امروز: سه شنبه 1396/08/30
×
آسیب شناسی سینمای کودک و نوجوان در آخرین گفت و گوی شبانه


آخرین گفت و گوی شبانه سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور کمال تبریزی، بهروز شعیبی، غلامرضا رمضانی، سیروس الوند، وحید نیکخواه آزاد و جمعی از شرکت کنندگان این رویداد در تالار چشم انداز هتل کوثر برگزار شد.

شعیبی: وضعیت پخش سینمای کودک نیاز به فرهنگ سازی دارد

به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان؛ در ابتدای این جلسه پس از توضیحات وحید نیکخواه آزاد مجری و کارشناس گفت و گوهای شبانه درباره اهداف و موضوعات نشست، بهروز شعیبی با اشاره به ظرفیت های سینمای کودک و نوجوان گفت: شاید یکی از بخش‌هایی که به صورت مشخص در سینما مخاطب دارد، سینمای کودک است؛ ذکاوتی که آن ها در دهه ۶۰ داشتند سبب شد به این نتیجه برسند تا جشنواره ای را به یکی از بخش های سینما اختصاص دهند، نسل ها جا به جا می شوند، در این مدت آنطور که باید نتوانستم درباره کودک فیلم بسازم.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه حاکم بر تولید سینما تمایلی به سینمای کودک ندارد. اتفاقی که برای پخش فیلم کودک در حال رخ دادن است، اتفاق خوبی نیست و در صورت عدم اکران اثر، انگار آن کار به عنوان رزومه ای برای کارگردان به شمار نمی آید.

این فیلمساز ادامه داد: برخی فیلم ها در جشنواره به نوعی نمایش داده شدند که انگار پخش کننده فیلم تنها قصد حضور در آن را داشته است. باید تلاش کرد تا فیلم دیده شود و مخاطب برای آن حضور پیدا کند و پخش کننده باید در این زمینه حرکت کند و اگر این اتفاق درست شود انگیزه برای کسانی که در حال تلاش هستند بیشتر است. بسیاری از فیلم سازان امروز فکر می کنند درباره کودک فیلم ساختن محتوایی ندارد. در صورتی که باید شرایط برای حضور فیلم کودک در سینما فراهم شود.

وی با بیان این که پخش سینمای کودک به فرهنگسازی نیاز دارد، بیان کرد: زمانی که در یک کشور مشکلی پیش می آید، یک تیم فلسفه برای بحران دست به کار می شوند. در سینما نیز باید اینگونه عمل کنیم، پخش سینمای کودک نیاز به یک فرهنگسازی دارد و باید جا بیندازیم که پدر و مادر یاد بگیرند برای فرزندان خود نیز زمان بگذارند.

این سینماگر همچنین خاطر نشان کرد: هر فیلمی قرار است از لایه و سطح اولیه عبور کند، نیاز به تحقیق دارد. اگر می خواهیم برای آینده کاری خودمان کاری را در نظر بگیریم، باید تبلیغات آن را آغاز کنیم. کار کودک نیاز به حرس های بسیار ظریفی دارد، امروز باید به این فکر کنیم که ابتدا احتیاج به وجود می آید و پس از آن ما دست به تولید می زنیم.

وی با اشاره به این که برخی گونه های سینمایی ما در حال انقراض است، افزود: در حالی که هنوز در سینمای آمریکا درباره جنگ جهانی فیلم می سازند،برخی گونه های سینمایی در حال انقراض است.

تبریزی: سینما تبدیل به عرصه ای برای رقابت شده است

کمال تبریزی نیز در این نشست در پاسخ به این که چرا از حوزه فعالیت سینمایی در زمینه کودک و نوجوان دست کشیدید، توضیح داد: اتفاق ناگوار سینمای کودک و نوجوان فاصله گرفتن از دوره اوج آن در دهه ۶۰ است. در مقطعی احترامی برای سینمای کودک و نوجوان در نظر گرفته می شد. اما امروزه سینمای ایران تبدیل به عرصه ای برای یک رقابت بی دلیل و سطح پایین برای فروش فیلم شده است و انگار این یک امتیاز محسوب می شود. ما از دهه ای که سینمای ایران در همه جشنواره ها حضور داشت، فاصله گرفته ایم.

وی افزود: بخش خصوصی زمانی در سرمایه گذاری به دنبال بازگشت سرمایه است و در این سینما کسی به دنبال ساخت فیلم کودک نیست. به این دلیل که بازگشت سرمایه در آن نیست. شوق و اشتیاق در جشنواره بسیار طبیعی است تا فضایی به وجود آید و مردم حضور یابند، حاصل یکسال کار را ببینند، زمانی که فیلم ها اکران شد، می توان درباره سینمای کودک قضاوت کرد، فیلم ها تبدیل به جنگ شده اند و فیلم هایی بدون انتها و ابتدا هستند. شاید تنها دقایقی جنگ شادی در آن دارد.

کارگردان «امکان مینا» ادامه داد: اگر از مردم درباره فیلم های پرفروش سوال کنید، نمی دانند چه بوده و فقط می دانند که خنده دار بوده، متاسفانه منتقدین دو دسته شده اند و فیلمی که مخاطب ندارد، بهترین فیلم از نظر آن ها می شود و تنها نتیجه در این مسیر، زمین خوردن سینمای کشور است.

این نویسنده و کارگردان سینمای ایران با آسیب شناسی موضوع فضای محتوایی فیلم ها در این عرصه گفت: در شرایطی که مردم وقتی به سینما می روند و یک خط نمی توانند درباره داستان آن توضیح بدهند، سینمای کودک است که آسیب می زند. در دورانی این بچه ها بودند که خانواده هایشان را به سینما می کشاندند. زیرا فیلمساز با دنیای کودکان و نوجوانان آشنایی داشت. می دانست باید چطور بچه ها را جذب کند. اگر سینمای پر فروش دهه ۶۰ و ۷۰ مثل «گلنار» و ... را بررسی کنیم، می فهممیم که این آثار برای کودکان الگو و ذهنیت ایجاد می کنند. اما امروز فیلمسازان از بچه ها گاهی عقب می مانند. شاید تنها فیلم «دزد و پری۲» بود که سر و شکلی داشت و می توانست بچه ها را با خود همراه کند. ما اگر بتوانیم فیلمی بسازیم که بچه ها را به خود جذب کند، آن فیلم توسط سینماداران جذب خواهد شد. البته در سینمای کودک و نوجوان از سمت دیگری هم لطمه می خوریم و آن نبودن اتاق فکر در این حوزه است.

وی با انتقاد از نقش آموزش و پرورش در تقویت نگاه سینمایی کودکان بیان کرد: عدم همکاری میان نهادهایی که مدعی تربیت وآموزش کودکان هستند، یک خلا در شرایط کنونی است. در واقع دغدغه کودک و نوجوان در حوزه مسئولیت آن ها باید وجود داشته باشد که نیست. امروز باید با زبان بچه های امروز فیلمسازی کرد که از ما بسیار جلو افتاده اند. اگر یک قدم از آن ها عقب باشیم نمی توانیم این گروه از مخاطبان را جذب کنیم.

وحید نیکخواه آزاد نیز درباره به این که چرا فیلم های سینمای کودک مثل گذشته ماندگار نمی شود، سوالی را در میان گذاشت. تبریزی در پاسخ به وی بیان کرد: در حوزه کودک دستمان کمتر باز است. فیلمنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان تلاش زیادی می خواهد. اما گویی بچه ها را فراموش کرده ایم و از سینمای کودک و نوجوان نیز فاصله گرفته ایم. متاسفانه رویکردمان نسبت به فرزندانمان سهل انگارانه است.

بهروز شعیبی کارگردان سینما و تلویزیون نیز بیان کرد: در جایی می خواندم وقتی در کشوری مشکلی ایجاد می شود، اگر کارشناسان دورهم جمع شوند یک فیمسوف نیز همواره همراهی شان می کند. برای پی بردن به ادبیات سینمای کودک معضل اصلی جامعه ما است. اما کارشناس می گویند برای رهایی از اعتیاد باید از دوران ابتدایی به کودکان آموزش داد. این نکته، اهمیت سینمای کودک را به عنوان خوراک اصلی سینمایی بچه ها به آن ها نشان می دهد. همچنین پخش سینمای کودک باید رونق بگیرد. سینمای کودک سینمای سختی است. اساسا هر فیلمی برای ساخته شدن و عبور از لایه های مفهومی باید ارتقا یابد.

الوند: «تام و جری» درام ازلی و ابدی سینمای کودک جهان/سخن گفتن از زبان حیوانات

سیروس الوند نویسنده و کارگردان سینما نیز در این نشست درباره وضعیت سینمای کودک گفت: در اواخر دهه ۶۰ و ۷۰ چک اسلواکی سردمدار سینمای کودک بود. قبل از آن سینمای کودک مساوی والت دیزنی و سخن گفتن از زبان حیوانات مثل «کلیله و دمنه» و... بود که به موضوع اصلی سینمای کودک تبدیل شد.

وی افزود: این محور همیشه هم جذاب است. درام ازلی و ابد آن نیز تام و جری است. در این شرایط طبیعی است که فیلم هایی مثل «گلنار» و «شهرموش ها» در شرایطی که موسیقی چندان مجاز نیست، دیده شود.

نیکخواه آزاد: سینمای کودک تنها گونه ای است که بر اساس مخاطب طبقه بندی می شود

وحید نیکخواه آزاد نیز در این نشست بیان کرد: در سینمای کودک بخش غیرتجاری اشکال اصلی این است که از میان ۱۰۰ فیلم کودک و نوجوان اکران نشده که کارشناسان شورای راهبردی، اکران هشت فیلم آن را تایید کرد (البته با وضعیت نه چندان مناسبی اکران شد)، تنها به این که فیلمی بسازیم فکر کرده ایم.

وی افزود: در زمینه سینمای کودک مهم است که به اصطلاح تیر را چه زمانی بیاندازیم. در سینما به مفهوم عام، ژانرهای مختلفی داریم و همه فیلم ها بر اساس موضوع یا لحن طبقه بندی می شوند. اما سینمای کودک و نوجوان تنها سینمایی است که بر اساس مخاطب طبقه بندی می شود و باید به این مهم توجه داشته باشیم.

کد: 453 | پنجشنبه 15 تیر 1396 ساعت 23:10
194
FCF News | پنجشنبه 15 تیر 1396 ساعت 23:10
برای دریافت خبرنامه بنیاد سینمایی فارابی می‌توانید از طریق فرم زیر درخواست خود را ارائه دهید.
با سپاس از همکاری شما در جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات الکترونیکی