امروز: دوشنبه 1397/07/02
×
کارگاه آموزشی دامادی در جشنواره کودک؛
اقتباس در فیلمنامه آری یا خیر


کارگاه فیلمنامه نویسی اقتباسی در سی امین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان در کتابخانه مرکزی این شهر برپا شد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی فیلم هایی کودکان و نوجوانان، کارگاه فیلمنامه اقتباسی امروز -۱۴ خرداد- در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد.

محسن دامادی فیلمنامه نویس پیشکسوت مدرس و هدایتگر این کارگاه بود.

وی در مورد معنای اقتباس اظهار کرد: در فارسی اقتباس به معنی تغییر دادن یک چیز به نظر خود است، این مفهوم ابتدا دور از ذهن است اما در تمام مدت شبانه روز ما در حال اقتباس هستیم، اکثر تفکرات ما اقتباس است پس می توان گفت به بیانی همه فیلمنامه اقتباسی هستند.

وی به بازار کار فیلمنامه نویسی اشاره کرد و بیان داشت: فیلمنامه و فیلمنامه نویسی حال خاصی دارد، این سوال پیش میاید که با این همه هزینه چرا برای فیلم نامه پولی پرداخت نمی شود اما همیشه در نقدها فیلمنامه ها را بد می دارند و از استعداد این همه جوان نخبه استفاده نمی شود.

دامادی اقتباس را دارای تاریخی طولانی دانست و ادامه داد: اقتباس در طول تاریخ ادبیات ایران بوده است و سینما نوع دیگری از اقتباس را به پیش کشیده است. هنر ایران مدیون ادبیات ایران است و ادبیات مدیون شعر است این شعر است که می توان مزامین اقتباس را در آن جستجو کرد.

وی ادبیات ایران پشتوانه فیلمنامه نویسی معرفی کرد و افزود: آشتی با ادبیات کلاسیک ایران کمک بسیاری به فیلمنامه نویسان می کند، اقتباس استفاده از چیزی به نفع تخیل خود است به منظور رسیدن به خواسته است. اخلاق ایجاد می کند وقتی اقتباس می کنیم از نویسنده اجازه بگیریم.

استاد کارگاه فیلمنامه اقتباسی در ادامه گفت: بسته به قدرت تخیل شخصیت ها بعد پیدا می کند، می شود برای اقتباس می شود به صفحه حوادث مراجعه کرد و از جذابیت های رخدادها استفاده کرد.

وی به داستان کلیدر اشاره کرد و بیان داشت: در این داستان دولت آبادی از گل محمدهایی یاد می کند که آنها را در کودکی خود دیده و این خاطره را سالها بعد اقتباس می کند.

این نویسنده و کارگردان سینما یادآور شد: گاهی وقتها اقتباس را دوست دارید و فکر می کنید که اگر تکنیک ها آن را بشناسید می توانید فیلم نامه بنویسید،  این به درک شما از هنر الهامی یا تکنیکی ارتباط دارد.

وی افزود: در هنر الهامی تصور بر این است که فرد در درون دارای انگیزه و دغدغه نوشتن است، شوق نوشتن با فراگیری تکنیک ها تکمیل می شود. برخی گمان می کنند تنها از راه فنون می شود می شود نوشت . اگر در ما استعداد نوشتن باشد موثر است اما تکنیک تنها به کار نمی آید.

دامادی با بیان این موضوع که فیلمنامه نویسی کار فوق العاده سختی است یادآور شد: اگر تصور می کنید تنها با فنون ادبی می شود نوشت، کار شما بسیار سخت خواهد شد. بر اساس آنچه با زندگی ما اجین شده گذشته و حال و چشم انداز نسبت به آینده، فرد وارد محیط می شود همه در انتخاب تاثیر دارد ومی توان گفت دغدغه سبب گرایش به کار هنری می شود.

در ادامه این کارگاه با هدایت محسن دامادی شیده اقتباس، اخلاق اقتباس و وفاداری مورد بررسی قرار گرفت.

کد: 424 | چهارشنبه 14 تیر 1396 ساعت 16:56
301
FCF News | چهارشنبه 14 تیر 1396 ساعت 16:56