امروز: سه شنبه 1397/08/29
×
در کارگاه تخصصی فیلمسازی «انواع میزانسن در سینما» عنوان شد؛
مکری: سینما محصول آگاهی درونی است


شهرام مکری مدرس کارگاه فیلمسازی «انواع میزانسن در سینما» که صبح امروز در سالن اصلی کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، گفت: در فیلمسازی، آنچه شیوه فیلم را مشخص می کند، از درون و به اصطلاح آن هنری شما سرچشمه می گیرد. سینما محصول آگاهی درونی است.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، آخرین جلسه کارگاه تخصصی فیلم‌سازی با حضور شهرام مکری کارگردان سینمای ایران صبح امروز-سه شنبه ۱۳ تیر-از ساعت ۱۰ در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

این کارگاه با عنوان «انواع میزانسن(صحنه بندی) در سینما» در سالن اصلی کتابخانه مرکزی در جریان بود.

مکری مدرس این کارگاه به بیان اختلاف بین سبک های مختلف فیلم‌سازی پرداخت. او خلق یک اثر هنری در سینما را حرکتی درونی دانسته و بیان کرد: سینما یک حرکت هنری است. آنچه از درون شما سرچشمه می گیرد، سبب خلق اثر می شود. تحصیل علم سینما و روش های ساخت فیلم مهم و اجباری است. اما در فیلمسازی، آنچه شیوه فیلم را مشخص می کند، از درون و به اصطلاح آن هنری شما سرچشمه می گیرد.

وی با تأکید بر این که باید برای خلق اثر آگاه بود، ادامه داد: این آگاهی از میزان دانش و اطلاعات شما ناشی می شود، باید به روز بود و با دنیا ارتباط خود را حفظ کرد، ارتباط شما با واقعیت جامعه قابل قبول بودن فیلم را به دنبال دارد.

این فیلمساز همچنین خاطر نشان کرد: در شناخت مرز مفهومی کلاسیک و کلاسیزم اشتباه رخ داده است. باید تفاوت این دو را بدانیم، گاهی بحث از دوره تاریخی کلاسیک و گاهی منظور طبقه بندی شدن جایگاه یک موضوع است.

مکری درباره تعریف مفهوم مدرن عنوان کرد: مهم‌ترین نکته فیلم های مدرن درباره آدم ها و روابط بین انسان هاست و بر اساس زندگی معمولی شکل می گیرد، برای شناخت فیلم مدرن باید تفکر حاکم بر فیلم مدرن را دانست. فرم و محتوای معنایی معادل داستان ندارد و گاهی اشتباه گرفته می شود.

وی خاطر نشان کرد: برای آنکه فیلم پیش برود، میانه روی کاربردی ندارد؛ باید با فرم، ایده و محتوا رادیکال برخورد کنیم، میانه‌رو بودن در برخورد فرمیک چندان سودمند نیست. تلاش های نافرجام سینمای ایران گاهی به دلیل تغییر در ساختار است و گاهی تغییر در معنای دکوپاژ و میزانسن است.

کارگردان «ماهی و گربه» درباره روش شناخت ارزش فیلم بیان کرد: کافی است به دنبال ادعای فیلم بگردیم. این بهترین راه قضاوت است، چراکه پر مخاطب بودن برای هر فیلمی ارزش محسوب می شود.

در ادامه این کارگاه مکری به همراه حاضران در کارگاه به دیدن نمایشگاه پوسترهای فیلم در کتابخانه مرکزی رفته و ادامه کارگاه در آنجا پیگیری شد.

کد: 361 | سه شنبه 13 تیر 1396 ساعت 12:55
311
FCF News | سه شنبه 13 تیر 1396 ساعت 12:55