. ما سال آینده انشالله با یک سینمایی قوی و در نقد روبرو خواهیم بود و تلاش‌مان در این زمینه خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ ایسنا درباره توجه به سینمای تجربی در مرکز گسترش و کمیته رفع توقیف آثار گفت: بحث تولید آثار تجربی مدت‌ها قبل از مرکز گسترش بیرون آمد و مرکز قرار است با قدرت در حوزه مستند سینمایی و انیمیشن فعالیت کند. ما نمی‌توانیم وظیفه تلویزیون را هم در تولید مستند ایفا کنیم. ترجیح می‌دهیم که در حوزه مستند سینمایی فعالیت جدی‌تری داشته باشیم.

درباره سوال دیگر هم باید بگویم که عزم ما این است تلاش کنیم با نظر صاحبان اثر، حداقل اصلاحات لازم و واجب را انجام دهیم که فیلم قابل اکران باشد. این روند را دنبال می‌کنیم. فیلمی ممکن است 5 سال قبل توقیف شده باشد و به مرور این روند جلو خواهد رفت و تعیین تکلیف می‌شود. تلاش می‌کنیم که کارگردان هم در نهایت از این روند ناراضی نباشد.

حیدریان در پاسخ مشکل امنیت شغلی سینماگران و تاسیس صندوق بیکاری و همچنین رابطه با صنوف (ایلنا) گفت: صندوق بیکاری هیچ وقت تاسیس نشده است و به لحاظ قانونی نیز امکان تاسیس مجزا نیست. شرط استفاده از این صندوق هم آن است که شما یک کارفرمایی داشته باشید و مسائل مرتبط با آن را رعایت کنید . لذا نمی‌توانیم از این صندوق در سینما استفاده کنیم. بنابراین این مشکل باید در خانه سینما حل شود. برای این منظور نیز خانه سینما باید دارای منابع پایدار مالی باشد تا بتواند به اهالی صنف رسیدگی کند. در این زمینه در سال جاری، بیمه تمامی سینماگران مدنظر قرار گرفت و اقدامات دیگری نیز پیش‌بینی شده است. لذا ما در حال کمک به خانه سینما برای ایجاد منابع پایدار هستیم اما کار اساسی‌تر در این زمینه، تامین امنیت شغلی است. اینکه تهیه‌کننده‌ای خانوادگی فیلم تولید کند و به صنعت سینما توجه نکند، کاری از پیش نمی‌بریم. ما در نظام‌نامه جدید و در شورای پروانه ساخت به استفاده از افراد با شماره پروانه صنفی تاکید خواهیم کرد.

وی افزود: درباره نوع رابطه سازمان سینمایی با صنوف اینگونه خواهد بود که نگارش دستورالعمل‌ها و ضوابط و همچنین اجرای آن برعهده صنف، تصویب و نظارت بر اجرای آن برعهده سازمان سینمایی است. به عنوان مثال بحث‌های مربوط به نظام تهیه‌کنندگی با تهیه‌کنندگان انجام شده است و در ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

در ادامه همچنین گفت: چه الزامی برای اکران فیلم‌های کم فروش در هنر و تجربه وجود دارد و همچنین پرسشی درباره حضور منوچهر شاهسواری در شوراهای مختلف (روزنامه جوان): وظیفه هنر و تجربه، ایجاد تجربیات و ابداعات جدید در حوزه سینما است. ضمن اینکه قرار نیست نمایش این فیلم‌ها در استان‌ها، ضربه ای به روند اکران طبیعی سینما بزند. این نکته را توجه داشته باشید که ما هر زمان به این نتیجه برسیم که هنر و تجربه کارکرد ندارد، آن را تعطیل می‌کنیم اما اکنون هنر و تجربه با برنامه‌ریزی درست می‌تواند کارکرد خودش را داشته باشد و به سمت ایجاد ابداعات جدید در سینما حرکت کند؛ البته اینکه کدام فیلم هنر و تجربه است و کدام فیلم نیست را باید در سال آینده با دقت بیشتری بررسی کنند. اگر این روند به درستی و منطقی جلو برود، قطعا کارکردهای آن برای سینمای ایران وجود خواهد داشت.

حیدریان درباره سوال مربوط به آقای شاهسواری نیز باید بگویم که با خانواده سینما مهربان‌تر باشید و گفت: در خانه سینما یک مدیرعامل وجود دارد که در دوره بعد تغییر می‌کند. ایشان در جلسات شرکت می‌کنند و این عضویت در شورا، شغل محسوب نمی‌شود بلکه باید به دلیل جایگاهشان در صنوف، در جلسات شرکت کنند؛ قطعا در این جلسات، رییس یکی از صنوف نمی‌تواند به نمایندگی از همه صنف‌ها صحبت کند. ضمن اینکه توجه کنید که عضویت در شورا و شرکت در جلسات مرتبط با وظیفه حمایت از سینماگران شغل محسوب نمی‌شود. ایشان در جلسه شرکت می‌کنند و سپس با تمام صنوف جلسه می‌گذارند. انصافا آقای شاهسواری امانت‌دارانه در این زمینه فعالیت می‌کنند.

کد: 1076 | يكشنبه 20 اسفند 1396 ساعت 17:07
320
FCF News | يكشنبه 20 اسفند 1396 ساعت 17:07